Suzuki Jimny köp hjälp
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Suzuki Jimny köp hjälp
Funderar på att köpa en Jimny.
Vad är rimligt för en årsmodell 98-2005?
Bör vara i skapligt skick
Ska köras även på väg
Vad ska man tänka på, kolla efter inför köp?
Vad är rimligt för en årsmodell 98-2005?
Bör vara i skapligt skick
Ska köras även på väg
Vad ska man tänka på, kolla efter inför köp?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Suzuki Jimny köp hjälp
Hej Niclasp och välkommen till forumet.
Svårt att rakt upp och ner skriva vad som är rimligt pris för en Jimny 1998 - 2006.
Det har hänt en del under åren.
1998 remdriven SOHC och 8 ventiler.
2001 kedjedriven DOHC och 16 ventiler samt viss "facelift".
2004 tryckknappmanövrerad fördelningslåda.
2005 VVT-motorn (DOHC 16 ventiler).
2006 "facelift" med (tyvärr) bland annat ändrad frontbumper.
2008 sista året Jimny importeras genom svensk generalagent (få bilar 2007 och 2008).
2013 "facelift" med ändrad grill och huv(tidigare integrerade).
2017 återupptar nya generalagenten NIMAG importen av Jimny. Tidigare Olle Olsson-Bolagen. Vet inte när "bromsvärmare" och ESP infördes, men finns från och med 2016 och förmodligen tidigare.
Beträffande priserna ser det ut som följande i genomsnitt.
1998 på 19.300 mil = 18.500:-.
1999 på 17.200 mil = 22.200:-.
2000 på 18.500 mil = 24.300:-.
2001 på 14.300 mil = 38.400:-.
2002 på 16.300 mil = 35.800:-.
2003 på 15.100 mil = 38.800:-.
2004 på 11.100 mil = 39.300:-.
2005 på 14.300 mil = 46.100:-.
2006 på 10.300 mil = 55.100:-.
Närmast ovanstående tabell är en sammanställning av Blocketpriser under de senaste 2½ åren.
Den är baserad på 192 annonser t o m i dag.
Såväl privat- som företagsannonser. MT, AT och diesel blandat i tabellen. Generellt är diesel och AT dyrare. Förekommer även defekta och obesiktade bilar i tabellen. Alla dragna över en kam.
Räkna med 2.50 över- respektive undermil.
Inga generella fel på Jimny förutom att det förekommer "blåsta toppackningar" på de allra först årsmodellerna.
Som vanligt kolla bromsar, koppling och rost.
Jimny var vanlig(som vit högerstyrd AT) som tidningsbil de 2 första årsmodellerna.
På dem förekom slitna "King Pin" efter 20.000 mil, enligt verkstaden Torvalla bil i Skärholmen som servade/reparerade tidningsbilarna).
Få Jimny är "skogskörda" men kolla under ändå. "Skiftnycklarnas" infästning är lägsta punkten och brukar skvallra om kontakt med skogens allt för fasta innevånare.
Jimny är en mycket fint konstruerad 4X4-bil med kraftig separat ram, stela axlar upphängda i smidda "skiftnycklar", lättmetall i högt placerad motor(så oljetråget slipper närkontakt med undrlaget).
Skriv gärna in var du bor.
Svårt att rakt upp och ner skriva vad som är rimligt pris för en Jimny 1998 - 2006.
Det har hänt en del under åren.
1998 remdriven SOHC och 8 ventiler.
2001 kedjedriven DOHC och 16 ventiler samt viss "facelift".
2004 tryckknappmanövrerad fördelningslåda.
2005 VVT-motorn (DOHC 16 ventiler).
2006 "facelift" med (tyvärr) bland annat ändrad frontbumper.
2008 sista året Jimny importeras genom svensk generalagent (få bilar 2007 och 2008).
2013 "facelift" med ändrad grill och huv(tidigare integrerade).
2017 återupptar nya generalagenten NIMAG importen av Jimny. Tidigare Olle Olsson-Bolagen. Vet inte när "bromsvärmare" och ESP infördes, men finns från och med 2016 och förmodligen tidigare.
