Nya Jimny/2019

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » tis okt 16, 2018 19:02

Besökte idag, i s m inköp av oljefilter till min Jimny -06, Suzukiåterförsäljaren i Strängnäs.
Generalagenten NIMAG kommer att ta in nya Jimny/2019.
Oklart med första leverans men troligen första halvåret 2019.
Även oklart vilken modell, men troligen endast en modell med valfritt manuell eller automat.
Allt talar för 1.462 cc-motorn 75kW/102 hk samt 130 Nm blir enda alternativet.
Manuella lådan 5-växlad och den automatiska 4-växlad.
Tveksamt vilken kaross. Finns utan skärmbreddare, med mindre skärmbreddare samt med breda skärmbreddare och tröskelbreddare.
Enligt vissa av mina slagningar på nätet olika spårvidd, men samma axlar leder till fälgar med olika ET och bredd.
Bridgeston Dueller H/T 195/80-15" M+S(oklart vad M+S står för, Mud+Sand eller Mud+Snow?)
Jag har anmält intresse för en ljusbrun SZ4 med automatlåda utan skärmbreddare och utan skinnklädsel.
SZ4 är instegsmodellen med stålplåtsfälgar och påver utrustning - dock antisladd och antislir.
SZ5 är benämningen på den mer påkostade "lyx"-modellen med bl a ACC, LM-fälgar, LED-lampor, elvärmda ytterbackspeglar, eluppvärmda framsäten m fl "onödiga" finesser såsom läderklädsel.
Båda modellerna har skivor fram och trummor bak samt, tack och lov, riktig handbromsspak.
6 krockkuddar i båda modellerna (2 i nuvarande) samt ställbar ratt.
Spakmanövrerad fördelningslåda ersätter tryckknappmanövrerad - lite synd eftersom man på spakens plats kan ha en liten Cubbybox.
Lastutrymmet bak är 85 liter med uppfällda bakre ryggstöd och 377 liter med nedfällda dito. (lagom för en hundbur)
Prisbilden inte fastställd, men 2017 kostade en Jimny med automat runt 180.000:- inkl metallic och skinnklädsel samt vinterhjul.
I Italien är priset 22.000 Euro, oklart vilken modell.
Förmodligen kommer priset på Jimny 2019 hamna på runt 200.000:-, beroende på utrustningsnivå.

Den som väntar på något gott...……...
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Anders4x4
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör jul 21, 2012 20:43

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Anders4x4 » tor okt 18, 2018 22:28

Nu vart man ju lite sugen ..

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » tis okt 30, 2018 13:26

Tjena, ny här då jag googla på Jimny 2019.

Har sagt till min Suzukihandlare att jag vill förbeställa en Jimny 2019, med automat, snorgrön och med all utrustning. Han skulle kolla med regions ansvarige om det var möjligt.

Har ingen koll på hur de kommer versionsmässigt men Spanien och Tyskland verkar köra en light och en vettig, tyvärr så vill man ha automat så verkar det bara vara lightvarianten som gäller:(

Väntar dock på återkoppling från handlaren.

Kolla in https://auto.suzuki.gr/photo/master/201 ... 343033.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; för lull-lull:)

(lite tröttsamt att suzuki.se är sååå efter i uppdateringar jmf med andra länder)

/ P
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » ons okt 31, 2018 8:23

Spinner du på en Jimny eller Jimny Sierra?
Jag tycker det är allt för mycket lull-lull på Sierra.
Dessutom är Sierra "större" utvändigt p g a alla plastpåbyggnader - grundkarossen lika på båda = innerutrymmena.
Samma trick som Toyota gjorde när dom lanserade RAV-4 Wide Body - plastschoksförstorad.
Enligt nätet, och japanska uppgifter, är Sierra 155 mm längre, 170 mm bredare och 130 mm bredare spårvidd. Det senare genom andra fälgar med annat ET och fälgbredd samt fetare däck.
Reserverar mig för att jag tolkat uppgifterna rätt.
Jag har anmält intresse för Jimny - INTE Sierra.
Återförsäljaren vet inte vad NIMAG kommer att ta in till Sverige.
Om några månader vet de bättre och kan ge besked.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » ons okt 31, 2018 8:44

Tjena, eftersom den kommer mest gå på asfalt och enstaka grusväg så är allt lull-lull välkommet, inkl axelvaddarna på sidorna/bak/fram.

Jag är nog inte den "traditionella" Jimny-spekulanten då mitt intresse för den främst är (förutom att jag gillar looken som fan) längden, markfrigång och att den är fyrsitsig. Den skall ersätta min, nu hemkörda, TT-Roadster jag haft i Spanien ett par år.

Tror du verkligen att den "strippade/enkla" Jimny'n kommer tas in? Jag kan inte se den som alternativ på de andra ländernas hemsidor. Men det är väl iofs upp till varje land att bestämma.

/ P
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » tor nov 01, 2018 10:38

För "skogsbruk" ser JAG Jimny som bättre alternativ än Sierra.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » tor nov 01, 2018 13:33

Håller med!

Fick svar från min handlare:

Pressbil landar nov/dec, beställningar tippar han att februari gäller och då för leverans i april.

