gammelfälgar som enbart har slitsar mellan nav och fälg gör det jobbigt att få grepp med hilift om man vill lyfta ett hjul
som jag ser det så kan man ha en motsvarande horn som hilift säljer men där man petar in en flatstropp i den tunna springan, och får grepp där
man kanske kunde få en slinga runt gummit nedåt men det vill görna snurra då och ska man ha in något under så vill man ha så fritt som möjligt, förslag på hur man skulle kunna göra?
en sak vore att byta en hjulmutter till en med ögla
men det känns ganska b
grepp på hjul med hilift
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: grepp på hjul med hilift
o
Svetsa ihop en kapad bogserögla från en "modern" bil med en hjulmutter?
Undrar om pinnskruven i navet, genom fälgen, klarar sidobrytningen?
På en Sukka, om man lyfter försiktigt, borde det inte vara problem - men på en TGB?
Eventuellt får man ta 2 "specialmuttrar" vid hjullyftet.
För egen del, med bilar som har rymliga hål i fälgarna, har jag av 2 bandspännare av grövre modell tillverkat ett kort band med en krok i var ände. Man skruvar bort spännanordningen på den ena bandspännaren. Slitsar upp kroken på den andra(om den är svetsad). Bänder isär kroken och frigör bandet. Monterar det andra bandet i kroken och klämmer ihop i skruvstycke.
Det lilla korta bandet med krok i var ände har jag även haft glädje av som bärgare med Defender och Wrangler vid Rallycross/Folkrace.
Kanske inte så dumt?metalworm skrev:gammelfälgar som enbart har slitsar mellan nav och fälg gör det jobbigt att få grepp med hilift om man vill lyfta ett hjul
som jag ser det så kan man ha en motsvarande horn som hilift säljer men där man petar in en flatstropp i den tunna springan, och får grepp där
man kanske kunde få en slinga runt gummit nedåt men det vill görna snurra då och ska man ha in något under så vill man ha så fritt som möjligt, förslag på hur man skulle kunna göra?
en sak vore att byta en hjulmutter till en med ögla
men det känns ganska b
Svetsa ihop en kapad bogserögla från en "modern" bil med en hjulmutter?
Undrar om pinnskruven i navet, genom fälgen, klarar sidobrytningen?
På en Sukka, om man lyfter försiktigt, borde det inte vara problem - men på en TGB?
Eventuellt får man ta 2 "specialmuttrar" vid hjullyftet.
För egen del, med bilar som har rymliga hål i fälgarna, har jag av 2 bandspännare av grövre modell tillverkat ett kort band med en krok i var ände. Man skruvar bort spännanordningen på den ena bandspännaren. Slitsar upp kroken på den andra(om den är svetsad). Bänder isär kroken och frigör bandet. Monterar det andra bandet i kroken och klämmer ihop i skruvstycke.
Det lilla korta bandet med krok i var ände har jag även haft glädje av som bärgare med Defender och Wrangler vid Rallycross/Folkrace.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tis maj 30, 2017 18:59
Re: grepp på hjul med hilift
Kanske en kätting krok skulle göra jobbet åt dig?
Har hjälpt mig många gånger när hjul ska lyftas.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har hjälpt mig många gånger när hjul ska lyftas.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: grepp på hjul med hilift
finns inget att fästa den i tyvärr, enda sakerna som man kan fästa i är 5 smala springor mellan inner och ytterdelen av fälgen, hjulmuttrarna och ev ytterkanten av fälgen, eller runt däcket på något sätt
Re: grepp på hjul med hilift
tog en fälg och satte mig ner och provade lite
minsta normala bandstropp, 1 tons lila med fabriskpackningsvecket som ända var svår att trycka igenom springan, inget kul, det går men är krångligt och sedan måste man i med händerna bakom och få i något i öglan bakom som stoppar den från att åka igenom igen
funderade på stålkrokar in i springan och det kan finnas ett sätt, om man gör krok i plåt som går i och man hakar i två springor så låser det så det inte kan hoppa ur, ska prova att såga ut i plyfa och se om det funkar att få i och låsaom man hissar med dom
minsta normala bandstropp, 1 tons lila med fabriskpackningsvecket som ända var svår att trycka igenom springan, inget kul, det går men är krångligt och sedan måste man i med händerna bakom och få i något i öglan bakom som stoppar den från att åka igenom igen
funderade på stålkrokar in i springan och det kan finnas ett sätt, om man gör krok i plåt som går i och man hakar i två springor så låser det så det inte kan hoppa ur, ska prova att såga ut i plyfa och se om det funkar att få i och låsaom man hissar med dom