Snorkeltopp, vilket håll?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Danne » tor aug 09, 2012 21:05

Monterade en snorkel idag och skröt lite på ett annat forum men vart då varnad för att ha snorkeltoppen bakåt för det kan skada motorn, aldrig hört om detta förut, är det nån annan som har någon åsikt om detta?

Dom hänvisade mig bla. till denna sida:
http://www.snorkels.com.au/g/33706/snorkel-faqs.html

Där står bla. detta:
Should l put my air ram on backwards to stop water and other contaminates from entering the airbox?

Yes you can, if your concerned about wash from a river crossing. It is not recommended that you run your vehicle above 25km/h with the air ram on backwards, as it causes damage to your vehicle.
Bild
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av koppartaket » tor aug 09, 2012 21:24

Jag kan tänka mig att motorn får vissa svårigheter att suga luft med snorkeln bakåt, men höjd förbrukning som följd, men jag har svårt att tro att det skulle vara skadligt, men hade jag varit dig så hade jag vänt på toppen för att "trycka" ner luften i motorn istället
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Wältmeister » tor aug 09, 2012 23:42

koppartaket skrev:Jag kan tänka mig att motorn får vissa svårigheter att suga luft med snorkeln bakåt, men höjd förbrukning som följd, men jag har svårt att tro att det skulle vara skadligt, men hade jag varit dig så hade jag vänt på toppen för att "trycka" ner luften i motorn istället
:iagree:
Har aldrig tidigare sett någon som haft öppningen/intaget bakåt.
I monteringsanvisningen för Safari, som monterades på min gamla TJ, -05:an, kunde inte öppningen vändas bakåt. :wink:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Turbo_Finnen
Rutinerad
Inlägg: 301
Blev medlem: sön maj 22, 2011 17:18
Ort: Strax bortanför Bråt (Borås)

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Turbo_Finnen » fre aug 10, 2012 0:25

Men vid skogskörning så kvittar det la vilket håll toppen pekar?
Och även vid 100blås så har jag svårt att tänka mig att "baksuget" eller "draften" skulle ha någon som helst inverkan på motorn. På mc med luftintag fram kallas det "luffar turbo" för över 200km/h så trycker det rejält med luft och ökar prestandan. Dock inte aktuellt på en offroad bil?
Utan 4x4 för tillfället, åker cross och båt just nu

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av niva_mats » fre aug 10, 2012 7:03

i skogen spelar det ingen roll.
på landsväg frammåt. Det finns juh en anledning till att man monterar insuget i nosen på de flesta bilar.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Jarskagarden » fre aug 10, 2012 7:06

På min snorkel (Mantec) ska den sitta bakåt och jag har inte märkt nåt negativt med det.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Wältmeister » fre aug 10, 2012 8:28

Turbo_Finnen skrev: På mc med luftintag fram kallas det "luffar turbo" för över 200km/h så trycker det rejält med luft och ökar prestandan.
Ursäkta lite utanför tråden men.......
Den stora skillnaden motormässigt mellan 2CV och AMI:erna är just att de senare har "luffarturbo".
Man låter fläkten blåsa in i förgasaren genom ett uttag på fläktkåpan.
Genom att dessutom förse AMI:erna med dubbelförgasare(och annan kamaxel) ökas effekten från 29 till 32 hk DIN.
Har stor betydelse för toppfarten, som ökar från 107 till 112 km/t.
Ursäkta o t, men jag kunde inte låta bli. :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Micke valp » fre aug 10, 2012 9:03

Hejsan. På projekt-Jeepen Willy har jag kört med både och i över sextusen mil på väg. Inga som helst problem än så länge. I princip så vänder jag den bakåt när det spöregnar, annars framåt. Enda direkta skillnaden är väl att det hörs mer insugsljud från motorn när bilen är kall på tomgång.

Ja, och det kommer in vatten i snorkeln om man kör långt och fort i regn. Även om vattnet ska "slås sönder" av gallret. Därför har jag även borrat ett 6-millimetershål på lägsta punkten på snorkeln. Där sitter en karosseriplugg som är lätt att plocka ur för dränering någon gång då och då.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av kalle » fre aug 10, 2012 9:19

Ja har för mej att ja läst att man kan vända bakåt vid extremt dammiga förhållanden,säkert vettigt även vid extremsnö/regn.

Själv kör ja alltid snorre till vänster på min för att inte krossa mot träd.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Wältmeister » fre aug 10, 2012 10:04

Micke valp skrev:Hejsan. På projekt-Jeepen Willy har jag kört med både och i över sextusen mil på väg. Inga som helst problem än så länge. I princip så vänder jag den bakåt när det spöregnar, annars framåt. Enda direkta skillnaden är väl att det hörs mer insugsljud från motorn när bilen är kall på tomgång.

