Svetsa med flusstråd??

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av brt666 » tis mar 03, 2015 8:52

Flusstråd är väl samma sak som pinne om man ser till funktionen om jag förstått saken rätt, inte kör man väl med + genom jordkabeln på en pinnsvets??
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av Swe » tis mar 03, 2015 8:57

Svetsat endel med flusstråd i min 1 fas Esab c160i.
Tycker det fungerar rätt ok men blir lätt grisigt runtom.

Bild
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Engholm
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: tis aug 13, 2013 15:24

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av Engholm » fre mar 06, 2015 21:52

Swe skrev:Svetsat endel med flusstråd i min 1 fas Esab c160i.
Tycker det fungerar rätt ok men blir lätt grisigt runtom.

Bild
Än en gång inser jag att jag behöver öva mer på svetsandet.. *suckar*
Man kanske skulle köpa en sån där flusssvets då så man kan hålla på lite hemma.

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av brt666 » ons apr 29, 2015 18:56

Tog mig i kragen och polvände svetsen igår. Det vart faktiskt rätt stor skillnad, jag har haft problem med att tråden bränt fast i munstycket och det försvann helt samt att svetsen bränner in i materialet mycket bättre och inte lägger sig som en klump utanpå :jump:
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av zurfer » ons apr 29, 2015 20:26

Swe skrev:Svetsat endel med flusstråd i min 1 fas Esab c160i.
Tycker det fungerar rätt ok men blir lätt grisigt runtom.

Bild
snyggt, vilket fabrikat är de på tråden du svetsar med?
har fått för mig att de skiljer lite på dem...

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av Swe » tor apr 30, 2015 5:08

Kom inte ihåg om det var Biltema eller Swedol.
Jag har aldrig märkt någon skillnad
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av Iznogoud » sön jun 30, 2019 18:10

Mossbeväxt tråd, men då jag inte hittade inlägget jag sökte efter blev det denna tråd istället.

Någon skrev att biltemas svetstråd inte var bra, något jag aldrig riktigt reflekterat över, men efter att ha provat svedols svetstråd kommer jag att göra stora omvägar runt biltemas svetstrådar. Som natt och dag i jämförelse, och jag som trodde det var svetsen det var fel på ( eller den som håller i svetshandtaget... ).
Jämt flyt i svetsandet utan hackande eller spottande, inte ens rostiga partier bekymrade smältan med svedols tråd.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av gubbstrutten » mån jul 01, 2019 7:58

Iznogoud skrev: sön jun 30, 2019 18:10 Mossbeväxt tråd, men då jag inte hittade inlägget jag sökte efter blev det denna tråd istället.

Någon skrev att biltemas svetstråd inte var bra, något jag aldrig riktigt reflekterat över, men efter att ha provat svedols svetstråd kommer jag att göra stora omvägar runt biltemas svetstrådar. Som natt och dag i jämförelse, och jag som trodde det var svetsen det var fel på ( eller den som håller i svetshandtaget... ).
Jämt flyt i svetsandet utan hackande eller spottande, inte ens rostiga partier bekymrade smältan med svedols tråd.
Min erfarenhet av Biltemas tråd är att den är belagd med något extra lager "skydd" som gör att matningen inte fungerar.
För några år sedan tog ESAB-tråden slut i början på en helg.
Enda öppna alternativet var då Biltema.
Som tur var köpte jag bara en liten rulle(inte 16-kg).
Fick hålla på och torka rent matningshjulen på min ESAB(A125 3-fas/400volt).
Tråden brände stup i kvarten fast i munstycket.
Någon mer med samma erfarenhet av Biltema´s tråd?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av Iznogoud » mån jul 01, 2019 17:17

Några problem med matarhjulen tror jag inte det varit, ser i alla fall inte ut att vara någon skit på dom mer än garagedamm...
Tror mer på tråden i sig och materialet den är uppbyggd av som gör den känslig för vad som helst.
Får se vad Kenneth säger när han provat trådbyte efter raggarveckan i Västerås, han upplevde ungefär samma sak som mig innan mitt trådbyte.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av Iznogoud » mån jul 01, 2019 19:39

Kollade i Biltema respektive svedols kataloger och båda anger samma standard SG2 (ER70S-6)
Svedol anger visserligen R70s-6 och inte ER70s-6 som Biltema, men nätsökning ger samma träff http://svetsmaterial.se/?page_id=106

Märkligt då att de 2 märkernas trådar beter sig så olika?

"SG2 är en förkopprad kisel-manganlegerad G3Si1/ER70S-6 trådelektrod för svetsning av olegerade och finkornbehandlade ståltyper i allmänna konstruktioner, tryckkärlstillverkning och fartygsproduktion. Tråden har noggrant kontrollerad kemisk sammansättning och en unik ytbehandlingsteknik, som ger den hög svetsgodskvalitet vid hög matningshastighet och höga svetsströmmar.

Lämplig skyddsgas: CO2 eller blandgas."
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar