inget oljetryck

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

patrol
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön feb 12, 2006 7:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

inget oljetryck

Inlägg av patrol » lör mar 25, 2006 18:50

Håller på att slå igång en Iveco husbil (diesel)för att ha som bostad och dragbil till challengetävlingarna. Tror att den är från 1986.

Satyget har stått stilla i ca 4år. Jag har fått igång den men den kastar inte upp olja till toppen. Jag får tryck men bara i botten av motorn. Så troligtvis har nån/några oljekanaler frusit eller proppat igen av annat.
Några förslag vad jag ska göra? Den är för stor för att gå in i garaget och tina upp.
Ska jag slå i typ diesel i motorn och vispa runt? Oljan ser riktigt tjock ut (typ tjära)
Behöver vettiga förslag, har ingen lust att ta isär motorn.
Det måste gå att lösa på plats. Jag har aldrig stött på problemet förut.

//micke
_______________________________________
Ingen kommer ihåg en fegis!

www.teamvira.com

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör mar 25, 2006 20:41

Dom gamla militär lastbilarna värmde dom med fyrfat under sumpen när liken låg och frös i skogen så det är kanske en ide?? eller fixa en mega stor presenning o dra över kärran å in med en byggfläkt eller nått för att få upp värmen några grader.

Annars är det av med toppen om oljekanalerna har satt sig

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön mar 26, 2006 12:04

häll ut oljan som finns i och ta ny olja som du värmer upp på spisen så den är riktigt varm och slå i motorn prova sen.

funkar på dieslar som inte startar när det är kallt ute.

ditt problem vet jag inte någon direkt lösning på men prova.

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön mar 26, 2006 12:13

TMT skrev:häll ut oljan som finns i och ta ny olja som du värmer upp på spisen så den är riktigt varm och slå i motorn prova sen.

funkar på dieslar som inte startar när det är kallt ute.

ditt problem vet jag inte någon direkt lösning på men prova.
En variant jag inte hört innan :D men man lär så länge man lever har jag däremot hört

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön mar 26, 2006 21:45

Hasse skrev:
TMT skrev:häll ut oljan som finns i och ta ny olja som du värmer upp på spisen så den är riktigt varm och slå i motorn prova sen.

funkar på dieslar som inte startar när det är kallt ute.

ditt problem vet jag inte någon direkt lösning på men prova.
En variant jag inte hört innan :D men man lär så länge man lever har jag däremot hört

kul att göra någon nytta :wink:

patrol
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön feb 12, 2006 7:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av patrol » mån mar 27, 2006 22:07

Tack för tipsen!!
Vi värmde motorn lite och fick oljetryck. Men när vi väl varmkört satyget så trampade jag ner kopplingen och la i växel. Det blev ett kort skutt frammåt och kopplingen gav upp :evil:
Beställde ny koppling idag (kommer imorgon) men jag blir tvungen att byta den utomhus För den är för hög för att komma in i garaget.
Så det blir att wincha upp den på ramper och bita i det sura äpplet och krypa under bilen i kylan och blasket. :(

//micke
_______________________________________
Ingen kommer ihåg en fegis!

www.teamvira.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån mar 27, 2006 22:10

patrol skrev:Tack för tipsen!!
Vi värmde motorn lite och fick oljetryck. Men när vi väl varmkört satyget så trampade jag ner kopplingen och la i växel. Det blev ett kort skutt frammåt och kopplingen gav upp :evil:
Beställde ny koppling idag (kommer imorgon) men jag blir tvungen att byta den utomhus För den är för hög för att komma in i garaget.
Så det blir att wincha upp den på ramper och bita i det sura äpplet och krypa under bilen i kylan och blasket. :(

//micke
Grattis! dom är något märkliga kopplingarna på iveco,istället för att trycka med utrampningslagret på tryckplattan så sitter uttrampningslagret fast i tryckplattan och man drar i det när man frikopplar.
Allt sitter med en stor låsring som är ett rent h-e att få loss
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » mån mar 27, 2006 22:12

Hmm! den där Murphy och hans jäkla lag om all tings jävlighet skulle man vilja pryla ibland :twisted:

Lider med dig :(

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » mån mar 27, 2006 22:14

Grattis! dom är något märkliga kopplingarna på iveco,istället för att trycka med utrampningslagret på tryckplattan så sitter uttrampningslagret fast i tryckplattan och man drar i det när man frikopplar.
Allt sitter med en stor låsring som är ett rent h-e att få loss
Samma idiot konstruktion som scania har på sina lastbilar :( Man kan hålla sig för garv när ringen smäller av, vilket blir att demontera tryckplatta och hela skiten via ett hål på 100mm :(

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » ons apr 05, 2006 20:46

fick in en iveco på jobb idag med sunki koppling, det lilla verktyget som behövs till ringen som låser urtrampningslagret har jag numera.

Helt o hållet himma byggt :D

Att tänka på är att ringen ska "öppnas" när man vill ha av lagret

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » ons apr 05, 2006 21:13

Är det likadant på en Ducato -89 :?: I så fall får vi väl hoppas att den går sönder när man är där nere då :wink: Om den tvunget ska paja, alltså :(
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » ons apr 05, 2006 21:23

Fiat har vanliga modellen har jag för mig, man förtränger gärna sådana modeller :P

Skriv svar