Sida 1 av 1

elektrisk spärr

Postat: mån aug 20, 2018 0:49
av JimnySlayer1337
hej!
har en jimny 2006 som är elektriskt spärrad mellan 2w,4w och 4wL, den har nu stannat på att den blinkar 4w och måste få den där ifrån. någon som har tips på vad jag kan göra?

Re: elektrisk spärr

Postat: ons aug 22, 2018 8:32
av gubbstrutten
Att "FWD"-lampan blinkar tyder på att läget endera inte vill gå i eller inte vill gå ur.
Har hänt för mig också, men sällan.
Är den låst på "FWD"-läget och inte vill lämna detta trots tryck på knappen?
Eller vill "FWD"-läget inte inte gå in?
Har du provat att köra och svänga höger vänster med stora rattutslag?
Brukar släppa med en "smäll".


Ps. Var inte blyg utan berätta var du bor. Ds. :tumbup:

Re: elektrisk spärr

Postat: mån sep 10, 2018 21:45
av JimnySlayer1337
gubbstrutten skrev:Att "FWD"-lampan blinkar tyder på att läget endera inte vill gå i eller inte vill gå ur.
Har hänt för mig också, men sällan.
Är den låst på "FWD"-läget och inte vill lämna detta trots tryck på knappen?
Eller vill "FWD"-läget inte inte gå in?
Har du provat att köra och svänga höger vänster med stora rattutslag?
Brukar släppa med en "smäll".


Ps. Var inte blyg utan berätta var du bor. Ds. :tumbup:
Bor i Sundsvall, men den står å blinkar på 4w och vill inte hamna i 4L

Re: elektrisk spärr

Postat: tis sep 11, 2018 8:09
av gubbstrutten
Som jag skrev ovan så hade min bil också problem med att "få i" lågväxeln - ibland även att få ur lågväxeln.
Jag tror att orsaken delvis berodde på att föregående ägare förmodligen aldrig eller i alla fall sällan använt lågväxelläget.
Bilen hade av en äldre person endast använts som surrogat för en Permobil i Norrlands inland.
Jag måste stå absolut helt stilla(tautologi :rodnar: ) för att få i eller ur lågväxelläget.
Lägga ur växel och koppla ur - eventuellt köra någon halvmeter och upprepa proceduren.
Växla mellan 2x4 och 4x4 hög går bra i fart.

Re: elektrisk spärr

Postat: tis sep 11, 2018 17:51
av JimnySlayer1337
gubbstrutten skrev:Som jag skrev ovan så hade min bil också problem med att "få i" lågväxeln - ibland även att få ur lågväxeln.
Jag tror att orsaken delvis berodde på att föregående ägare förmodligen aldrig eller i alla fall sällan använt lågväxelläget.
Bilen hade av en äldre person endast använts som surrogat för en Permobil i Norrlands inland.
Jag måste stå absolut helt stilla(tautologi :rodnar: ) för att få i eller ur lågväxelläget.
Lägga ur växel och koppla ur - eventuellt köra någon halvmeter och upprepa proceduren.
Växla mellan 2x4 och 4x4 hög går bra i fart.
Aa jo men den vill verkligen inte i och jag fattar inget, har nästan bara stått still för att få i den, har kolla säkringarna också å allt men fattar 0 om varför detta hände, körde ba vanligt å poff så gick det inte

Re: elektrisk spärr

Postat: lör dec 15, 2018 23:25
av jonte_malmö
Läste precis att 4x4 kan man få i upp till 100km/h på de men elektriska knappar, men 4Lo ska man stå stilla, lägga växeln i neutral och ha kopplingen nedtryckt när man väljer 4Lo.