Aktuellt datum och tid: tor dec 14, 2017 8:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jimny, max däckdimension?
InläggPostat: sön maj 10, 2015 12:14 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Hur stora däck kan man ha på en Jimny utan att det tar i någonstans vid max styrutslag och max flex? :roll:
Samma fråga men med 2" höjning?

Original 15" fälgar eller 15" Dotz stålplåtsfälgar med samma ET och bredd.

225/80-15" Yokohama ATS?(740 mm höga) Får dom plats?

:vetej:

Ändrad rubrik.

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Senast redigerad av Wältmeister ons aug 17, 2016 14:14, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jun 18, 2015 17:44 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån jan 10, 2011 23:19
Inlägg: 123
Ort: Malmö
Försöker få svar på samma fråga. + Vad krävs för att få plats med 30"?

_________________
Jeep Wrangler 4,0 1991
Suzuki Jimny 1,3 2005


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jul 06, 2016 17:54 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Jag lyfter tråden och hoppas på svar nu.
1. Stock Car = helt original.
2. Utan höjning men med kapning karossdelar =plastdelar såsomskärmbreddare/trösklar etc.
3. Med 2" höjning utan moddning kaross.
4. Med 2" höjning och lättare moddning kaross = kapning plastdelar.

På en Stock Car Samurai får 30":are plats om man moddar framstötfångarens ytterdelar = kapar lite.

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jul 06, 2016 18:06 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Inlägg: 140
Ort: Torsåker
Wältmeister skrev:
Jag lyfter tråden och hoppas på svar nu.
1. Stock Car = helt original.
2. Utan höjning men med kapning karossdelar =plastdelar såsomskärmbreddare/trösklar etc.
3. Med 2" höjning utan moddning kaross.
4. Med 2" höjning och lättare moddning kaross = kapning plastdelar.

På en Stock Car Samurai får 30":are plats om man moddar framstötfångarens ytterdelar = kapar lite.


jag är ute efter samma information, har läst endel på engelska forum och det verkar vara

1: denna bil har 215/75-15 i övrigt original. fyller ut hjulhuset bra och ser snyggt ut.
Bildpost a picture
2?
3: denna bil har 2" höjning med 215/75-15 ser också bra ut.
Bildimages
4 235/75-15 ska passa med 2" och lite kapning i skärmkanter och kofångare

_________________
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 31, 2016 9:09 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Med en dåres envishet återkommer jag i frågan men specificerar frågan lite mer exakt.
215/80-15", t ex Cooper Discoverer A/T, verkar få plats gott och väl bak på en Jimny.
Fram verkar avståndet vara tillräckligt bakom hjulet, d v s hjulhuset mot dörren.
Framför framhjulet är det tillräckligt utrymme vid rakt ställda framhjul.
Men vrider man ratten till höger så "kryper vänstra framdäcket ut" så att avståndet mellan däck och hjulhus minskar drastiskt och inte rymmer de 28 mm som ovan nämnda däckdimension är större/högre än originaldäcken.
Att detta fenomen existerar på alla bilar där hjulets vridningscentrum liggen utanför (den tänkta) spindelbultens centrum känner jag till.
Fenomenet "förvärras" då man placerar "wheelspacers" mellan nav och fälg.

Jaha, och vart vill jag komma med mitt resonemang?
Jo hur man bäst moddar/kapar i hjulhuset/framskärmen/stötfångaren utan att våldföra sig allt för brutalt så att det med blotta ögat syns att man moddat.

Vill alltså montera större däck utan att höja vare sig i hjulupphängning eller mellan ram och kaross.

Ett annat sätt att undvika kontakt mellan däck och delar framför framhjulen vid sväng är att montera hjul med mycket stort positivt inpressningsdjup, t ex Niva originalhjul med ET + 58 mm.
Men då blir den så "smalspårig" och dessutom måste centrumhålet vidgas från 98 mm till 108,4 mm eller något mer.

Någon som vill kommentera mina funderingar och komma med förslag? :vetej:

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 31, 2016 14:27 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5299
Ort: Säffle
Håller med om att större positiv offset oftast tillåter större däck, och det är ju det vi vill ha

Onödig breddning utåt är för mall-crawlers

Kolla bara så det inte tar i ramen eller länkarmar!

När jag ska kolla hur stora däck jag kan ha, så brukar jag flexa bilen maximalt och svänga fullt åt båda hållen, medans jag mäter frigång med en tumstock.
Då ser man lätt om man behöver mer breddning in eller ut för att klara så stora däck som möjligt.
Man får ju tänka lite "3-dimensionellt" för att uppskatta vart däckkanten blir med ett bredare däck eller annan offset.
Så det kan hjälpa att skissa lite på det.