Beträffande priserna ser det ut som följande i genomsnitt.
1998 på 19.300 mil = 18.500:-.
1999 på 17.200 mil = 22.200:-.
2000 på 18.500 mil = 24.300:-.
2001 på 14.300 mil = 38.400:-.
2002 på 16.300 mil = 35.800:-.
2003 på 15.100 mil = 38.800:-.
2004 på 11.100 mil = 39.300:-.
2005 på 14.300 mil = 46.100:-.
2006 på 10.300 mil = 55.100:-.
Närmast ovanstående tabell är en sammanställning av Blocketpriser under de senaste 2½ åren.
Den är baserad på 192 annonser t o m i dag.
Såväl privat- som företagsannonser. MT, AT och diesel blandat i tabellen. Generellt är diesel och AT dyrare. Förekommer även defekta och obesiktade bilar i tabellen. Alla dragna över en kam.
Räkna med 2.50 över- respektive undermil.
Inga generella fel på Jimny förutom att det förekommer "blåsta toppackningar" på de allra först årsmodellerna.
Som vanligt kolla bromsar, koppling och rost.
Jimny var vanlig(som vit högerstyrd AT) som tidningsbil de 2 första årsmodellerna.
På dem förekom slitna "King Pin" efter 20.000 mil, enligt verkstaden Torvalla bil i Skärholmen som servade/reparerade tidningsbilarna).
Få Jimny är "skogskörda" men kolla under ändå. "Skiftnycklarnas" infästning är lägsta punkten och brukar skvallra om kontakt med skogens allt för fasta innevånare.
Jimny är en mycket fint konstruerad 4X4-bil med kraftig separat ram, stela axlar upphängda i smidda "skiftnycklar", lättmetall i högt placerad motor(så oljetråget slipper närkontakt med undrlaget).
Skriv gärna in var du bor.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Suzuki Jimny köp hjälp
Tackar för all den informationen
Läser allt jag hittar på webben just nu.
Är bra sugen på en Jimny nu.
Läser allt jag hittar på webben just nu.
Är bra sugen på en Jimny nu.
Re: Suzuki Jimny köp hjälp
Vad beror det på att de håller ett relativt högt begagnat pris?
En ny kostar 150 000kr.
För 1/3 får man en begagnad 12-13 år gamal.
Inte många bilar som håller så bra i pris.
En ny kostar 150 000kr.
För 1/3 får man en begagnad 12-13 år gamal.
Inte många bilar som håller så bra i pris.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Suzuki Jimny köp hjälp
De har inte bara ett högt och stabilt andrahandsvärde utan är även relativt eftersökta och därmed säljs snabbt enligt min uppföljning.
Hemult prissatta bilar försvinner från Blocket efter ett eller ett par dygn.
Speciellt lågmilare brukar försvinna samma dygn eller dagen därefter.
Jimny har så många fördelar som ingen annan bil lever upp till.
För stadsbruk liten och lättparkerad.
För kortare pendling (relativt) bränslesnål.
För offroadentusiasten ett stabilt chassie med föredömlig hjulupphängning och med tanke på motorstorleken bra vridmoment(speciellt VVT-motorn).
För pensionären, eller den med nedsatt rörlighet i leder, extremt bra in- och ursteg.
För den som behöver dra ett mindre hästsläp.
För den som, framför allt, har problem med att nå sin fasta eller weekend-bostad vintertid.
För den som bedriver hundsport i form av vilteftersök och prov samt jaktprov. Man kommer fram till startplatsen.
Som "älgsläpare" för storviltsjägare.
Finns ingen annan bil på marknaden som uppfyller dessa kriterier.
Men den har även avigsidor.
Får inte dra mer än 1.300 kg.
De stabila hjulupphängningarna har synpunkter på vägskarvar och framför det tydligt till föraren.
Den har svårt att rymma större däck än 28":are eller 215/80-15" utan moddning av "plastskiten".
Den är ingen familjebil, speciellt inte för barnfamilj eftersom den inte rymmer en barnvagn med uppfällt baksäte, eller tillåter hemult utrymme för bilbarnstol bak.
