Suzuki 1.9Td

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Suzuki 1.9Td

Inlägg av Mahindra » lör aug 23, 2008 12:28

Hur bra är motorn i dessa bilarna. Hur är de att köra i.. Bekväma? Bekvämare än gamla 413? Lätta att skruva med? Är det några regler som sätter stop om man vill importera en 03:a?

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » lör aug 23, 2008 13:00

lite grovhugget kan man säga att det är en lång 413 med en peugot diselmotor,lite mordernare inredning men i övrigt nästan lika.
= noll komfort men praktisk o lättmekad.
motorn ger bara runt 64 hk men då det e turbo så borde vara enkelt att trimma och samma motor ger mer effekt i personbilarna.
Grand cherokee V8 -93

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » lör aug 23, 2008 17:33

Ser dock fördelen med att de inte ger så mycket, håller längre då. Hur är buller nivån? Går de att köra i 1000 utan att bli bullerskadad? Ingen som har en nyare med diesel man kan få prov åka här nere i skåne? Jag är lite sugen på att ta in en kort inte den långa pickupen.

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Inlägg av Linus » lör aug 23, 2008 17:47

Mahindra skrev:Går de att köra i 1000 utan att bli bullerskadad?
Jag tror inte de går så fort :wink:
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » lör aug 23, 2008 17:54

Blev visst en nolla för mycke :wink:

Så kan man köra 100 utan att bli bullerskadad?

Enduro
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:08
Ort: Timrå

Inlägg av Enduro » ons aug 27, 2008 10:23

Jodå, bara det inte är motvind eller motlut för då orkar inte min 100 kmph...
Jag tycker att komforten är helt OK förutom stolarna, det beror naturligtvis helt på vad man jämför med.
Jämfört med min 410 med rostiga och krokiga bladfjädrar, gamla hårda valphjul och ingen ljudisolering är den enormt mycket bättre, även bekvämare än kompisens 70 tals Land Rover pickis.
Jämförbar komfort med en gammal duett, ej Epa, eller Skoda pickis.
Samma grundmotor har 90hk i Peugept 306 m.fl. så jag hoppas att den bara är strypt genom att pumpen är nedställd, skulle vara trevligt med åtminstone 10hk mer när jag skall dra hem ved på flaket och fullt släp efter den. 63hk ur en 1,9 turbodiesel är löjligt lite.
Trimtips finns här:
http://www.club-306.com/guides/306_turbo_tuning
Framsteg på 419 jämfört med tidigare är bl.a. "teflon" knoppar mellan bladen i fjädrarna för mjukare gång, mer ljudisolering under huv och under, ej på, golvet, och styrservo.
Börjar nog sjunka i pris nu i Sverige, det har länge begärts runt 50000 för dieslarna men jag fick min nu för 23000. Kort kaross med orginal diesel har jag dock aldrig sett.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » ons aug 27, 2008 10:40

Mahindra skrev:Ser dock fördelen med att de inte ger så mycket, håller längre då. Hur är buller nivån? Går de att köra i 1000 utan att bli bullerskadad? Ingen som har en nyare med diesel man kan få prov åka här nere i skåne? Jag är lite sugen på att ta in en kort inte den långa pickupen.
Den korta finns ju även med en 70hk bensinare. Tror jag personligen är ett trevligare val...fastän jag är riktigt dieselfrälst. Men det är klart kan man få lite snurr på turbodeiseln så är det ju alltid trevligare med dieselpower...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » ons aug 27, 2008 20:50

Men vad ligger förbrukningen på? Har hittat de korta i tyskland.. men borde itne vara problem eu land..

