Suzuki 1.9Td
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Suzuki 1.9Td
Hur bra är motorn i dessa bilarna. Hur är de att köra i.. Bekväma? Bekvämare än gamla 413? Lätta att skruva med? Är det några regler som sätter stop om man vill importera en 03:a?
lite grovhugget kan man säga att det är en lång 413 med en peugot diselmotor,lite mordernare inredning men i övrigt nästan lika.
= noll komfort men praktisk o lättmekad.
motorn ger bara runt 64 hk men då det e turbo så borde vara enkelt att trimma och samma motor ger mer effekt i personbilarna.
= noll komfort men praktisk o lättmekad.
motorn ger bara runt 64 hk men då det e turbo så borde vara enkelt att trimma och samma motor ger mer effekt i personbilarna.
Grand cherokee V8 -93
Jodå, bara det inte är motvind eller motlut för då orkar inte min 100 kmph...
Jag tycker att komforten är helt OK förutom stolarna, det beror naturligtvis helt på vad man jämför med.
Jämfört med min 410 med rostiga och krokiga bladfjädrar, gamla hårda valphjul och ingen ljudisolering är den enormt mycket bättre, även bekvämare än kompisens 70 tals Land Rover pickis.
Jämförbar komfort med en gammal duett, ej Epa, eller Skoda pickis.
Samma grundmotor har 90hk i Peugept 306 m.fl. så jag hoppas att den bara är strypt genom att pumpen är nedställd, skulle vara trevligt med åtminstone 10hk mer när jag skall dra hem ved på flaket och fullt släp efter den. 63hk ur en 1,9 turbodiesel är löjligt lite.
Trimtips finns här:
http://www.club-306.com/guides/306_turbo_tuning
Framsteg på 419 jämfört med tidigare är bl.a. "teflon" knoppar mellan bladen i fjädrarna för mjukare gång, mer ljudisolering under huv och under, ej på, golvet, och styrservo.
Börjar nog sjunka i pris nu i Sverige, det har länge begärts runt 50000 för dieslarna men jag fick min nu för 23000. Kort kaross med orginal diesel har jag dock aldrig sett.
Jag tycker att komforten är helt OK förutom stolarna, det beror naturligtvis helt på vad man jämför med.
Jämfört med min 410 med rostiga och krokiga bladfjädrar, gamla hårda valphjul och ingen ljudisolering är den enormt mycket bättre, även bekvämare än kompisens 70 tals Land Rover pickis.
Jämförbar komfort med en gammal duett, ej Epa, eller Skoda pickis.
Samma grundmotor har 90hk i Peugept 306 m.fl. så jag hoppas att den bara är strypt genom att pumpen är nedställd, skulle vara trevligt med åtminstone 10hk mer när jag skall dra hem ved på flaket och fullt släp efter den. 63hk ur en 1,9 turbodiesel är löjligt lite.
Trimtips finns här:
http://www.club-306.com/guides/306_turbo_tuning
Framsteg på 419 jämfört med tidigare är bl.a. "teflon" knoppar mellan bladen i fjädrarna för mjukare gång, mer ljudisolering under huv och under, ej på, golvet, och styrservo.
Börjar nog sjunka i pris nu i Sverige, det har länge begärts runt 50000 för dieslarna men jag fick min nu för 23000. Kort kaross med orginal diesel har jag dock aldrig sett.
Den korta finns ju även med en 70hk bensinare. Tror jag personligen är ett trevligare val...fastän jag är riktigt dieselfrälst. Men det är klart kan man få lite snurr på turbodeiseln så är det ju alltid trevligare med dieselpower...Mahindra skrev:Ser dock fördelen med att de inte ger så mycket, håller längre då. Hur är buller nivån? Går de att köra i 1000 utan att bli bullerskadad? Ingen som har en nyare med diesel man kan få prov åka här nere i skåne? Jag är lite sugen på att ta in en kort inte den långa pickupen.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Har bara hunnit tanka en gång men då hade den dragit 0,8 på ganska blandad körning, men nästan bara olastad.
Så 0,7 - 1,0 räknar jag med, kanske lite till t.o.m. om det går bra att ställa upp pumpen.
Den är inte så snål som moderna dieslar med elektronisk insprutning då det är en förkammar diesel med mekanisk pump.
Men det känns å andra sidan lite tryggare med mekanik istället för elektronik för mig som är mer van med skruvar än kretskort.
För den som funderar vad vitsen med en diesel är då den drar nästan lika mycket och inte går fortare, så kan jag berätta att den är mycket råstarkare, släpp upp kopplingen på tomgång och den lufsar iväg uppför backen på tomgång utan tjuvstopp eller kopplings slir.
