Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 23:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 07, 2017 20:55 
Offline
Användare

Blev medlem: tis nov 07, 2017 16:56
Inlägg: 11
Ort: Västerhaninge
Hej alla!

Jag bor ute i skogen och behöver en rolig och bra bil att ta mig runt med. Har tittat på Vitara, SJ och jimny.
Tror alla skulle passa bra. Som jag har förstått så är det rosten i första hand som är viktig att ha koll på.
Hur är det med Kamrem VS kamkedja. De mesta bilar är själv servade och ägarna verkar ha dålig koll på om remmar är bytta. Vika bilar har rem vilka har kedja. Finns det någon lista att kolla?

några mer tips vad jag ska kolla? tänker mig tidiga 90 talare eller äldre. för mellan 20 - 30 000

tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, /Mjölke


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 9:17 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 301
Ort: Strängnäs
Hej Mjölke och välkommen till forumet.

SJ 410/413/Samurai har liksom Vitara kamrem.
Första årgångarna av Jimny har kamrem och 2 ventiler per cylinder.
2001 kom första kamkedjemotorn DOHC med 4-ventilsteknik i Jimny.
Från och med 2005 har Jimny förutom DOHC även VVT(variabla ventiltider).

Kamremmen på de först nämnda är mycket lätt och smidig att byta.
Går på under timmen i arbetstid.
Du behöver inte ens demontera kylaren, om du är lite fingerfärdig.

Och du, skriv gärna vad du bor. :wink:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 11:15 
Offline
Användare

Blev medlem: tis nov 07, 2017 16:56
Inlägg: 11
Ort: Västerhaninge
Fantastiskt! Tack!


Är de fortfarande så lätt bytta. Eller sluta de med det nått år?

Nu är ort också med.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 12:57 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 301
Ort: Strängnäs
Jag bytte själv kamrem på min Samurai 1998.
Förhållandevis enkelt, jämfört med Citroen GS som har 2 remmar, eller på bilar med tvärställd motor.
Vet inte om det är lika enkelt att byta på Jimny av första generationen eller Vitara.
Det är ju samma motor, men olika installation.

Om du inte redan har köpt någon "Lillsukka" så kan du ju, om du är orolig för kamremshaveri/ventilsallad köpa en Jimny 2002 eller nyare för säkerhets skull.
I princip ser alla Jimny lika ut från 1998(hösten 1997) fram till 2017(som finns att köpa nya i Sverige).
Samma rejäla hjulupphängningar med smidda "skiftnycklar".
Inget skit med länkarmar av folie som på vissa andra 4x4-bilar.
Förutom de tre motorvarianterna så finns det två varianter av fördelningslåda.
Spak- eller knappmanövrerade.
Samma låda som "robotiserats".
Nackdelen med den knappstyrda är att man inte kan smyga in lågväxeln i (låg) fart utan måste stå helt stilla.
Från och med 2005 ändrad "frambumper" som inte medger lika stora däck som tidigare årsmodeller.

Fördelen med VVT-motorn, enligt vad jag läst på nätet, är något mer vridmoment vid något lägre varv.
Något som gillas av oss som leker i spenaten.
Men i ärlighetens namn tror jag inte skillnaden är subjektivt uppfattningsbar.

Köper du en "Lillsukka" så är du varmt välkommen till Sandlycke för att ta "offroadoskulden" på dig och Sukkan.

:tumbup:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons nov 08, 2017 17:36 
Offline
Användare

Blev medlem: tis nov 07, 2017 16:56
Inlägg: 11
Ort: Västerhaninge
Grym info! Tack!
Missade precis en fin jimny på blocket. Låter som det ändå är bra val som första offroad.

Ser fram emot att komma ner och stöka lite.

Tack!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 30, 2017 1:00 
Offline
Användare

Blev medlem: tis nov 07, 2017 16:56
Inlägg: 11
Ort: Västerhaninge
”Om du inte redan har köpt någon "Lillsukka" så kan du ju, om du är orolig för kamremshaveri/ventilsallad köpa en Jimny 2002 eller nyare för säkerhets skull.”

Hur ser de ut innan 2002? Är det kamrem på dessa eller andra problem?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 30, 2017 9:45 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 301
Ort: Strängnäs
Mjolke skrev:
”Om du inte redan har köpt någon "Lillsukka" så kan du ju, om du är orolig för kamremshaveri/ventilsallad köpa en Jimny 2002 eller nyare för säkerhets skull.”

Hur ser de ut innan 2002? Är det kamrem på dessa eller andra problem?

I princip är det endast motorn som fått kamkedja och blivit DOHC(dubbla överliggande kamaxlar) och 4 ventiler per cylinder.
Den "gamla" motorn, SOHC(enkel överliggande kamaxel) är dock även den en "Hemi"-motor.

Av annonser att döma är det vanligare med "blåsta" topplockspackningar t o m 2001.
Om det är en slump eller att motorerna omkonstruerats i o m DOHC vet jag inte.
Såväl motorblock som cylinderlock är av aluminium.
Blocket har som en följd av detta cylinderfoder av stål.
Om det är den konstruktionen som förbättrats i o m första DOHC-motorn vet jag inte.

Kanske andra kan svara på. :roll:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 30, 2017 11:41 
Offline
Användare

Blev medlem: tis nov 07, 2017 16:56
Inlägg: 11
Ort: Västerhaninge
Väldigt bra svar tack!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011