Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 13:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 19, 2017 20:21 
Offline
Användare

Blev medlem: lör jan 07, 2017 19:53
Inlägg: 49
Ort: Eskilstuna
Hej, mitt första inlägg här. Jag köpte en grand vitara -04 igår. Supernöjd :).
Jag kommer ha bilen som min vardagsbil, skjutsa ungar till dagis och åka till jobbet och allt.

Jag har några frågor som ni nog kan svara på, jag har tittat på lite höjningskit och däck och sånt, men de är en riktig djungel.

Fråga 1. Vad kostar ett komplett calmini kit?

Fråga 2, innehåller calmini kittet allt man behöver? Ellet behöver de handlas mer grejer för att de ska fungera bra?

Fråga 3. Är alla hjulvinklar rätt efter att ha monterat kittet? Vill inte ha snedslitna däck efter en sommar.

Fråga 4, höjningskitten från jimnybits, innehåller dom allt man behöver? Tänker på 2" fjädringskittet med extra articulation. Vad betyder extra articulation? Och hur blir de med hjulvinklarna?
? http://www.jimnybits.co.uk/shop/grand-v ... _1182.html

Fråga 5, vad säger besiktningen om 225/70-16 mt däck? Eller möjligtvis lite större :)

Fråga 6. Hur påverkar grova mt däck körbarheten? Ska som sagt, har bara vitaran, så.den måste gå att åka hyffsat med, vägljud kan ja leva med, men hur är de med vibrationer eller liknande?

Tacksam för alla svar ja kan få :), vill kunna börja beställa grejer :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jan 19, 2017 21:58 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4508
Ort: Arboga/Västmanland
Har inte svaret på alla frågor men några.

Fråga 3. Är alla hjulvinklar rätt efter att ha monterat kittet? Vill inte ha snedslitna däck efter en sommar.

Jag skulle nog rekommendera att göra en hjulinställning så fort man mixtrat med upphängningen om bilen ska gå mycket på väg, sannolikheten är stor att nått ändrat sig även om det inte ska göra det.

Fråga 4, höjningskitten från jimnybits, innehåller dom allt man behöver? Tänker på 2" fjädringskittet med extra articulation. Vad betyder extra articulation? Och hur blir de med hjulvinklarna?
? http://www.jimnybits.co.uk/shop/grand-v ... _1182.html

Articulation är typ hur mycket in och utfjärdring bilen har, typ hur mycket du kan lyfta ett framhjul innan bakhjulet följer med. Flex brukar det ofta kallas också.

Fråga 5, vad säger besiktningen om 225/70-16 mt däck? Eller möjligtvis lite större :)

Besiktningen har aldrig brytt sig om hur stora hjul jag har så länge dom håller sig innanför skärmbreddarna eller tar i när man svänger.

Fråga 6. Hur påverkar grova mt däck körbarheten? Ska som sagt, har bara vitaran, så.den måste gå att åka hyffsat med, vägljud kan ja leva med, men hur är de med vibrationer eller liknande?

Det beror helt på vilka däck man köper. Mina Sirocco vibrerar inte särskilt om man håller sig under 100 men låter en hel del. Stora däck gör oftast en bil märkbart slöare.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jan 20, 2017 21:37 
Offline
Användare

Blev medlem: lör jan 07, 2017 19:53
Inlägg: 49
Ort: Eskilstuna
Okej, kanon, då behöver ja nog inte oroa mig för besiktningen :).

Nu till de svåraste, vilket av alla höjningskit ska man köpa?
De är kompletta suspension kit jag tänker på.

Calmini, 4xfourart, rockstedy från rocky road, eller de som finns på jimnybits?
Jag blir tokig på alla höjningskit, de ena är bättre än de ena vart man än läser.

Räcker de med ett 2" kit från jimnybits som i princip bara är fjädrar och dämpare?
Eller bör man ta ett större kit från tex calmini, old mans emu eller vad de nu hette, eller 4xfourart

Och vilket är mest värt pengarna? Vilket är lättast att få tag på osv :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jan 22, 2017 14:37 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Till att börja med, varmt välkommen till forumet. :D
För det andra, vilken GV är det du köpt? :?
3-d, 5-d eller rent av XL-7? :roll:

Min åsikt är att på en så pass gammal bil, som dessutom är din enda bil, och härutöver ska användas som "Daily driver" ska du inte kosta på någon dyr höjningssats och MT-däck.

Nöj dig med att "pucka upp" 2"/5cm och AT-däck.
Då slipper du byta stötdämpare, bromsslangar, panhardstag, pitmanarm m m.
Däremot tycker jag du ska satsa på skydd under för framvagn, fördelningslåda, bakaxelklump och tank.

Bilen blir orolig och förlorar en del komfort redan vid denna måttliga moddning.
(nu var jag väl tråkig?)

Elste här på forumet är välbekant med GV(kort/vanlig 5-d) och kommer nog att delge dig sina erfarenheter så småningom.