Stor förbättring mot en 410... och även bättre ur den aspekten än de moderna dieslar jag kört som har behövt lite varv för att orka något och som därför passar bäst mot en automatlåda.
Tillverkas SJ serien fortfarande någonstans? Isåfall kanske den finns med denna ultimata, i mina ögon, drivlina TDI och 5 stegs automat?
Så 0,7 - 1,0 räknar jag med, kanske lite till t.o.m. om det går bra att ställa upp pumpen.
Den är inte så snål som moderna dieslar med elektronisk insprutning då det är en förkammar diesel med mekanisk pump.
Men det känns å andra sidan lite tryggare med mekanik istället för elektronik för mig som är mer van med skruvar än kretskort.
För den som funderar vad vitsen med en diesel är då den drar nästan lika mycket och inte går fortare, så kan jag berätta att den är mycket råstarkare, släpp upp kopplingen på tomgång och den lufsar iväg uppför backen på tomgång utan tjuvstopp eller kopplings slir.
Stor förbättring mot en 410... och även bättre ur den aspekten än de moderna dieslar jag kört som har behövt lite varv för att orka något och som därför passar bäst mot en automatlåda.
Tillverkas SJ serien fortfarande någonstans? Isåfall kanske den finns med denna ultimata, i mina ögon, drivlina TDI och 5 stegs automat?
Vet inte om de tillverkas än. Men vet att den plockades in t.o.m 2003 i tyskland. Hur ligger bilen på motorvarvet? säg när man ligger i 80-100... Har en VW polo sdi idag.. Väldigt billig att köra ca 0.4l/mil Men den är inte rolig för var kan man köra offroad med den... Är nån sugen så finns en polo sdi till salu. 98års modell, 21000mil, svensksåld, fullservad, bytt kamrem på 19000(förra året).
Och trimning eller byte av motorn också isåfall, annars blir resultatet att du får köra på 4:an...
En Samurai klyver ju inte luften så smidigt som en polo, mer som en ladugård ungefär... Dessutom är rullmotståndet och effektförlusterna i drivlinan större än på en 2WD.
Därför verkar det behövas ca 60hk för att få den att gå i 100kmph och det krävs en ganska stark motor för att ha det vid 2000rpm, så med tanke på motorn den levereras med så är utväxlingen vettig.
Appropå trimning och utväxling; Hur går det med livslängden på drivlinan med starkare motor?
Att sakerna inte "exploderar" har jag förstått men jag har åkt flera 413 med ylande växellådor som inte gått mer är 15 000mil.
Är det lagren eller kuggarna som slits ut? Blev det bättre efter någon viss årsmodell?
En Samurai klyver ju inte luften så smidigt som en polo, mer som en ladugård ungefär... Dessutom är rullmotståndet och effektförlusterna i drivlinan större än på en 2WD.
Därför verkar det behövas ca 60hk för att få den att gå i 100kmph och det krävs en ganska stark motor för att ha det vid 2000rpm, så med tanke på motorn den levereras med så är utväxlingen vettig.
Appropå trimning och utväxling; Hur går det med livslängden på drivlinan med starkare motor?
Att sakerna inte "exploderar" har jag förstått men jag har åkt flera 413 med ylande växellådor som inte gått mer är 15 000mil.
Är det lagren eller kuggarna som slits ut? Blev det bättre efter någon viss årsmodell?
Är lagrena i bottenstocken som går. Fel olja eller inte bytt med rätt intervall är orsakerna.Enduro skrev: Appropå trimning och utväxling; Hur går det med livslängden på drivlinan med starkare motor?
Att sakerna inte "exploderar" har jag förstått men jag har åkt flera 413 med ylande växellådor som inte gått mer är 15 000mil.
Är det lagren eller kuggarna som slits ut? Blev det bättre efter någon viss årsmodell?
Jag hade en 413 som gått 5000mil som yla som fan, va fortfarande orginal locktight på oljebultarna... Lådan i min andra kommer från en tyskimportbil, den är fortfarande helt tyst o den har gått 5000mil i mina bilar och hade gått 11000 innan jag hade den. Senaste 3000milen har den suttit bakom en 1,6:a.
En välservad låda håller nog utan problem för 120hk konstant, men iom att vi snackar diesel så är det kanske vridet vi ska snacka. Är ju många som kör 1,6TD o 1,9TD från VW med dessa lådor, inte hört att lådorna ska vara något problem.
I aim to misbehave