elektrisk spärr
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: mån maj 28, 2018 16:58
elektrisk spärr
hej!
har en jimny 2006 som är elektriskt spärrad mellan 2w,4w och 4wL, den har nu stannat på att den blinkar 4w och måste få den där ifrån. någon som har tips på vad jag kan göra?
har en jimny 2006 som är elektriskt spärrad mellan 2w,4w och 4wL, den har nu stannat på att den blinkar 4w och måste få den där ifrån. någon som har tips på vad jag kan göra?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: elektrisk spärr
Att "FWD"-lampan blinkar tyder på att läget endera inte vill gå i eller inte vill gå ur.
Har hänt för mig också, men sällan.
Är den låst på "FWD"-läget och inte vill lämna detta trots tryck på knappen?
Eller vill "FWD"-läget inte inte gå in?
Har du provat att köra och svänga höger vänster med stora rattutslag?
Brukar släppa med en "smäll".
Ps. Var inte blyg utan berätta var du bor. Ds.
Har hänt för mig också, men sällan.
Är den låst på "FWD"-läget och inte vill lämna detta trots tryck på knappen?
Eller vill "FWD"-läget inte inte gå in?
Har du provat att köra och svänga höger vänster med stora rattutslag?
Brukar släppa med en "smäll".
Ps. Var inte blyg utan berätta var du bor. Ds.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: mån maj 28, 2018 16:58
Re: elektrisk spärr
Bor i Sundsvall, men den står å blinkar på 4w och vill inte hamna i 4Lgubbstrutten skrev:Att "FWD"-lampan blinkar tyder på att läget endera inte vill gå i eller inte vill gå ur.
Har hänt för mig också, men sällan.
Är den låst på "FWD"-läget och inte vill lämna detta trots tryck på knappen?
Eller vill "FWD"-läget inte inte gå in?
Har du provat att köra och svänga höger vänster med stora rattutslag?
Brukar släppa med en "smäll".
Ps. Var inte blyg utan berätta var du bor. Ds.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: elektrisk spärr
Som jag skrev ovan så hade min bil också problem med att "få i" lågväxeln - ibland även att få ur lågväxeln.
Jag tror att orsaken delvis berodde på att föregående ägare förmodligen aldrig eller i alla fall sällan använt lågväxelläget.
Bilen hade av en äldre person endast använts som surrogat för en Permobil i Norrlands inland.
Jag måste stå absolut helt stilla(tautologi ) för att få i eller ur lågväxelläget.
Lägga ur växel och koppla ur - eventuellt köra någon halvmeter och upprepa proceduren.
Växla mellan 2x4 och 4x4 hög går bra i fart.
Jag tror att orsaken delvis berodde på att föregående ägare förmodligen aldrig eller i alla fall sällan använt lågväxelläget.
Bilen hade av en äldre person endast använts som surrogat för en Permobil i Norrlands inland.
Jag måste stå absolut helt stilla(tautologi ) för att få i eller ur lågväxelläget.
Lägga ur växel och koppla ur - eventuellt köra någon halvmeter och upprepa proceduren.
Växla mellan 2x4 och 4x4 hög går bra i fart.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: mån maj 28, 2018 16:58
Re: elektrisk spärr
Aa jo men den vill verkligen inte i och jag fattar inget, har nästan bara stått still för att få i den, har kolla säkringarna också å allt men fattar 0 om varför detta hände, körde ba vanligt å poff så gick det integubbstrutten skrev:Som jag skrev ovan så hade min bil också problem med att "få i" lågväxeln - ibland även att få ur lågväxeln.
Jag tror att orsaken delvis berodde på att föregående ägare förmodligen aldrig eller i alla fall sällan använt lågväxelläget.
Bilen hade av en äldre person endast använts som surrogat för en Permobil i Norrlands inland.
Jag måste stå absolut helt stilla(tautologi ) för att få i eller ur lågväxelläget.
Lägga ur växel och koppla ur - eventuellt köra någon halvmeter och upprepa proceduren.
Växla mellan 2x4 och 4x4 hög går bra i fart.
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: elektrisk spärr
Läste precis att 4x4 kan man få i upp till 100km/h på de men elektriska knappar, men 4Lo ska man stå stilla, lägga växeln i neutral och ha kopplingen nedtryckt när man väljer 4Lo.
Ford Explorer '98