Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 6:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 11, 2017 20:44 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 01, 2016 19:41
Inlägg: 48
Ort: Skepplanda- Gbg
Tjena!
Som den otåliga amatör mekaren man är så glömde jag ju att kolla vad avståndet är orginal, innan jag satte på 2"shacklarna.. tänkte att det kan jag räkna lite på innan SPOA:n :mrgreen:

Joråsåatt nu e bilen SPOA:d å inte sjutton mätte jag innan iallafall :aargh:

Finns det någon vänlig själ som vet vad avståndet från gummit till axeln är orginal?
Åtminstånde ett ca:, så jag inte bryter orginalfjädrarna..
Samt kan man öka något alls på orginalfjädrar eller är det bäst att ha standard flex?

tack på förhand

_________________
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jan 11, 2017 21:09 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Inlägg: 1083
Ort: S:T Anna, Söderköping
Bara att mäta hu myce du höjde och lägga till 1" för schackelhöjningen. Så mycke ska original förlängas. Mvh

_________________
If in doubt, Flat out!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jan 11, 2017 22:25 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Inlägg: 4832
Ort: Segeltorp, Stockholm
Sätt det så du inte böjer bladen negativt?

_________________
410/38,5 TSL/8274/hs9500i


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jan 12, 2017 13:28 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 26, 2006 20:40
Inlägg: 4835
Ort: Borås
macke skrev:
Sätt det så du inte böjer bladen negativt?


Exakt! Fjädern får aldrig bli mer än rak!

_________________
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jan 13, 2017 22:31 
Offline
Användare

Blev medlem: lör mar 01, 2014 13:18
Inlägg: 36
Ort: Björkvik
Hur noga är det? Bl.a. King cab sent 80 så vänder sig dom åt fel håll org. Med lite lass. Märkte jag på väg från Tyskland.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jan 13, 2017 22:54 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Till min 4" fjädringshöjda Samurai gjorde jag infjädringsbegränsare av 40 x 40 x 2 mm.
Placerades/skruvades "innanför" gummikuddarna.
Fram 100 mm långa med c/c 89 mm mellan 8 mm hålen.
Bak 110 mm långa med c/c 74 mm mellan 8 mm hålen.
Som utfjädringsbegränsare dubbla "bilbarnstolsfästen" vid varje hjul.

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jan 14, 2017 9:51 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5260
Ort: Säffle
Det händer inget speciellt med en fjäder när den passerar stadiet där den är rak.

Däremot slits ju alla fjädrar av stora rörelser, och på vissa så kanske gränsen för vad som är onyttigt för fjädern uppstår precis när den har böjts rak.

Man kan tänka på tex höjningsfjädrar som höjer mycket, de är nog skrot långt innan de blir raka.
Och en del fjädrar är raka redan original.

Jag tycker dock att fjädrar är en slitdel, och byter gärna oftare och har riktigt bra fjädringsväg.
Mina fjädrar har jag väldigt lite begränsning på, och de håller dock än.
Det är iofs cheva-fjädrar, Suzuki-fjädrar kanske inte håller så mycket.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jan 14, 2017 11:58 
Offline
Användare

Blev medlem: tis mar 01, 2016 19:41
Inlägg: 48
Ort: Skepplanda- Gbg
mina fjädrar fram var redan mer eller mindre spikraka när jag köpte bilen. kanske utslitna vad vet jag :rodnar: , men allt jag körde över vare sig gupp på vägen eller lite varierande grejer i skogen så måste ju fjädrarna ha böjts negativt varenda gång typ?

Går dom av så får jag ju givet byta, skulle bara velat veta vad avståndet var orginal från fabrik med "nya" fjädrar på. borde ju kompensera dom cm som den sjunkt genom åren väl?
samt om jag då mäter höjningen- varför ska mina 2" shacklar bara mätas som 1"? Gäller det samma bak då?
Allt man har nu är ju en gammal bil med antagligen redigt säckade fjädrar å höjd..

så komplicerat denna enkla sak blev i mitt huvud hehe

_________________
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jan 14, 2017 13:54 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5260
Ort: Säffle
Om shacklena är 2 tum längre än original så höjer det axeln 1 tum, då den andra sidan av fjädern sitter kvar på samma ställe.

Den kan dock variera lite beroende på den aktuella vinkeln på schacklet.
Ovanstående gäller bara när det är helt vertikalt.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jan 14, 2017 16:46 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Det skadliga för ett bladfjäderpaket är inte att det belastas så att det rätas ut, och böjs negativt( i mycket begränsad omfattning).
Det skadliga är när det skjuvas = vrids i sidled.

Därför bör man ha både infjädrings- som utfjädringsbegränsare när man monterar höjningsfjädrar.
Bättre, enligt min åsikt, att montera högre fjädrar än höga och vingliga schackel.

Allra bäst på en SJ/Samurai är att schackelvända så du får schacklen BAK.
En sak som Suzuki borde gjort från början.

Om du tillverkar egna höjningsschackel så de till att de blir boomerangformade med någon form av spärr så att de inte har möjlighet att vända(innåt).

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Senast redigerad av Wältmeister lör jan 14, 2017 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jan 14, 2017 17:57 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5260
Ort: Säffle
Jeep-ägare brukar vilja byta till att ha shacklen bak (på framaxeln) varför vill du ha dem fram?
Enda fördelen jag kan se är att det blir mindre slip i kardanen, men den kan man ju byta eller bygga om.
Nackdelen är ju att axeln måste röra sig framåt vid infjädring, vilket ger sämre egenskaper både på väg och i terräng.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jan 14, 2017 18:05 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Inlägg: 8488
Ort: Strängnäs
Grottulf skrev:
Jeep-ägare brukar vilja byta till att ha shacklen bak (på framaxeln) varför vill du ha dem fram?
Enda fördelen jag kan se är att det blir mindre slip i kardanen, men den kan man ju byta eller bygga om.
Nackdelen är ju att axeln måste röra sig framåt vid infjädring, vilket ger sämre egenskaper både på väg och i terräng.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Hej Grottulf.
Om det är mig du menar så har jag uttryckt mig galet.
Jag förespråkar schacklen i bakkant på framfjädrarna.
Som du skriver att Jeep-ägare brukar vilja ha.
Ber om ursäkt om jag syftat fel. :rodnar:

_________________
# 1 LVV Mälardalen.
Man slutar inte leka för att man är gammal, utan blir gammal om man slutar leka.
2CV6 Spécial -90, Jimny MT -06 (CR-V -16).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jan 14, 2017 18:23 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5260
Ort: Säffle
Wältmeister skrev:
Grottulf skrev:
Jeep-ägare brukar vilja byta till att ha shacklen bak (på framaxeln) varför vill du ha dem fram?
Enda fördelen jag kan se är att det blir mindre slip i kardanen, men den kan man ju byta eller bygga om.
Nackdelen är ju att axeln måste röra sig framåt vid infjädring, vilket ger sämre egenskaper både på väg och i terräng.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Hej Grottulf.
Om det är mig du menar så har jag uttryckt mig galet.
Jag förespråkar schacklen i bakkant på framfjädrarna.
Som du skriver att Jeep-ägare brukar vilja ha.
Ber om ursäkt om jag syftat fel. :rodnar:

Aha, ja då förstår jag
Men inte behöver du be om ursäkt till någon, alla kan ju skriva fel :)


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011