Aktuellt datum och tid: sön sep 23, 2018 6:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vitara 1996a
InläggPostat: tor okt 19, 2017 18:25 
Offline
Användare

Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
Inlägg: 10
Ort: Hörken
Håller på att laga upp en Vitara, svetsat och donat (gjort över med 2m plåt).
Den är höjd, var ut och provade den lite efter vägen i kväll, kändes som bakaxeln satt löst, blir dom så när dom är höjda? :rodnar:
Vad har ni för olja i växellådan? Har bytt alla oljor till biltemas syntet, men det verkar som den fungerar så där när det är kallt, trög växlad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: lör dec 02, 2017 7:57 
Offline
Användare

Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
Inlägg: 10
Ort: Hörken
Måste väl visa hur den ser ut, hoppas jag.

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: lör dec 02, 2017 9:50 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 514
Ort: Strängnäs
Hej Finnskogen och välkommen till forumet.

Har också testat Biltemas syntetolja i transmissionen.
För mig blev det mer lättväxlat, speciellt i kyla.

Alla bilar blir lite "konstiga" efter höjningar.
Till stor del p g a a framhjulsvinklarna ändras.
Vitara, Niva, Terrano II m fl får annan Cambervinkel.
G-Wagen, Jimny, Defender m fl får annan Castervinkel.

Något man får leva med eller (dyrbart) kompensera för.

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: lör dec 02, 2017 10:55 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Inlägg: 336
Ort: Utanför Umeå
Tjena, Jo dehär bilarna är inga landsvägslok direkt :P
Min är originalhöjd på än så länge, men känns vinglig ändå. Man vänjer sig. Trivs i denna bilen (störd).

Så rostar de fenomenalt bra :lol:
Jag har lagat min i omgångar i flera år (Antimateria-bilen) orkade inte i höst, men skulle blivit klar då...

Hur har ramen & tvär-rören klarat sig på din?
Bakom bakaxeln var det bara sop-slut på min...

Välkommen i Suzukivärlden & ut i spenaten med din bil :tumbup:
Hälsningar RedNek

_________________
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35, Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia nu


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: lör dec 02, 2017 17:04 
Offline
Användare

Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
Inlägg: 10
Ort: Hörken
Tack för det.
Det är lite konstigt, jag tyckte den blev trögare att växla med syntet, borde väl ha blivit tvärt om.
Men tycker det har blivit bättre, eller annars är det för att jag börjar vänja mig med att växlarna är som att röra om i en hink gröt, inga distinkta lägen. :shock:
Ramen är inte så dålig, fanns inget kvar av infästningen till karossen inga lådor inget golv fram inget tvärbalk bak inget runt fjäderfästena fram dåligt i bak mot stolarna inga fästen till bältena bak,, annars var den rätt bra rost mässigt. :D
Tycker den går bra på landsvägen, men verkar läcka in vatten i tak skarvarna, + väsen från bakluckan.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: tis dec 05, 2017 6:17 
Offline
Användare

Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
Inlägg: 10
Ort: Hörken
Jag har problem med att bilen rycker vid ett visst ställe med gasen, har testat att ställa in trottel givaren, men det fortsätter i alla fall.
Kan det vara givarens banor som är slut så den inte får något motstånd vid en viss punkt?
Mvh Jan


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: ons dec 13, 2017 18:31 
Offline
Användare

Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
Inlägg: 10
Ort: Hörken
Är det någon som vet om jag kan sätta på en extra pump på vitaran?
Funderar på om den kan få för lite bensin.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: tor dec 14, 2017 20:16 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 24, 2006 21:53
Inlägg: 6345
Ort: Nol
Börja med att kolla om bränsletrycket är rätt

_________________
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: tis dec 19, 2017 6:28 
Offline
Användare

Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
Inlägg: 10
Ort: Hörken
OH.
Har testat med en tryckmätare till däcken, om det nu fungerar?
Trycket ligger på ca 1-1.5kg, så jag har beställt en ny pump, sitter och hoppas det är felet. :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: tis dec 19, 2017 10:33 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Inlägg: 336
Ort: Utanför Umeå
Finnskogen skrev:
OH.
Har testat med en tryckmätare till däcken, om det nu fungerar?
Trycket ligger på ca 1-1.5kg, så jag har beställt en ny pump, sitter och hoppas det är felet. :)


Eeh, borde inte bränsletryck ligga uppemot 6 Bar på insprutningsbilar? Har inte kollat vad Suzuki kör med, men det låter lite det du mätat upp.
När var bränslefiltret bytt?

_________________
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35, Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia nu


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: tis dec 19, 2017 18:23 
Offline
Användare

Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
Inlägg: 10
Ort: Hörken
Jo, trycket ska nog vara kring 2,6 kg, filtret bytte jag för ca 1-2 månader sedan.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: tis dec 19, 2017 20:15 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Inlägg: 336
Ort: Utanför Umeå
Finnskogen skrev:
Jo, trycket ska nog vara kring 2,6 kg, filtret bytte jag för ca 1-2 månader sedan.


Tänkte på en sak.
Jag hade dålig jord & ärgat kontaktstycke bakom V bakljus, mycket vanligt på dessa bilar.
Pumpen i tanken har matning samt jordning via kontaktstycket & jordskruven bakom lyset.

Det sitter även ett tvåpoligt kontaktstycke till, närmare pumpen, (+/- till pumpen).
Jag drog nytt för en par år sedan, bilen stannade långt ute i skogen, vill inte råka ut för det igen...
- Har du kollat upp hur det ser ut på din bil?

_________________
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35, Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia nu


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: tis dec 19, 2017 20:39 
Offline
Användare

Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
Inlägg: 10
Ort: Hörken
Nej, sorgligt nog kom jag inte på det förrens nu när jag plockade ner tanken, har ingen hemma som kan slå på tändningen, så får vänta med att mäta spänningen tills i morgon.
Kan ju hända jag köpt pump i onödan.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Vitara 1996a
InläggPostat: lör dec 23, 2017 17:42 
Offline
Användare

Blev medlem: tor okt 19, 2017 18:16
Inlägg: 10
Ort: Hörken
Satt i pumpen från bildelsbasen, och nu verkar bilen gå bra.
Skönt efter så mycket krångel. :D


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011