Enduro
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:08
Ort: Timrå

Inlägg av Enduro » tor aug 28, 2008 8:37

Har bara hunnit tanka en gång men då hade den dragit 0,8 på ganska blandad körning, men nästan bara olastad.
Så 0,7 - 1,0 räknar jag med, kanske lite till t.o.m. om det går bra att ställa upp pumpen.
Den är inte så snål som moderna dieslar med elektronisk insprutning då det är en förkammar diesel med mekanisk pump.
Men det känns å andra sidan lite tryggare med mekanik istället för elektronik för mig som är mer van med skruvar än kretskort.
För den som funderar vad vitsen med en diesel är då den drar nästan lika mycket och inte går fortare, så kan jag berätta att den är mycket råstarkare, släpp upp kopplingen på tomgång och den lufsar iväg uppför backen på tomgång utan tjuvstopp eller kopplings slir.
Stor förbättring mot en 410... och även bättre ur den aspekten än de moderna dieslar jag kört som har behövt lite varv för att orka något och som därför passar bäst mot en automatlåda.
Tillverkas SJ serien fortfarande någonstans? Isåfall kanske den finns med denna ultimata, i mina ögon, drivlina TDI och 5 stegs automat?

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » tor aug 28, 2008 9:39

Vet inte om de tillverkas än. Men vet att den plockades in t.o.m 2003 i tyskland. Hur ligger bilen på motorvarvet? säg när man ligger i 80-100... Har en VW polo sdi idag.. Väldigt billig att köra ca 0.4l/mil Men den är inte rolig för var kan man köra offroad med den... Är nån sugen så finns en polo sdi till salu. 98års modell, 21000mil, svensksåld, fullservad, bytt kamrem på 19000(förra året).

Enduro
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:08
Ort: Timrå

Inlägg av Enduro » tor aug 28, 2008 10:30

Varvar inte störande mycket, drygt 3000 vid 100 kmph, nästan säker på att utväxlingen är samma som i Samurai

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » tor aug 28, 2008 16:27

Hmm kanske där det faller då.. Personligen tycker jag 3000 är lite mycket på en diesel i 100.. Har dock kört mahindra innan :wink: Polon ligger på lagom 2200-2400 i hundra

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » tor aug 28, 2008 17:29

terrängbilar varvar ju ofta obehagligt mycket så även min terrano :?
däremot ligger min lupo på runt behagliga 1500 i 100 knyck samt att den som 3 cylindrig upplevs varva ännu mindre, men den e ju specialgjord för just det.

på en 419 är det lätt avhjälpt med lite större hjul :D
Grand cherokee V8 -93

Enduro
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:08
Ort: Timrå

Inlägg av Enduro » fre aug 29, 2008 8:27

Och trimning eller byte av motorn också isåfall, annars blir resultatet att du får köra på 4:an...
En Samurai klyver ju inte luften så smidigt som en polo, mer som en ladugård ungefär... Dessutom är rullmotståndet och effektförlusterna i drivlinan större än på en 2WD.
Därför verkar det behövas ca 60hk för att få den att gå i 100kmph och det krävs en ganska stark motor för att ha det vid 2000rpm, så med tanke på motorn den levereras med så är utväxlingen vettig.

Appropå trimning och utväxling; Hur går det med livslängden på drivlinan med starkare motor?
Att sakerna inte "exploderar" har jag förstått men jag har åkt flera 413 med ylande växellådor som inte gått mer är 15 000mil.
Är det lagren eller kuggarna som slits ut? Blev det bättre efter någon viss årsmodell?

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre aug 29, 2008 12:26

Enduro skrev: Appropå trimning och utväxling; Hur går det med livslängden på drivlinan med starkare motor?
Att sakerna inte "exploderar" har jag förstått men jag har åkt flera 413 med ylande växellådor som inte gått mer är 15 000mil.
Är det lagren eller kuggarna som slits ut? Blev det bättre efter någon viss årsmodell?
Är lagrena i bottenstocken som går. Fel olja eller inte bytt med rätt intervall är orsakerna.

Jag hade en 413 som gått 5000mil som yla som fan, va fortfarande orginal locktight på oljebultarna... Lådan i min andra kommer från en tyskimportbil, den är fortfarande helt tyst o den har gått 5000mil i mina bilar och hade gått 11000 innan jag hade den. Senaste 3000milen har den suttit bakom en 1,6:a.

En välservad låda håller nog utan problem för 120hk konstant, men iom att vi snackar diesel så är det kanske vridet vi ska snacka. Är ju många som kör 1,6TD o 1,9TD från VW med dessa lådor, inte hört att lådorna ska vara något problem.
I aim to misbehave

Skriv svar