Ja, och det kommer in vatten i snorkeln om man kör långt och fort i regn. Även om vattnet ska "slås sönder" av gallret. Därför har jag även borrat ett 6-millimetershål på lägsta punkten på snorkeln. Där sitter en karosseriplugg som är lätt att plocka ur för dränering någon gång då och då.
Jag hade ett hål i luftburkens lägsta punkt.
Hade Sigicon gjort eftersom jag köpte hela paketet beg med färdigmoddad luftburk och KN-filter.
Och har han, TJ-Gurun, gjort det så är det rätt.
Men jag fick aldrig in vatten i luftburken(på min gamla TJ = -05:an) när jag ibland kollade.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av henke_99 » fre aug 10, 2012 10:36

Så länge man inte får in extrema mängder vatten på en gång så förångas ju det som hamnar i luftburken allt eftersom (det är ju hyfsat varmt i motorrummet) och sugs igenom motorn. Det vatten som fastnar direkt i filtrer möter ju samma öde... En liten skvätt rent vatten som sugs in i motorn på det viset (dessutom genom luftfiltret) och då även sprids ut väl gör ju ingen större skada.

På blazern har jag sett på smutsen i luftburkens botten att det varit ganska ordentligt blött, men det har alltid varit torrt när jag har kollat.

På en opel kadett som fanns i familjens ägor för några år sen satt luftintagets hål i hjulhuset original. man kan ju tänka sig luftfuktigheten där när man var ute o åkte i kraftigt regn... Men det märktes aldrig några problem.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Micke valp » fre aug 10, 2012 11:10

Jo, förresten. Jag bytte precis luftfilter på Willy. Det var rätt svart på undersidan och en hel del skalbaggar och andra kryp. Dock snyggt på "motorsidan".
Vad man möjligen kan oroas för, i alla fall på en Wrangler där snorkeln går ner på sidan och sedan upp med slang till luftfiltret, är om det kommer in mycket vatten. Det blir lite av ett vattenlås. Om vattnet stiger, kan det kanske bli som ett "sluuurp" nere i böjen. Antingen låser väl vattnet upp och motorn stanar för att den inte får luft. Eller så dras vattnet med och hamnar i filtret som blir blött.

Nåja, de gånger jag dränerat snorkeln, har det kanske som mest kommit ut en halv deciliter vatten. Det är fortfarande gott om marginal innan det skulle stiga för mycket och bli vattenlås.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av henke_99 » fre aug 10, 2012 11:19

Micke valp skrev:Jo, förresten. Jag bytte precis luftfilter på Willy. Det var rätt svart på undersidan och en hel del skalbaggar och andra kryp. Dock snyggt på "motorsidan".
Vad man möjligen kan oroas för, i alla fall på en Wrangler där snorkeln går ner på sidan och sedan upp med slang till luftfiltret, är om det kommer in mycket vatten. Det blir lite av ett vattenlås. Om vattnet stiger, kan det kanske bli som ett "sluuurp" nere i böjen. Antingen låser väl vattnet upp och motorn stanar för att den inte får luft. Eller så dras vattnet med och hamnar i filtret som blir blött.

Nåja, de gånger jag dränerat snorkeln, har det kanske som mest kommit ut en halv deciliter vatten. Det är fortfarande gott om marginal innan det skulle stiga för mycket och bli vattenlås.
Det där råkade jag ut för på min bil vid en tidigare luftintagskonstruktion, fast då var det inte sätt utan det regnade ner i slangarna som då bildade det vattenlås som du nämnde. Bilen startade och gick fint på tomgång, men oj vad illa den började gå en stund när jag gasade till så den sög till sig en kallsup... Den stannade inte men några cylindrar tog en stund på sig att komma igång igen. Tack vare luftfiltret så bromsades väl vattnet upp så pass att inget hände.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Robe » fre aug 10, 2012 11:48

Det enda jag kan tänka mig som skulle vara negativt med att ha öppningen bakåt är att vid högre hastigheter så bildas luftvirvlar bakom intaget och "vakum" uppstår. Ungefär som när race-bilar slip streamar bakom varandra, så finns risken att de inte får tillräckligt med kylning och riskerar att rasa motorn.

Bara en tanke :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Danne » fre aug 10, 2012 12:05

Jo det är det jag hör också lite här och var men inte riktigt får någon klarhet i.
Tycker ju att en TD motor ska suga så pass att det inte spelar någon roll.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar