Snorkeltopp, vilket håll?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av yota » fre aug 10, 2012 16:10

Här står det om att vrida snorkeltoppen. Man behöver i alla fall inte vrida den på grund av regn
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av K J H » tor sep 17, 2015 19:11

Lite intressant tråd.... hade ingen aning om att det spelade nån roll
#patrol-garaget

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Engman2 » tor sep 17, 2015 19:48

Hmm frågan är ju hur pass fort man måste åka för att det aka bildas vakuum eller en väldig sugkraft så att motorn får märkbart mindre luft?

Jag har den iaf vänd framåt med tanke på att Patrolen går så fort :haha:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Wältmeister » tor sep 17, 2015 21:48

Nivans originalsnorkel har luftintaget vänt bakåt, och går inte att ändra.
Förmodligen med tanke på tufft bruk i Sibirien och låga temperaturer.
Men på pizzaracers som är avsedda för hemmafruar i Kalifornien spelar det nog ingen roll.

8)
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Snorkeltopp, vilket håll?

Inlägg av Danne » tor sep 17, 2015 21:50

Jag har testat bägge håll ett tag och kommit fram till att luftfiltret håller sig fint längre med toppen bakåt men man får ett sugande ljud inne i bilen när man gasar hårt men det gör jag sällan så det är inget problem för mig.

Nån skillnad i effekt har jag inte märkt men den är ju slö som tusan oavsett så :mrgreen:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar