Styrstag

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

thoryd
Forumräv
Inlägg: 747
Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:40
Ort: Surte

Styrstag

Inlägg av thoryd » sön feb 26, 2006 19:47

Z:a stag till styrningen funkar la sådär när bilen är spoad, vinglig på vägen så ini norden, efter gårdagens snack med Höken så förstod jag att om man flyttar upp styrstaget så blir man av med dessa fenomen, kollade in vad sådana prylar skulle kosta här hemma i Sv, 3600:- hos Sven Falk. Så frågan är var få man tag i dessa prylar till ett bättre pris eller är det någon som har en skiss eller ritning på hur det skall se ut så man kan låta någon tillverka ett antal styrstag.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön feb 26, 2006 20:13

Rätt bra pris tycker jag faktiskt, kostar ju 299$ i staterna så 3600:- är rätt okej i sverige ändå.

Fördelen är att deras kit verkar vara det som är bäst för gata, och flyttar även upp parallellstaget, men.... "This system requires a backspacing of 2.5". May require the use of wheel spacers." gör att man kanske måste ha lite nya fälgar elle spacers åsså.. kan bli problem på besiktningen med spårvidden då om man inte får på normala fälgar..

RR tar $209 för sin (enbart styrarm då) men verkar funka med lite mer normala fälgar, dock får man ju ta in det själv då.. jag har funderat mest på denna sjäv..
Bild

Även http://www.trailtough.com har ett kit, men verkar vara rätt likt calminis.
I aim to misbehave

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » sön feb 26, 2006 21:09

jag gorde ett själv för ca 300 kr grovt räknat!
/jonko med H4:an

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styrstag

Inlägg av Marcus » sön feb 26, 2006 22:54

thoryd skrev:Z:a stag till styrningen funkar la sådär när bilen är spoad, vinglig på vägen så ini norden, efter gårdagens snack med Höken så förstod jag att om man flyttar upp styrstaget så blir man av med dessa fenomen, kollade in vad sådana prylar skulle kosta här hemma i Sv, 3600:- hos Sven Falk. Så frågan är var få man tag i dessa prylar till ett bättre pris eller är det någon som har en skiss eller ritning på hur det skall se ut så man kan låta någon tillverka ett antal styrstag.
Jag köpte Calminis... skitnöjd.

Vad det gäller spårvidd så är risken att stryarmen tar i fälgen, jag har provat med 410 fälg och 5 mm spacer och då klarar det sig precis.
(Har 40mm annars).
Fördelen med Calminis är att Ackerman vinkeln inte (enligt Calmini) ändras. Det är nästan ett måste på vägen... i skogen kvittar nog vicket..
Plus att Bumpsteer minimeras...

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön feb 26, 2006 23:55

Ett annat alternativ är ju att använda en "droppad" pitman eller helt enkelt sänka snäckan en rejäl bit...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » mån feb 27, 2006 7:15

jag har droppad pitarm eller hur det nu stavas o jag har bumpsteer
så det står härliga till jag måste verkligen ha tungan rätt i munn när jag
kör lite fortare....

jag vill påstå att den armen inte avhjälper problemet med bumpsteer...

däremot pratade min käre granne om att det gick o ta mercedes
grejjor för att bygga en high steer.....

eller vad var det marcus??

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån feb 27, 2006 7:27

En droppad pitmanarm brukar itne vara för mer höjning än 3" så den kompenserar ine fullt ut för en spoad suzuki.

Borde inte vara så farligt mycket bumpsteer kvar ändå med den tycker jag. Men det går att använda mercaarmar, men det är inte 100% bolt on, och det funkar inte med alla höjder på fjädersäten..
I aim to misbehave

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån feb 27, 2006 7:29

jocke sundberg skrev:jag har droppad pitarm eller hur det nu stavas o jag har bumpsteer
så det står härliga till jag måste verkligen ha tungan rätt i munn när jag
kör lite fortare....

jag vill påstå att den armen inte avhjälper problemet med bumpsteer...

däremot pratade min käre granne om att det gick o ta mercedes
grejjor för att bygga en high steer.....

eller vad var det marcus??
Jo... det går....
Se mer här: http://www.outerlimits4x4.com/PHP_Modul ... 50b4f76403

Avhjälper dock inte problemet med ackerman vinkeln

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån feb 27, 2006 20:42

Marcus skrev: Jo... det går....
Se mer här: http://www.outerlimits4x4.com/PHP_Modul ... 50b4f76403

Avhjälper dock inte problemet med ackerman vinkeln
Använder man dock bara en mercaarm på högersidan och bara kör uppflyttat styrstag så kommer inte ackerman att ändras.
I aim to misbehave

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis mar 14, 2006 20:21

Måste hitta på nåt till styrnigen nu, undrar vad man ska satsa på egentligen. Finns nästan för många alternativ..
I aim to misbehave

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis mar 14, 2006 21:26

MrHawk skrev:Måste hitta på nåt till styrnigen nu, undrar vad man ska satsa på egentligen. Finns nästan för många alternativ..
gör som jag, skit i det och håll inte så hårt i ratten och låt ratten fladdra istället för hjulen, man lär sig efter ett tag.

annars är ju en lägre pitarm eller vad den heter något jag hade tagit, typ en styrning från en izusu campo så får du servo också.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis mar 14, 2006 21:31

TMT skrev: gör som jag, skit i det och håll inte så hårt i ratten och låt ratten fladdra istället för hjulen, man lär sig efter ett tag.

annars är ju en lägre pitarm eller vad den heter något jag hade tagit, typ en styrning från en izusu campo så får du servo också.
Nja, har redan böjt styrstaget två ggr i skogen och med såpass mycket ofsett som jag kör med så fladdrar gärna däcken också o det är inte lite lurigt på vägen...

Men största anledningen att jag vill få upp styrstaget är att jag ju har flyttat fram framaxeln lite, och då tar styrstaget i parallelstaget rätt mycket, o vill flytta fram lite till för att förbereda för 33:or och då går det inte att ha z-link längre helt enkelt.

Föresten Tobbe, möjlighet att greja några bussningar snart? Försöker få bilen besiktigad till första boråsträffen nu.
I aim to misbehave

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis mar 14, 2006 21:47

MrHawk skrev:
TMT skrev: gör som jag, skit i det och håll inte så hårt i ratten och låt ratten fladdra istället för hjulen, man lär sig efter ett tag.

annars är ju en lägre pitarm eller vad den heter något jag hade tagit, typ en styrning från en izusu campo så får du servo också.
Nja, har redan böjt styrstaget två ggr i skogen och med såpass mycket ofsett som jag kör med så fladdrar gärna däcken också o det är inte lite lurigt på vägen...

Men största anledningen att jag vill få upp styrstaget är att jag ju har flyttat fram framaxeln lite, och då tar styrstaget i parallelstaget rätt mycket, o vill flytta fram lite till för att förbereda för 33:or och då går det inte att ha z-link längre helt enkelt.

Föresten Tobbe, möjlighet att greja några bussningar snart? Försöker få bilen besiktigad till första boråsträffen nu.

om jag ska vara ärlig har jag tänkt att göra dom bussningarna varje dag nu men..... mina bladfjädrar ligger under en 1mdjup snövall och jag har inte varit sugen än på att gräva där.
men jag får väl gräva fram dom imorgon nu ska jag bara lägga mig är så jävla trött har jobbat mellan 6:40-21:00 hela tiden och då inte med mina saker utan jobbets för en gångs skull.
men jag grejjar dina bussningar tills slutet på veckan.
påminn mig imorgon bara så jag inte glömmer det, minnet har jag tendens till att tappa.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis mar 14, 2006 21:53

Känner igen det där med snön! fick skrapa is och snö i en kvart med grävaren för att kunna öppna garageportarna ordetnligt :roll: allt är täckt med 1-2dm is

thoryd
Forumräv
Inlägg: 747
Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:40
Ort: Surte

Inlägg av thoryd » tis mar 21, 2006 21:15

jonko skrev:jag gorde ett själv för ca 300 kr grovt räknat!

Klurar lite på hur jag skall göra för att flytta upp styrstaget, har en granne som hjälper mig med att göra koniska hål.
Men frågan är räcker det att bulta fast prylarna med dom bulten som håller bromsoket ?


Rylander

Skriv svar