Lite surt att åf:arna i Spanien redan fått in dem -> https://www.vibbo.com/valladolid/suzuki ... s&st=a&c=4" onclick="window.open(this.href);return false;

/ P
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

Bennybira
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 13, 2012 17:24

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Bennybira » tis nov 20, 2018 8:34

Några nyheter här? :)

Detta kan bli mitt återtåg in i 4x4 världen. Gillar vad jag ser och läser!

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » tis nov 20, 2018 10:39

Tjena, inte direkt.

Tydligen så har Nimag, som tar hem bilarna till Suzukihandlarna, någon slags intresseanmälan som man kan göra via sin handlare (jag har gjort det). Nimag/Suzuki verkar ha segat på beställningarna bland annat då bilen inte direkt är miljövänlig och osv. I och med detta så verkar vi ligga sist i kön på att få hem bilar.

Jag åker ner till Spanien nästa vecka, har pratat med Suzukihandlare i Alicante via luren och för dem så är det inga problem. Bara ta med pass och betala handpenning och sedan vänta ca 3 månader sa han. Jag ska ju ha min därnere så kan de levererar, + att jag slipper den galna svenska bonus/malus-skatten som hamnar på mellan 5500-7000kr (aut alt. man) per år första tre åren, så köper jag den därnere.

/ P
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » tis nov 20, 2018 11:36

Pedro skrev: tis nov 20, 2018 10:39 Tjena, inte direkt.

Tydligen så har Nimag, som tar hem bilarna till Suzukihandlarna, någon slags intresseanmälan som man kan göra via sin handlare (jag har gjort det). Nimag/Suzuki verkar ha segat på beställningarna bland annat då bilen inte direkt är miljövänlig och osv. I och med detta så verkar vi ligga sist i kön på att få hem bilar.

Jag åker ner till Spanien nästa vecka, har pratat med Suzukihandlare i Alicante via luren och för dem så är det inga problem. Bara ta med pass och betala handpenning och sedan vänta ca 3 månader sa han. Jag ska ju ha min därnere så kan de levererar, + att jag slipper den galna svenska bonus/malus-skatten som hamnar på mellan 5500-7000kr (aut alt. man) per år första tre åren, så köper jag den därnere.

/ P
Det här får du gärna berätta mer om. :jump:
Vad är priset i Spannien på:
Jimny MT
JIMNY AT
SIERRA MT
SIERRA AT

JIMNY är "sniken" och SIERRA är "Wide Body"-varianten med svullna skärm- och tröskelbreddare samt lite mulligare bumpers fram och bak. Sierran har mer "lull-lull" än Jimny. Grundutrustningen är samma i båda bilarna. Jimny är det självklara valet för den som ska använda bilen till det den är avsedd för = skogspromenader. Även lämplig som substitut för Permobil för äldre och ledbrutna som inte klarar nya Volvo 40 m fl fordon.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Bennybira
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 13, 2012 17:24

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Bennybira » tis nov 20, 2018 12:45

Tack för update :)

Bonus malus slipper du genom att be om att få den gaskonverterad. var inte så fasligt dyrt :)
Och ger en enorm räckvidd då orginaltanken verkar få finnas kvar :)

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » tis nov 20, 2018 13:31

Å fan, den konverteringen hade jag inte koll på. Smart!

Gubbstrutten.. jag kan inte se att de tar in den cleana Jimny, bara Sierran. Tre olika utrustningsnivåer, JX/JXL/MODE3?!. JXL finns med automat, de två andra finns endast med manuell. Mode3 är den med lättmetall fälgar, Led och lite mer lull-lull.

JX - 17 000€
JXL - 18 795€
JXL(AUT) - 20 560€
MODE3 - 20 820€

Metalliclack = +360€ / Tvåfärgat (svart tak va?) = + 572€

Kommer till en reg/plåtavgift kommer jag ihåg, men inte blodigt.

Huruvida alla färgval finns till automaten (som jag vill ha) är lite oklart. Tyska sidans konfigurator säger att endast vissa färger går till vissa modeller, den polska däremot kan man t om få mest utrustning (led mm)+ automat och i alla färger. Lite därför jag vill ner och surra med dem på plats och göra beställningen.

Du glömde att Jimny är (antar jag) perfekt citybil för höga trottoarer, små parkeringar och tajta garage a la España;)

/ P
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av sos » tis nov 20, 2018 14:05

Vilken typ av automat har de? "variator" (typ CVT), "lamell" (typ DSG) eller den gamla hederliga med turbin
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » tis nov 20, 2018 14:37

Ingen aning, har inte sett någon specifikare info än typ utväxlingen på resp växel för automaten. Antar det är något beprövat, typ som i föregående Jimnymodell. Tanken med bilen är att det skall vara beprövat och hålla massa år nämnde handlaren här i Sverige när jag surrade med honom (han hade fått info på nått event i Svea med en demo bil).

/P
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

Bennybira
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 13, 2012 17:24

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Bennybira » tis nov 20, 2018 15:53

Automaten är en 4växlad av turbintyp från suzukis gamla gömmor vad jag förstått :)

Skriv svar