Sida 1 av 1

Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: ons jan 11, 2017 19:44
av Samuraien
Tjena!
Som den otåliga amatör mekaren man är så glömde jag ju att kolla vad avståndet är orginal, innan jag satte på 2"shacklarna.. tänkte att det kan jag räkna lite på innan SPOA:n :mrgreen:

Joråsåatt nu e bilen SPOA:d å inte sjutton mätte jag innan iallafall :aargh:

Finns det någon vänlig själ som vet vad avståndet från gummit till axeln är orginal?
Åtminstånde ett ca:, så jag inte bryter orginalfjädrarna..
Samt kan man öka något alls på orginalfjädrar eller är det bäst att ha standard flex?

tack på förhand

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: ons jan 11, 2017 20:09
av klirre
Bara att mäta hu myce du höjde och lägga till 1" för schackelhöjningen. Så mycke ska original förlängas. Mvh

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: ons jan 11, 2017 21:25
av macke
Sätt det så du inte böjer bladen negativt?

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: tor jan 12, 2017 12:28
av Marcus
macke skrev:Sätt det så du inte böjer bladen negativt?
Exakt! Fjädern får aldrig bli mer än rak!

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: fre jan 13, 2017 21:31
av Hubbe99
Hur noga är det? Bl.a. King cab sent 80 så vänder sig dom åt fel håll org. Med lite lass. Märkte jag på väg från Tyskland.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: fre jan 13, 2017 21:54
av Wältmeister
Till min 4" fjädringshöjda Samurai gjorde jag infjädringsbegränsare av 40 x 40 x 2 mm.
Placerades/skruvades "innanför" gummikuddarna.
Fram 100 mm långa med c/c 89 mm mellan 8 mm hålen.
Bak 110 mm långa med c/c 74 mm mellan 8 mm hålen.
Som utfjädringsbegränsare dubbla "bilbarnstolsfästen" vid varje hjul.

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: lör jan 14, 2017 8:51
av Grottulf
Det händer inget speciellt med en fjäder när den passerar stadiet där den är rak.

Däremot slits ju alla fjädrar av stora rörelser, och på vissa så kanske gränsen för vad som är onyttigt för fjädern uppstår precis när den har böjts rak.

Man kan tänka på tex höjningsfjädrar som höjer mycket, de är nog skrot långt innan de blir raka.
Och en del fjädrar är raka redan original.

Jag tycker dock att fjädrar är en slitdel, och byter gärna oftare och har riktigt bra fjädringsväg.
Mina fjädrar har jag väldigt lite begränsning på, och de håller dock än.
Det är iofs cheva-fjädrar, Suzuki-fjädrar kanske inte håller så mycket.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: lör jan 14, 2017 10:58
av Samuraien
mina fjädrar fram var redan mer eller mindre spikraka när jag köpte bilen. kanske utslitna vad vet jag :rodnar: , men allt jag körde över vare sig gupp på vägen eller lite varierande grejer i skogen så måste ju fjädrarna ha böjts negativt varenda gång typ?

Går dom av så får jag ju givet byta, skulle bara velat veta vad avståndet var orginal från fabrik med "nya" fjädrar på. borde ju kompensera dom cm som den sjunkt genom åren väl?
samt om jag då mäter höjningen- varför ska mina 2" shacklar bara mätas som 1"? Gäller det samma bak då?
Allt man har nu är ju en gammal bil med antagligen redigt säckade fjädrar å höjd..

så komplicerat denna enkla sak blev i mitt huvud hehe

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: lör jan 14, 2017 12:54
av Grottulf
Om shacklena är 2 tum längre än original så höjer det axeln 1 tum, då den andra sidan av fjädern sitter kvar på samma ställe.

Den kan dock variera lite beroende på den aktuella vinkeln på schacklet.
Ovanstående gäller bara när det är helt vertikalt.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: lör jan 14, 2017 15:46
av Wältmeister
Det skadliga för ett bladfjäderpaket är inte att det belastas så att det rätas ut, och böjs negativt( i mycket begränsad omfattning).
Det skadliga är när det skjuvas = vrids i sidled.

Därför bör man ha både infjädrings- som utfjädringsbegränsare när man monterar höjningsfjädrar.
Bättre, enligt min åsikt, att montera högre fjädrar än höga och vingliga schackel.

Allra bäst på en SJ/Samurai är att schackelvända så du får schacklen BAK.
En sak som Suzuki borde gjort från början.

Om du tillverkar egna höjningsschackel så de till att de blir boomerangformade med någon form av spärr så att de inte har möjlighet att vända(innåt).

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: lör jan 14, 2017 16:57
av Grottulf
Jeep-ägare brukar vilja byta till att ha shacklen bak (på framaxeln) varför vill du ha dem fram?
Enda fördelen jag kan se är att det blir mindre slip i kardanen, men den kan man ju byta eller bygga om.
Nackdelen är ju att axeln måste röra sig framåt vid infjädring, vilket ger sämre egenskaper både på väg och i terräng.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: lör jan 14, 2017 17:05
av Wältmeister
Grottulf skrev:Jeep-ägare brukar vilja byta till att ha shacklen bak (på framaxeln) varför vill du ha dem fram?
Enda fördelen jag kan se är att det blir mindre slip i kardanen, men den kan man ju byta eller bygga om.
Nackdelen är ju att axeln måste röra sig framåt vid infjädring, vilket ger sämre egenskaper både på väg och i terräng.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Hej Grottulf.
Om det är mig du menar så har jag uttryckt mig galet.
Jag förespråkar schacklen i bakkant på framfjädrarna.
Som du skriver att Jeep-ägare brukar vilja ha.
Ber om ursäkt om jag syftat fel. :rodnar:

Re: Igenomslags gummi.. avstånd?

Postat: lör jan 14, 2017 17:23
av Grottulf
Wältmeister skrev:
Grottulf skrev:Jeep-ägare brukar vilja byta till att ha shacklen bak (på framaxeln) varför vill du ha dem fram?
Enda fördelen jag kan se är att det blir mindre slip i kardanen, men den kan man ju byta eller bygga om.
Nackdelen är ju att axeln måste röra sig framåt vid infjädring, vilket ger sämre egenskaper både på väg och i terräng.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Hej Grottulf.
Om det är mig du menar så har jag uttryckt mig galet.
Jag förespråkar schacklen i bakkant på framfjädrarna.
Som du skriver att Jeep-ägare brukar vilja ha.
Ber om ursäkt om jag syftat fel. :rodnar:
Aha, ja då förstår jag [emoji106]
Men inte behöver du be om ursäkt till någon, alla kan ju skriva fel :)


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk