Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 13:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jun 08, 2017 19:22 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 03, 2014 18:37
Inlägg: 97
Ort: Frändefors
Ska bygga 4länk på min bil, så jag kommer att behöva leder/ledlager till mina stag.
Behöver tips på billiga och samtidigt bra leder till mitt bygge

_________________
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jun 09, 2017 10:39 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Inlägg: 336
Ort: Stockholm
Billigt tor jag du kan glömma från början om du vill ha något som håller. sedan ställer jag frångan skall det vara besikningsbart?

Två siter som har mycke prylar till vättiga priser.
www.ballisticfabrication.com
www.barnes4wd.com


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jun 09, 2017 14:12 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:22
Inlägg: 1805
Ort: Söderköping
Kör med bussningar istället, finns mjuka men ändå hållbara till bra pris bl.a. här:
http://swedenfabrication.se/index.php?r ... uct_id=182

http://www.advancedmechanics.se/shop/pr ... sningar-mm

Finns även diverse olika fästen som bara bockas och svetsas ihop :tumbup:

_________________
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jun 09, 2017 14:43 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 03, 2014 18:37
Inlägg: 97
Ort: Frändefors
Nej besiktning blir de inte frågan om, Hur fungerar de när de rörsej så mycket med bussningar? slits dom inte fort?
Hittade ledlager I bakvagnen på saab 95 som inte ser så dumma ut.

_________________
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jun 11, 2017 22:58 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Inlägg: 4851
Ort: Segeltorp, Stockholm
Det blir inte billigare än Mahlins eller Sweden Fabrication´s :tumbup:

_________________
410/38,5 TSL/8274/hs9500i


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jun 12, 2017 6:11 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 13:20
Inlägg: 3518
Ort: Äspered
Kolla med Offroad Metal Worx/ Marcus här på forumet också.

_________________
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Nissan Patrol Y60 MWB "Projektet"
Mitsubishi Shogun 3.2DiD "Slit å släng"
En gul militärcykel med punka


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jun 12, 2017 8:39 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Inlägg: 336
Ort: Stockholm
skogsvild skrev:
Kör med bussningar istället, finns mjuka men ändå hållbara till bra pris bl.a. här:
http://swedenfabrication.se/index.php?r ... uct_id=182

http://www.advancedmechanics.se/shop/pr ... sningar-mm

Finns även diverse olika fästen som bara bockas och svetsas ihop :tumbup:

Det finns bätter Polyuretan länk ändar hos http://www.ballisticfabrication.com, de är smalare och finns med och utan gängad ände. Problemet med Polyuretan är att kommer bustningen vrida sig mera än + - 3 grader så blir de inte långlivade...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jun 12, 2017 9:09 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 03, 2014 18:37
Inlägg: 97
Ort: Frändefors
Vad är den bästa kombinationen av bussningar/länklager? Bara bussningar lr länklager och bussningar?
Blir 4-länk och/lr v-stag spiraler valpaxlar

_________________
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jun 12, 2017 10:44 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Inlägg: 336
Ort: Stockholm
vontrapp skrev:
Vad är den bästa kombinationen av bussningar/länklager? Bara bussningar lr länklager och bussningar?
Blir 4-länk och/lr v-stag spiraler valpaxlar

Jag håller på att skissa på dubbel tiragulerad 4-link och tänker köra polly-bussningar i chassiet och någon form av länklager av typen jimmy joint vid axlarna för att inte belasta Polly-bussningarna i chassiet. Men ändå få lite konfort :woot:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jun 12, 2017 12:17 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 03, 2014 18:37
Inlägg: 97
Ort: Frändefors
Så om jag förstår dej rätt så är de ingen lyckad lösning med polly i hela upphängningen?

_________________
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jun 12, 2017 14:15 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Inlägg: 336
Ort: Stockholm
vontrapp skrev:
Så om jag förstår dej rätt så är de ingen lyckad lösning med polly i hela upphängningen?

Precis, samt all information och rekomendationer jag har lyckats hitta kommer fram till... :beer:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jun 18, 2017 20:45 
Offline
Beroende

Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Inlägg: 1488
Ort: Uppsala
Polybussningar är att rekommendera om man skall åka i skogen. Alla typer av stumma upphängningar smids sönder då axelröret går stumt i stenar och dylikt. Uniballs fungerar bra till monsterrace och Formula offroad då axlarna aldrig behöver känna på sten.

Att poybussningar slits beror bara på låg kvalité på polyuretanet, riktigt polyuretan håller bra.

Men kör man med polybussningar så skall man undvika justerbara stag då det är svårt att få låsningen på gängan att låsa. Vill man ha mer flex än vad det finns utrymme för stålhylsan så kan man pressa fästena så de blir lite kupade och då gör mer plats för stålhylsan.

_________________
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/
http://formulaoffroad.se
http://www.smkuppsala.se


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jun 19, 2017 7:23 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 03, 2014 18:37
Inlägg: 97
Ort: Frändefors
Verkar vara delade meningar om vad som fungerar och inte,för min del blir de nog polyuretan.
Ser att manga bygger med en kombination av stål och polyuretan
Behöver ca 20 bussningar så de blir ett dyrt projekt med uniballs och liknande.

_________________
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jun 20, 2017 11:16 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 13:20
Inlägg: 3518
Ort: Äspered
vontrapp skrev:
Verkar vara delade meningar om vad som fungerar och inte,för min del blir de nog polyuretan.
Ser att manga bygger med en kombination av stål och polyuretan
Behöver ca 20 bussningar så de blir ett dyrt projekt med uniballs och liknande.


Som vanligt, bygg hellre bra än billigt...det är jättetråkigt att behöva bygga om bara för att man snålade på materialet (det är oftast en så liten del i det stora hela när man tittar tillbaka)!

Lycka till med bygget oavsett vad du väljer att bygga med!

_________________
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Nissan Patrol Y60 MWB "Projektet"
Mitsubishi Shogun 3.2DiD "Slit å släng"
En gul militärcykel med punka


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis jun 20, 2017 11:21 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Inlägg: 336
Ort: Stockholm
håller med sattsa lite pengar, men fortfarande så har polly bustningar sina begränsningar oberonde prisklass och så länge man håller sig inna för specs så är ju allt toppen


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011