stannar plötsligt

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » sön aug 12, 2018 20:48

när den stannar så har jag provat att spruta startgas i insuget, men det hjälper inte. däremot så kan den starta efter nån minut, men då går den eländigt , och vill inte svara på gaspådrag. Har inte haft tid att göra nån noggrannare undersökning. Konstigt att den ibland vill slå till startmotorn även att jag bara slår till tändningen

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » ons aug 15, 2018 21:48

skall kolla lite mer noggrannt om gnista mm, har varit lite mycket annat nu bara. Har köpt nytt bränslefilter som jag skall byta också

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » lör aug 18, 2018 11:14

Har sett att man kan kolla felkoder, hur gör man, och är det bara när motorlampan lyser det finns felkoder?

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » sön aug 19, 2018 21:37

Nu har jag fått hjälp av en kompis med bilen, plockade ut styrboxen och undersökte kretskortet, Såg en konding som såg lite kladdig ut i underkant, men annars inget misstänkt. Bytte ialla fall alla kondingarna , men motorn är alltjämt knas. Har försökt läsa av felkoder, men det verkar vara lite av ett lotteri. Ibland visar den felkoder,ibland inte. Ibland visas kod 12 och inget mer, och ibland både 13,23 samt 45. Efter kondensator bytet verkar dock motorn gå en längre period innan den börjar misstända och gå ojämnt. När den slutligen stannar så händer det att tändspolen skickar ut gnista hela tiden, trots att motorn stannat(tändningen är på) Och nån gång så kommer det ingen gnista alls när man försöker återstarta. Tror ni att boxen gett upp, börjar få ont om ideer?

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » tor aug 23, 2018 22:11

Databox samt fördelare beställd av skogis, återkommer när jag testat den i bilen!

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » tis aug 28, 2018 22:37

Fick boxen med posten i Måndags (tack skogis) . Från början med min gamla box, startade den alltid när den var kall men gick i ca 5-10 minuter för att sedan börja bluddra samt dö. Därefter var den näst intill omöjlig att starta igen, om man inte lät den stå och svalna. En kompis bytte ut samtliga kondensatorer på kretskortet, och då gick den helt plötsligt ca en halvtimma innan den började krångla igen. Då gav jag upp och chansade på att skogis box skulle lösa problemen. Så nu har jag haft bilen stående på tomgång ca 1 timma utan stopp, har även varit ute och provkört några kilometer. utan krångel. Så det verkar vara databoxen som var felet. Tackar alla inblandade för tips och råd, samt ett särskilt tack till skogis som hade en box till salu!

Skriv svar