Skickat från min SM-J100H via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 31, 2016 14:31 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5299
Ort: Säffle
Men jag tror nog att 235/85-16 o lada-fälgar skulle sitta perfekt på den, då kan du kapa som fan inne i hjulhuset utan att HSB ser att du har "sabbat" den nya bilen


Skickat från min SM-J100H via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 31, 2016 17:51 
Offline
Veteran

Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:50
Inlägg: 2156
Ort: Malmö
Jag körde 205/70R15 med originalchassi och då tog det i när det fjädrade in. Med 40 mm höjning funkade 215/75R15 men inte så mycket mer.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 31, 2016 19:21 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Tack för svar.
Min förhoppning/önskan var att 215/80-15" med 15 mm positivt inpressningsdjup skulle kunna passa.
Jag vet att du kört Jimny i flera år och jag har väntat på att just du skulle svara. :wink:

Du har händelsevis inte beskrivning med bilder på hur man moddar framför framhjulen?

Att innersidan på däcken tar i skiftnycklarna är jag van vid från G-Wagen och Defender.
Gäller ju bara att släppa lite på ratten när skiftnycklarna börjar räkna "sidebites". :lol:

:tumbup:

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 31, 2016 20:39 
Offline
Veteran

Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:50
Inlägg: 2156
Ort: Malmö
Wältmeister skrev:
Du har händelsevis inte beskrivning med bilder på hur man moddar framför framhjulen?


Jag gav mig aldrig på hjulhusen faktiskt, men jag vill minnas att det var någon annan som gjorde ett dylikt ingrepp. JEG här på forumet var det, kom jag på.

Bild
Bild

Enligt tråden körde han 235/75R15.

Citat:
Jag vet att du kört Jimny i flera år och jag har väntat på att just du skulle svara. :wink:


Tänk att det är över sju år sedan jag sålde den. Sedan dess har jag ägt två fyrhjulsdrivna bilar. En VW Tiguan och en Audi A3 quattro... :lol:


Senast redigerad av pjocke sön jul 31, 2016 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 31, 2016 20:42 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Då hopps vi han läser den här tråden och skriver något. :wink:

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jul 31, 2016 20:50 
Offline
Veteran

Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:50
Inlägg: 2156
Ort: Malmö
Wältmeister skrev:
Då hopps vi han läser den här tråden och skriver något. :wink:


Jag hittade hans tråd och uppdaterade mitt svar ovan :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre feb 03, 2017 22:32 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Äntligen tror jag mig kunna besvara min egen fråga.
I dag monterade jag på min ohöjda Jimny 215/80-15" Cooper Discovery A/T på fälgar med 7" bredd och ET noll (tror jag).
På axelpallad bil tar det inte i någon stans.
Men det är inte mer än några mm mellan framdäckens framkant och Bumpern vid fulla styrutslag.
Däcken, men inte slitbanan/mönstret, något utanför original skärmbreddare.
Återstår att se i praktiken då det flexar om det tar i. :?
Gillar inte bredden på fälgarna = nääääästan tyskstuk. :puke:
Hade vart bättre med 5½" eller 6" bredd på fälgarna. :poke:
Men, men, köpt är köpt. :rodnar:

För övrigt kan jag berätta att markfrigången blev som följer:
230 mm under båda axelklumpar.
220 mm under "skiftnycklarnas" infästning i ramen = bilens lägsta punkter(numera liiiite modifierade)
270 mm under fördelningslådans skyddsplåt.
Fördelningslådans skyddsplåt är av 5 mm härdad aluminium.
Den täcker området mellan "skiftnycklarnas" infästning i ramen.
Den är något böjd "från" fördelningslådan = cirka 10 mm.
Leder till att markfrigången borde vara cirka 285 mm utan skyddsplåt.
Allt mätt med nya däck och normalt lufttryck i dem.

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön feb 05, 2017 12:24 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: mån dec 21, 2015 9:07
Inlägg: 7
Finns gratis däckomvandlare överallt ex använder jag numera http://xn--friktionsdck-pcb.nu slå in nuvarande däck och sen de däck du tänkt dig så får du den matematiska differensen


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön feb 05, 2017 12:25 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: mån dec 21, 2015 9:07
Inlägg: 7
LOOKA skrev:
Finns gratis däckomvandlare överallt ex använder jag numera http://xn--friktionsdck-pcb.nu slå in nuvarande däck och sen de däck du tänkt dig så får du den matematiska differensen

Fel länk http://xn--friktionsdck-pcb.nu/dackomvandlare/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011