Tycker jag. :tumbup:

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön jan 22, 2017 22:44 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Inlägg: 788
Ort: Lindesberg
Grova däck ser fränt ut, men det kostar bränsle....min drar märkbart mer sen jag bytte däck till grövre mönster.
Jag vill inte skrämmas, men orginal drog min Terrano 3.0D runt 0.8l/mil på dubbfria vinterdäck på sommarsemestern....Efter höjning, mer vikt pga vinsch. , hasplåtar mm, takräcke med lampor och takbox och med Cooper STT...så drog den nästan det dubbla...snittade runt 1,45l/mil då, nu har ja dom lite snällare ST Maxx däcken...då drar den lite mindre iaf.

Så ska du ha den som DD...så kanske inte grova mudders är det allra bästa valet, välj ett snällare mönster..typ Cooper ST, BFG AT. eller liknande, skillnaden i framkomlighet och " The Look" är ändå enorm mot snälla orginaldäck. :tumbup:

Så tycker jag iaf! Sen gör du självklart som du vill iaf :beer:

_________________
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor feb 16, 2017 10:28 
Offline
Användare

Blev medlem: lör jan 07, 2017 19:53
Inlägg: 49
Ort: Eskilstuna
Tack för alla svaren, glömde säga att de är den korta vanliga 5 dörrars med 2.5L v6 ja har.

Nu har ja hunnit köra upp några tankar soppa, och herrejösses vad törstig den är, läste väldigt mycket om dom innan jag köpte den och jag visste att dom va törstiga, men de e ju nästan löjligt.
Kommer jag 20 mil på halv tank då får ja vara glad, då har varvmätaren aldrig rört sig över 2000 varv, 100% planerad körning. Ska de vara så? På den här tanken har ja kört 32 mil och bara väntar på att tanklampan ska lysa. :?

Har bestämt mig för att skippa höjning och allt liknande. Får nöja mig med bfg ko2 225/70-16 däck, de borde få plats utan höjning. Nån som vet vad som är ett rimligt pris för dom inklusive montering och balansering :?:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor feb 16, 2017 12:12 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Gv17 skrev:
Tack för alla svaren, glömde säga att de är den korta vanliga 5 dörrars med 2.5L v6 ja har.

Nu har ja hunnit köra upp några tankar soppa, och herrejösses vad törstig den är, läste väldigt mycket om dom innan jag köpte den och jag visste att dom va törstiga, men de e ju nästan löjligt.
Kommer jag 20 mil på halv tank då får ja vara glad, då har varvmätaren aldrig rört sig över 2000 varv, 100% planerad körning. Ska de vara så? På den här tanken har ja kört 32 mil och bara väntar på att tanklampan ska lysa. :?

Har bestämt mig för att skippa höjning och allt liknande. Får nöja mig med bfg ko2 225/70-16 däck, de borde få plats utan höjning. Nån som vet vad som är ett rimligt pris för dom inklusive montering och balansering :?:

Jag har köpt de senaste 4 omgångarna däck från däckonline.
Bästa pris och snabb leverans.
Däckonline har ett nät med kontrakterade "gummigubbar".
Vilka ser du på hemsidan.
Besök "gummigubben" och försäkra dig om att han fortfarande är "däckonline-gubbe" och vill hjälpa dig.
När du sedan adresserar däcken så tar du dem direkt till ifrågavarande "gummigubbe".
150:- per hjul för skifte inkl balansering.
Annars får du ge miiinst 300:-/hjul.
Själv har jag kört 5 "Daily driver" på Cooper Discoverer A/T.
Ett däck som inte gör bort sig i skogen heller, utan att vara bullrigt på landsväg.

Lycka till :tumbup:

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre aug 18, 2017 23:27 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:30
Inlägg: 2680
Ort: Köping
oj ska jag svara

ok jag antar att jag är den ände som ägalen nog att ta en GV 1.1 ut i skogen

ok 1 och 2 får du leta själv det har jag inte i huvudet

3 kambervinklarna måste ställas det gör du med excentiska kamberbultar

4 ett kitt består av 4 distanser 4 dämpare minst 2 kamber bultar

5 det som går i går i men sen får mätaren gå för fel

6 rätt ok det handlar om däck kvalitet , jag hadde inge större problem med väghållning hadde extra hårda dämpare til xl7


lycka till

_________________
Nya inlägg


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör aug 19, 2017 10:10 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 300
Ort: Strängnäs
En enkel och prisbillig höjning på 20 mm kan du få till om du sågar till ringar av 10 mm plastskärbrädor(med en elektrisk sticksåg).
2 ringar över varje fjäder tillåter dig gå upp närmare 20 mm i däckdimension utan att däcken tar i skärm-/hjulhuskanten vid maxflex.
Ur 2 skärbrädor får du ut 8 höjningsringar.
Vet inte dimensionerna, men demontera fjädrarna och mät fjädersätena upptill.
D v s "konens" diameter(=hålet i ringen) och "tallrikens" diameter innanför kanten(=ytterdiameter på ringen).

Själv har jag höjt min Suzuki Jimny med 3 skärbrädesringar = 30 mm.
Har åkt "i skogen" i snart ett år utan problem.

Möjligtvis får du liiiite fel cambervinkel fram.
Men du behöver inte byta bromsslangar eller stötdämpare.
Eftersom din bil har ABS så finns ingen lastkännande ventil att justera/byta till längre länk på.

Bara att konfiskera HSB´s skärbrädor med motiveringen att de blivit ohygieniska och måste bytas av denna anledning. :lol:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011