inget oljetryck
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
inget oljetryck
Håller på att slå igång en Iveco husbil (diesel)för att ha som bostad och dragbil till challengetävlingarna. Tror att den är från 1986.
Satyget har stått stilla i ca 4år. Jag har fått igång den men den kastar inte upp olja till toppen. Jag får tryck men bara i botten av motorn. Så troligtvis har nån/några oljekanaler frusit eller proppat igen av annat.
Några förslag vad jag ska göra? Den är för stor för att gå in i garaget och tina upp.
Ska jag slå i typ diesel i motorn och vispa runt? Oljan ser riktigt tjock ut (typ tjära)
Behöver vettiga förslag, har ingen lust att ta isär motorn.
Det måste gå att lösa på plats. Jag har aldrig stött på problemet förut.
//micke
Satyget har stått stilla i ca 4år. Jag har fått igång den men den kastar inte upp olja till toppen. Jag får tryck men bara i botten av motorn. Så troligtvis har nån/några oljekanaler frusit eller proppat igen av annat.
Några förslag vad jag ska göra? Den är för stor för att gå in i garaget och tina upp.
Ska jag slå i typ diesel i motorn och vispa runt? Oljan ser riktigt tjock ut (typ tjära)
Behöver vettiga förslag, har ingen lust att ta isär motorn.
Det måste gå att lösa på plats. Jag har aldrig stött på problemet förut.
//micke
Dom gamla militär lastbilarna värmde dom med fyrfat under sumpen när liken låg och frös i skogen så det är kanske en ide?? eller fixa en mega stor presenning o dra över kärran å in med en byggfläkt eller nått för att få upp värmen några grader.
Annars är det av med toppen om oljekanalerna har satt sig
Annars är det av med toppen om oljekanalerna har satt sig
En variant jag inte hört innan men man lär så länge man lever har jag däremot hörtTMT skrev:häll ut oljan som finns i och ta ny olja som du värmer upp på spisen så den är riktigt varm och slå i motorn prova sen.
funkar på dieslar som inte startar när det är kallt ute.
ditt problem vet jag inte någon direkt lösning på men prova.
Hasse skrev:En variant jag inte hört innan men man lär så länge man lever har jag däremot hörtTMT skrev:häll ut oljan som finns i och ta ny olja som du värmer upp på spisen så den är riktigt varm och slå i motorn prova sen.
funkar på dieslar som inte startar när det är kallt ute.
ditt problem vet jag inte någon direkt lösning på men prova.
kul att göra någon nytta
Tack för tipsen!!
Vi värmde motorn lite och fick oljetryck. Men när vi väl varmkört satyget så trampade jag ner kopplingen och la i växel. Det blev ett kort skutt frammåt och kopplingen gav upp
Beställde ny koppling idag (kommer imorgon) men jag blir tvungen att byta den utomhus För den är för hög för att komma in i garaget.
Så det blir att wincha upp den på ramper och bita i det sura äpplet och krypa under bilen i kylan och blasket.
//micke
Vi värmde motorn lite och fick oljetryck. Men när vi väl varmkört satyget så trampade jag ner kopplingen och la i växel. Det blev ett kort skutt frammåt och kopplingen gav upp
Beställde ny koppling idag (kommer imorgon) men jag blir tvungen att byta den utomhus För den är för hög för att komma in i garaget.
Så det blir att wincha upp den på ramper och bita i det sura äpplet och krypa under bilen i kylan och blasket.
//micke
Grattis! dom är något märkliga kopplingarna på iveco,istället för att trycka med utrampningslagret på tryckplattan så sitter uttrampningslagret fast i tryckplattan och man drar i det när man frikopplar.patrol skrev:Tack för tipsen!!
Vi värmde motorn lite och fick oljetryck. Men när vi väl varmkört satyget så trampade jag ner kopplingen och la i växel. Det blev ett kort skutt frammåt och kopplingen gav upp
Beställde ny koppling idag (kommer imorgon) men jag blir tvungen att byta den utomhus För den är för hög för att komma in i garaget.
Så det blir att wincha upp den på ramper och bita i det sura äpplet och krypa under bilen i kylan och blasket.
//micke
Allt sitter med en stor låsring som är ett rent h-e att få loss
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Samma idiot konstruktion som scania har på sina lastbilar Man kan hålla sig för garv när ringen smäller av, vilket blir att demontera tryckplatta och hela skiten via ett hål på 100mmGrattis! dom är något märkliga kopplingarna på iveco,istället för att trycka med utrampningslagret på tryckplattan så sitter uttrampningslagret fast i tryckplattan och man drar i det när man frikopplar.
Allt sitter med en stor låsring som är ett rent h-e att få loss