Hjulmuttrar till grand vitara -05

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kensander
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 17, 2016 19:17

Hjulmuttrar till grand vitara -05

Inlägg av kensander » tor dec 21, 2017 17:17

Hej
Min gv -05 är inne på verkstad då bakhjulet bestämde sig för att lossna under färd för ett tag sen...

Nu har den fått nya dämpare då en gick av och nya pinnbultar.
Problemet är bara att verkstaden inte hittar hjulmuttrar som passar, de har beställt två olika uppsättningar från suzukihandlare och ingen av dom passar. Nu pratar dom att jag inte har standardfälgar, själv har jag väldigt lite koll då jag köpte bilen i våras.

Dom muttrarna som sitter på är koniska och så har dom en förlängning på konan som går in och centrerar fälgen på pinbulten, har inte koll på exakta mått men de liknar denna:
http://www.speedshack.co.uk/images/Slee ... %20lge.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det standard eller nån special?

Nucken
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor nov 16, 2017 19:17
Ort: Östergötland

Re: Hjulmuttrar till grand vitara -05

Inlägg av Nucken » tor dec 21, 2017 18:19

Liknade muttrar sitter som standard till originalfälgarna på min 2004 L200
Mitsubitshi L200 2004
Saab 9-3 2002
Volvo 343DL 1988

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Hjulmuttrar till grand vitara -05

Inlägg av MrHawk » fre dec 22, 2017 10:34

Det är inte orginal iaf. Men vilken däck handlare som helst borde kunna skaffa är ju inte så ovanlig typ av mutter ändå.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
I aim to misbehave

kensander
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 17, 2016 19:17

Re: Hjulmuttrar till grand vitara -05

Inlägg av kensander » fre dec 22, 2017 12:21

Ok, tack för svar. Jag kollade upp fälgarna nu på förmiddagen och de var från "mega wheels", såg på deras hemsida också att de sålde navringar och då slog det mig, det satt gummiringar på några av naven när jag bytte senast men inte på alla...
Så fälgarna har haft för stort nav och att det inte satt ringar på alla kan förklara varför bilen har vibrerat sen jag köpte den, tänkte det bara var obalans och att jag skulle fixa det nån dag. Det kan ju också förklara varför jag tappade ett hjul.

Ska försöka få tag på originalfälgar, skulle kännas bättre.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Hjulmuttrar till grand vitara -05

Inlägg av gubbstrutten » fre dec 22, 2017 15:01

kensander skrev:Ok, tack för svar. Jag kollade upp fälgarna nu på förmiddagen och de var från "mega wheels", såg på deras hemsida också att de sålde navringar och då slog det mig, det satt gummiringar på några av naven när jag bytte senast men inte på alla...
Så fälgarna har haft för stort nav och att det inte satt ringar på alla kan förklara varför bilen har vibrerat sen jag köpte den, tänkte det bara var obalans och att jag skulle fixa det nån dag. Det kan ju också förklara varför jag tappade ett hjul.

Ska försöka få tag på originalfälgar, skulle kännas bättre.
Att fälgens CB är större än navet har har ingen betydelse.
Fälgarna styrs korrekt av hjulmuttrarnas/-skruvarnas konor.
S k navringar behövs inte.
Har flera decennier kört med fälgar med "för stort CB" på olika bilar.
Men tvärt om går inte.
Utom bak på de flesta bilar med trummor där. :mrgreen:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

kensander
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 17, 2016 19:17

Re: Hjulmuttrar till grand vitara -05

Inlägg av kensander » fre dec 22, 2017 16:22

Ok, det låter ju bra. Nu verkar verkstaden efter många om och men lyckats hitta muttrar som passar. Att den ska behöva stå där i 3 veckor innan det löser sig är ju lite fascinerande.

Skriv svar