Rost

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JimnySlayer1337
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 28, 2018 16:58

Rost

Inlägg av JimnySlayer1337 » mån maj 28, 2018 17:00

Har fått kraftig rost under min Jimny då det börjar att flagna bort. vill helst få bort detta innan allt rostar sönder, någon som har nån ide eller tips på vad man kan göra?

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Rost

Inlägg av Fisketorp » mån maj 28, 2018 21:01

blästra?
Är det ett större område? annars kan det kanske vara värt att kapa ur den biten om det nu rostat så det börjar bli tunt.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Rost

Inlägg av gubbstrutten » tis maj 29, 2018 7:48

JimnySlayer1337 skrev:Har fått kraftig rost under min Jimny då det börjar att flagna bort. vill helst få bort detta innan allt rostar sönder, någon som har nån ide eller tips på vad man kan göra?
Ramen eller karossen? :roll: :no pics:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

JimnySlayer1337
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 28, 2018 16:58

Re: Rost

Inlägg av JimnySlayer1337 » ons maj 30, 2018 20:19

Fisketorp skrev:blästra?
Är det ett större område? annars kan det kanske vara värt att kapa ur den biten om det nu rostat så det börjar bli tunt.
är under hela bilen typ

JimnySlayer1337
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 28, 2018 16:58

Re: Rost

Inlägg av JimnySlayer1337 » ons maj 30, 2018 20:19

gubbstrutten skrev:
JimnySlayer1337 skrev:Har fått kraftig rost under min Jimny då det börjar att flagna bort. vill helst få bort detta innan allt rostar sönder, någon som har nån ide eller tips på vad man kan göra?
Ramen eller karossen? :roll: :no pics:
tyvär karossen

janne69
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons apr 04, 2018 19:05

Re: Rost

Inlägg av janne69 » sön jun 17, 2018 9:41

jannes guide till rost i ramen :P

du har nog mycket dold rost på ramen med.. slakta min 99 och karossen var jättedålig .. och hitta rost på ramen.. tunt lite här och där.. gravrost så svårt att se om man inte går lös med en nålhammare.. genomslags gummi-fästena var dåliga båda sidor och ramen var tunn/hål vid dito infästningar.. dragkroksinfästningar var dåliga.. övre fjäderfästen bak dåliga/hål.. bakre rör för tank upphängningen mycket dålig.. rör-genom förning genom ramen till bakre stöt dämpar fästen båda sidor mycket dåliga ..
samtliga kaross-fästen var dåliga eller mer eller mindre borta dom 2 bak höll inte fast karossen längre 2 fram mycket dåliga med dom mittre okay dock tunn ram vid infästningar samtliga rör som går igenom ramen är utsatta då det verkar som dom aldrig har varit målade invändigt från fabrik..
min bil såg rätt okay ut.. tills man tog bort plastdetaljerna :shock: :shock: :shock:

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Rost

Inlägg av gubbstrutten » mån jun 18, 2018 8:31

JimnySlayer1337 skrev:
Fisketorp skrev:blästra?
Är det ett större område? annars kan det kanske vara värt att kapa ur den biten om det nu rostat så det börjar bli tunt.
är under hela bilen typ
Tråkigt att höra.
Hoppas du inte betalt allt för mycket för bilen.
Har sett såväl lösa karosser som chassien till salu på Blocket.
Men det blir ju lite pyssel med byte av stora delar.

Har du fått synpunkter på rosten vid besiktningen?

Bilder skulle göra det lättare att ge råd.

Genomrostat eller ytrost?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Rost

Inlägg av RedNek » tor jun 21, 2018 9:08

janne69 skrev:jannes guide till rost i ramen :P

du har nog mycket dold rost på ramen med.. slakta min 99 och karossen var jättedålig .. och hitta rost på ramen.. tunt lite här och där.. gravrost så svårt att se om man inte går lös med en nålhammare.. genomslags gummi-fästena var dåliga båda sidor och ramen var tunn/hål vid dito infästningar.. dragkroksinfästningar var dåliga.. övre fjäderfästen bak dåliga/hål.. bakre rör för tank upphängningen mycket dålig.. rör-genom förning genom ramen till bakre stöt dämpar fästen båda sidor mycket dåliga ..
samtliga kaross-fästen var dåliga eller mer eller mindre borta dom 2 bak höll inte fast karossen längre 2 fram mycket dåliga med dom mittre okay dock tunn ram vid infästningar samtliga rör som går igenom ramen är utsatta då det verkar som dom aldrig har varit målade invändigt från fabrik..
min bil såg rätt okay ut.. tills man tog bort plastdetaljerna :shock: :shock: :shock:
Låter precis som min Vitara.
Ni har säkert sett tråden om antimateria...
Men i stort sett allt går att laga, om man har tålamod & verktyg.
Kunskap får man under resans gång, om man inte hade innan.
Fast rostlagning är ju så själadödande - ta det i mindre portioner & laga inte överallt på en gång.
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

Skriv svar