ABS-lampan lyser och motorn stannar 1 sek var 8-10 sek

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bokar
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör apr 01, 2017 22:12

ABS-lampan lyser och motorn stannar 1 sek var 8-10 sek

Inlägg av Bokar » lör apr 01, 2017 22:38

Försöker hjälpa svärfar. Han har en Jimny -99, bensin 1,3 l, som inte varit igång på drygt ett år. När jag startar bilen ser allt ok ut, men så fort jag börjar köra tänds ABS lampan och motorn dippar (stannar i 1 sek, motorlampan blinkar till) och så håller det på var 8 - 10:e sek.
Om jag tar ut säkringen för ABS-systemet (=stänger av ABS-systemet) lyser ABS lampan men motorn fungerar klanderfritt, men det fungerar att köra. Sätter jag tillbaka säkringen och börjar att köra, börjar motorn att stanna i en sekund var 8-10:e sekund = kan inte köra fortare än 10 km/h om allt skall fungera. Ni som kan Jimny, har ni någon aning vad problemet kan vara?
Försökte koppla in mig på obd-uttaget men lyckades inte läsa av något, jag tror att bin obd adapter inte fungerar på bilar som är så gamla (min adapter är en ELM 327 Obd II)
Snälla ni som mekat Jimny Hjäääälp

Hanzki
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 22, 2016 11:55
Ort: Norrtälje

Re: ABS-lampan lyser och motorn stannar 1 sek var 8-10 sek

Inlägg av Hanzki » sön apr 02, 2017 13:13

Jag hade liknande problem med min, motorlampan blinkade och motorn hackade. Felet var mapsensorn. Min obd vägrade kommunicera med mekonomens datorer, så jag körde bilen till en Suzukiverkstad, där ville den prata. :lol:

Mapsensorn är den i blått, den andra är tändlägesgivaren som vi trodde var paj först.

Bild

Bokar
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör apr 01, 2017 22:12

Re: ABS-lampan lyser och motorn stannar 1 sek var 8-10 sek

Inlägg av Bokar » sön apr 02, 2017 21:07

Tack för tipset
Men den hackar bara när säkringen för ABS är på plats, kan det fortfarande vara mapsensorn, förresten vad gör en mapsensor?
Så fort jag tog ut säkringen för ABS så går bilen som den ska.
Kan man besiktiga en -99 med lysande ABS lampa?
Får försöka hitta en annan OBD, jag kan inte köra till verkstad, finns det tips på OBD läsare som kan fungera.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: ABS-lampan lyser och motorn stannar 1 sek var 8-10 sek

Inlägg av Fisketorp » sön apr 02, 2017 21:35

Du kan ju alltid fuska och löda om lampan så den tänds/slocknar med någon annan lampa.

Men det är ju aldrig fel att försöka laga felet, kan ju vara enkelt om du får felkod

Hanzki
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 22, 2016 11:55
Ort: Norrtälje

Re: ABS-lampan lyser och motorn stannar 1 sek var 8-10 sek

Inlägg av Hanzki » mån apr 03, 2017 6:31

Bokar skrev:Tack för tipset
Men den hackar bara när säkringen för ABS är på plats, kan det fortfarande vara mapsensorn, förresten vad gör en mapsensor?
Så fort jag tog ut säkringen för ABS så går bilen som den ska.
Kan man besiktiga en -99 med lysande ABS lampa?
Får försöka hitta en annan OBD, jag kan inte köra till verkstad, finns det tips på OBD läsare som kan fungera.
Det bästa är väl att ta bilen till en Suzukiverkstad, det löste mina problem allafall. Dom tog en femhundring för felsökningen, kan det vara värt. Sen att lilla mapsensorn kostade 3000 kr är en annan sak. :(

Skriv svar