Vitara 1996a
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
- Ort: Hörken
Vitara 1996a
Håller på att laga upp en Vitara, svetsat och donat (gjort över med 2m plåt).
Den är höjd, var ut och provade den lite efter vägen i kväll, kändes som bakaxeln satt löst, blir dom så när dom är höjda?
Vad har ni för olja i växellådan? Har bytt alla oljor till biltemas syntet, men det verkar som den fungerar så där när det är kallt, trög växlad.
Den är höjd, var ut och provade den lite efter vägen i kväll, kändes som bakaxeln satt löst, blir dom så när dom är höjda?
Vad har ni för olja i växellådan? Har bytt alla oljor till biltemas syntet, men det verkar som den fungerar så där när det är kallt, trög växlad.
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
- Ort: Hörken
Re: Vitara 1996a
Måste väl visa hur den ser ut, hoppas jag.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Vitara 1996a
Hej Finnskogen och välkommen till forumet.
Har också testat Biltemas syntetolja i transmissionen.
För mig blev det mer lättväxlat, speciellt i kyla.
Alla bilar blir lite "konstiga" efter höjningar.
Till stor del p g a a framhjulsvinklarna ändras.
Vitara, Niva, Terrano II m fl får annan Cambervinkel.
G-Wagen, Jimny, Defender m fl får annan Castervinkel.
Något man får leva med eller (dyrbart) kompensera för.
Har också testat Biltemas syntetolja i transmissionen.
För mig blev det mer lättväxlat, speciellt i kyla.
Alla bilar blir lite "konstiga" efter höjningar.
Till stor del p g a a framhjulsvinklarna ändras.
Vitara, Niva, Terrano II m fl får annan Cambervinkel.
G-Wagen, Jimny, Defender m fl får annan Castervinkel.
Något man får leva med eller (dyrbart) kompensera för.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Vitara 1996a
Tjena, Jo dehär bilarna är inga landsvägslok direkt
Min är originalhöjd på än så länge, men känns vinglig ändå. Man vänjer sig. Trivs i denna bilen (störd).
Så rostar de fenomenalt bra
Jag har lagat min i omgångar i flera år (Antimateria-bilen) orkade inte i höst, men skulle blivit klar då...
Hur har ramen & tvär-rören klarat sig på din?
Bakom bakaxeln var det bara sop-slut på min...
Välkommen i Suzukivärlden & ut i spenaten med din bil
Hälsningar RedNek
Min är originalhöjd på än så länge, men känns vinglig ändå. Man vänjer sig. Trivs i denna bilen (störd).
Så rostar de fenomenalt bra
Jag har lagat min i omgångar i flera år (Antimateria-bilen) orkade inte i höst, men skulle blivit klar då...
Hur har ramen & tvär-rören klarat sig på din?
Bakom bakaxeln var det bara sop-slut på min...
Välkommen i Suzukivärlden & ut i spenaten med din bil
Hälsningar RedNek
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
- Ort: Hörken
Re: Vitara 1996a
Tack för det.
Det är lite konstigt, jag tyckte den blev trögare att växla med syntet, borde väl ha blivit tvärt om.
Men tycker det har blivit bättre, eller annars är det för att jag börjar vänja mig med att växlarna är som att röra om i en hink gröt, inga distinkta lägen.
Ramen är inte så dålig, fanns inget kvar av infästningen till karossen inga lådor inget golv fram inget tvärbalk bak inget runt fjäderfästena fram dåligt i bak mot stolarna inga fästen till bältena bak,, annars var den rätt bra rost mässigt.
Tycker den går bra på landsvägen, men verkar läcka in vatten i tak skarvarna, + väsen från bakluckan.
Det är lite konstigt, jag tyckte den blev trögare att växla med syntet, borde väl ha blivit tvärt om.
Men tycker det har blivit bättre, eller annars är det för att jag börjar vänja mig med att växlarna är som att röra om i en hink gröt, inga distinkta lägen.
Ramen är inte så dålig, fanns inget kvar av infästningen till karossen inga lådor inget golv fram inget tvärbalk bak inget runt fjäderfästena fram dåligt i bak mot stolarna inga fästen till bältena bak,, annars var den rätt bra rost mässigt.
Tycker den går bra på landsvägen, men verkar läcka in vatten i tak skarvarna, + väsen från bakluckan.
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
- Ort: Hörken
Re: Vitara 1996a
Jag har problem med att bilen rycker vid ett visst ställe med gasen, har testat att ställa in trottel givaren, men det fortsätter i alla fall.
Kan det vara givarens banor som är slut så den inte får något motstånd vid en viss punkt?
Mvh Jan
Kan det vara givarens banor som är slut så den inte får något motstånd vid en viss punkt?
Mvh Jan
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
- Ort: Hörken
Re: Vitara 1996a
Är det någon som vet om jag kan sätta på en extra pump på vitaran?
Funderar på om den kan få för lite bensin.
Funderar på om den kan få för lite bensin.
Re: Vitara 1996a
Börja med att kolla om bränsletrycket är rätt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
- Ort: Hörken
Re: Vitara 1996a
OH.
Har testat med en tryckmätare till däcken, om det nu fungerar?
Trycket ligger på ca 1-1.5kg, så jag har beställt en ny pump, sitter och hoppas det är felet.
Har testat med en tryckmätare till däcken, om det nu fungerar?
Trycket ligger på ca 1-1.5kg, så jag har beställt en ny pump, sitter och hoppas det är felet.
Re: Vitara 1996a
Eeh, borde inte bränsletryck ligga uppemot 6 Bar på insprutningsbilar? Har inte kollat vad Suzuki kör med, men det låter lite det du mätat upp.Finnskogen skrev:OH.
Har testat med en tryckmätare till däcken, om det nu fungerar?
Trycket ligger på ca 1-1.5kg, så jag har beställt en ny pump, sitter och hoppas det är felet.
När var bränslefiltret bytt?
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
- Ort: Hörken
Re: Vitara 1996a
Jo, trycket ska nog vara kring 2,6 kg, filtret bytte jag för ca 1-2 månader sedan.
Re: Vitara 1996a
Tänkte på en sak.Finnskogen skrev:Jo, trycket ska nog vara kring 2,6 kg, filtret bytte jag för ca 1-2 månader sedan.
Jag hade dålig jord & ärgat kontaktstycke bakom V bakljus, mycket vanligt på dessa bilar.
Pumpen i tanken har matning samt jordning via kontaktstycket & jordskruven bakom lyset.
Det sitter även ett tvåpoligt kontaktstycke till, närmare pumpen, (+/- till pumpen).
Jag drog nytt för en par år sedan, bilen stannade långt ute i skogen, vill inte råka ut för det igen...
- Har du kollat upp hur det ser ut på din bil?
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
- Ort: Hörken
Re: Vitara 1996a
Nej, sorgligt nog kom jag inte på det förrens nu när jag plockade ner tanken, har ingen hemma som kan slå på tändningen, så får vänta med att mäta spänningen tills i morgon.
Kan ju hända jag köpt pump i onödan.
Kan ju hända jag köpt pump i onödan.
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
- Ort: Hörken
Re: Vitara 1996a
Satt i pumpen från bildelsbasen, och nu verkar bilen gå bra.
Skönt efter så mycket krångel.
Skönt efter så mycket krångel.