Utseendet är upp till var och en, men kvalitén på Suzuki kan inte ifrågasättas jämfört med andra 4x4-bilar - Mercedes G-Wagen och Toyota Landcruiser undantagna.
Men det absolut största hindret för att köpa en Jimny 2017 är det minst sagt ohemula priset 171.300:- + skatt + registrerings- och skyltavgift exkl vinterhjul á 12.500:- men inklusive metallic(som inte går att välja bort) och automatlåda.
Slutpriset drygt 195.600:- "på gatan" för en AT är helt orimligt för en så liten bil, om man inte är Jimnyentusiast.
Hemult prissatta bilar försvinner från Blocket efter ett eller ett par dygn.
Speciellt lågmilare brukar försvinna samma dygn eller dagen därefter.
Jimny har så många fördelar som ingen annan bil lever upp till.
För stadsbruk liten och lättparkerad.
För kortare pendling (relativt) bränslesnål.
För offroadentusiasten ett stabilt chassie med föredömlig hjulupphängning och med tanke på motorstorleken bra vridmoment(speciellt VVT-motorn).
För pensionären, eller den med nedsatt rörlighet i leder, extremt bra in- och ursteg.
För den som behöver dra ett mindre hästsläp.
För den som, framför allt, har problem med att nå sin fasta eller weekend-bostad vintertid.
För den som bedriver hundsport i form av vilteftersök och prov samt jaktprov. Man kommer fram till startplatsen.
Som "älgsläpare" för storviltsjägare.
Finns ingen annan bil på marknaden som uppfyller dessa kriterier.
Men den har även avigsidor.
Får inte dra mer än 1.300 kg.
De stabila hjulupphängningarna har synpunkter på vägskarvar och framför det tydligt till föraren.
Den har svårt att rymma större däck än 28":are eller 215/80-15" utan moddning av "plastskiten".
Den är ingen familjebil, speciellt inte för barnfamilj eftersom den inte rymmer en barnvagn med uppfällt baksäte, eller tillåter hemult utrymme för bilbarnstol bak.
Utseendet är upp till var och en, men kvalitén på Suzuki kan inte ifrågasättas jämfört med andra 4x4-bilar - Mercedes G-Wagen och Toyota Landcruiser undantagna.
Men det absolut största hindret för att köpa en Jimny 2017 är det minst sagt ohemula priset 171.300:- + skatt + registrerings- och skyltavgift exkl vinterhjul á 12.500:- men inklusive metallic(som inte går att välja bort) och automatlåda.
Slutpriset drygt 195.600:- "på gatan" för en AT är helt orimligt för en så liten bil, om man inte är Jimnyentusiast.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Suzuki Jimny köp hjälp
Okey tack för info.
Ska åka å titta på en nu i veckan.
Men jag tycker jag sett flera nya Jimny på blocket inklusive moms för runt 150'
Ska åka å titta på en nu i veckan.
Men jag tycker jag sett flera nya Jimny på blocket inklusive moms för runt 150'
Re: Suzuki Jimny köp hjälp
Ja de började säljas nya tidigare i år..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Suzuki Jimny köp hjälp
NIMAG, importören av Suzuki, får nog tänka om kraftigt om prisbilden på nya Jimny.
Blocket kryllar ju av nya Jimny -16 och 17.
Flera säljare är inne på andra eller tredje Jimny-annonsen sedan i våras i år.
Verkar osäljbara till de begärda priserna.
Man får ju en större Suzuki med (primitiv) 4x4 för lägre pris.
Klart som sjutton att kunden väljer den större och billigare Suzukin.
Om man inte är ute efter fördelningslåda med lågväxel.
Blocket kryllar ju av nya Jimny -16 och 17.
Flera säljare är inne på andra eller tredje Jimny-annonsen sedan i våras i år.
Verkar osäljbara till de begärda priserna.
Man får ju en större Suzuki med (primitiv) 4x4 för lägre pris.
Klart som sjutton att kunden väljer den större och billigare Suzukin.
Om man inte är ute efter fördelningslåda med lågväxel.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.