Besiktning Suzuki SJ413

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av pehrnow » fre feb 10, 2017 22:47

Hej,

Vänder mig till er Suzukiexperter då jag själv är ganska novis på ämnet.

Jag har nyligen köpt en Suzuki Sj 413 som inte är besiktigad sen 2008, jag gissar att den enbart
varit terrängkörd sedan dess, dock hade den inte varit körd på 4 år när jag köpte den, bilen går fint i motor, låda och fördelningslåda, är spoad, 31" däck och har lockright i bakaxeln, sitter även en Warn m6000 vinsch på den.

Då jag inte har BE kort tänkte jag köra bilen till träffar, och vill besiktiga bilen, är det något speciellt som jag borde kolla innan bes ? Rostiga skärmar fixar jag och lite lampor behöver bytas, ramen ser bra ut och bromsrören ser också helt ok ut förutom lite ärg, tänkte slipa rent axlar, bladfjädrar och underrede och måla dessa innan bes så det ser lite bättre ut.

Vill hoppas att jag inte kastat pengar i sjön :)

Tack
/Daniel

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av Danne » lör feb 11, 2017 10:05

Det är väll som att besikta vilken bil som helst.
Kolla efter rost i bärande delar, fixa vassa karossdelar, kolla spolare och torkare för vindrutan, kolla så tutan funkar, kolla så handbromsen tar, kolla så det inte glappar för mycket i leder och hjullager, kolla om dragkrok sitter på om den är reggad med det, kolla så batteriet sitter fast, kolla så inte för mycket av däcken går utanför skärmkanten och framför allt leta reda på ramnumret.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av Ninetoes » lör feb 11, 2017 13:28

Förutom allt det som Danne skriver så ska du kolla upp bromsarna också. Ta isär och rengör allt, det behöver garanterat göras. Själv brukar jag åka runt på en grusväg och provbromsa, då ser man rätt bra om bromsarna tar hyfsat jämnt osv.

Lycka till! :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av pehrnow » sön feb 12, 2017 18:21

Hej och tack för svar.

Jag tänkte mest om det fanns något speciellt man skulle tänka på med en SJ 413, men tack för alla tips, blir några kvällar i garaget framöver, någon som vet hur det är med karossinfästningar då dessa ser ganska åtgångna ut tycker jag, borde bli nedslag på besiktning antar jag?

Ramnumret var lätt att hitta så det var inga problem.

Bromsarna ska som du säger rivas helt och renoveras.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av Danne » sön feb 12, 2017 18:43

En Sj413 med syskon är ju egentligen så basic en bil kan bli, inte så mycket på dom som kan strula men som sagt så är ju bromstrummor lite knepiga när dom blir fulla med dynga.
Har besiktat en Pajero som har haft helt avrostade karossfästen men det var nog mest tur, skulle inte tro att det går igenom om dom ser de.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av Strömmen » sön feb 12, 2017 21:09

Om vinschen inte finns med i registreringsbeviset kan det vara bra att plocka av den innan besöket på stationen tror jag.
Mvh anders

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av Samuraien » mån feb 13, 2017 6:36

Det som jag vet är lite speciellt med bilen är ju den korta hjulbasen.. fick byta station 3ggr innan jag fick besiktat den pga deras bromstestare låg löst uppe på asfalten. När framhjulen kom i rullarna va bakhjulen på klacken till rampen, så vid varje bromsning hoppa bilen bakåt ur maskinen.. å dom vägrade göra rullande! Aldrig dom mer.. -bilprovningen, original and best!
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av Wältmeister » mån feb 13, 2017 10:18

Samuraien skrev:Det som jag vet är lite speciellt med bilen är ju den korta hjulbasen.. fick byta station 3ggr innan jag fick besiktat den pga deras bromstestare låg löst uppe på asfalten. När framhjulen kom i rullarna va bakhjulen på klacken till rampen, så vid varje bromsning hoppa bilen bakåt ur maskinen.. å dom vägrade göra rullande! Aldrig dom mer.. -bilprovningen, original and best!
Vilken bilprovning var det? :roll:
Har ägt 3 Samuraier, en som längst 11 år, och aldrig haft problem med bromsprovet. 8)
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av pehrnow » mån feb 13, 2017 18:23

Bilen är lb reggad och vad jag fått höra så kan vinsch monteras då bilen inte längre är helbilsgodkänd?

Bromsarna kommer plockas ner och rengöras, fick lite extra jobb idag, ingen tuta , inga spolare till vindrutan , förhoppningsvis bara ärgade kontakter, och torkarna är sega som in i hel*ete.

Får väl se hur det går med karossfästena , blir fram med svetsen där med annars.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av Wältmeister » mån feb 13, 2017 22:04

pehrnow skrev:Bilen är lb reggad och vad jag fått höra så kan vinsch monteras då bilen inte längre är helbilsgodkänd?

Bromsarna kommer plockas ner och rengöras, fick lite extra jobb idag, ingen tuta , inga spolare till vindrutan , förhoppningsvis bara ärgade kontakter, och torkarna är sega som in i hel*ete.

Får väl se hur det går med karossfästena , blir fram med svetsen där med annars.
Tillåten max framaxelbelastning tillåter inte winsch, winschbumper och större batteri.
Finns risk att besiktningsmannen känner till detta.
Försökte själv få dispens hos Olle Olsson och TSV för ökad framaxelbelastning.
Jag önskade 25 kg ökad framaxelbelastning.
Men ingen tillät ett gram över tillverkarens maxbelastning.
Gör som Strömmen skrev = plocka bort winschen eller "låna" en liten "ÖB"-winsch om du vill ha in det i pappren.
För bästa bromsverkan = ha så små hjul som möjligt under besiktningen/bromsprovet.

B t w så har alla ASB-stationer retardationsmätare, men de använder dem sällan. Nästan bara vid MC-besiktning, och knappt ens då.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av pehrnow » tis feb 14, 2017 10:56

Tack för förtydligande, då kanske jag ska göra detta, jag erhöll ett tilläggsblad när jag fick hem registreringsbeviset där det står "Totalviktsfördelning 630 + 820 kg"

Har detta möjligtvis med vinschen att göra eller det betyder inget speciellt?

Tack

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av Wältmeister » tis feb 14, 2017 13:09

Med risk att bli tjatig så fick jag fram följande för mer än 10 år sedan:

Santana Samurai -98 framaxel.
Tillåten max totalvikt på framaxel = 580 kg.
Tjänstevikt framaxel = 520 kg.
Tillåten ökad/tillgänglig last framaxel = 60 kg.

Warn 8000 eller motsvarande winsch = 34 kg.*)
ARB winschbumper eller motsvarande = 35 kg.*)
Monteringsdetaljer = 8 kg.*)
Mervikt Optimabatteri = 8 kg.*)
Totalvikt = 85 kg.*)

Överlasten på framaxeln blir således = 25 kg ( 85 - 60).

*) Enligt uppgifter från Rindab.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

pehrnow
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jan 08, 2012 19:30
Ort: Lund

Re: Besiktning Suzuki SJ413

Inlägg av pehrnow » lör feb 25, 2017 23:03

Tack för alla tips!

Har i dagarna besiktigat och inget snack om vinschen eller att 31orna tog emot, tror inte dom vred så mycket på ratten dock, blev en ganska mild dom för en bil som inte varit besad på 13 år, rost i en tröskel och 2 karossfästen som jag anade + en kärvande broms :)

Skriv svar