Eventuellt växellådsproblem
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Eventuellt växellådsproblem
Har haft ett tvivelaktigt missljud ett tag nu, det har visat sig i form av ett ringande ljud vid motorbromsning och även ett.. skrapljud vid acceleration främst på lägre varv.
Men så när jag var och brummade i förrgår och skulle acca iväg från en rondell så liksom small det till en gång, sen skrapade det mest konstant och bilen gick extremt trögt resten av vägen hem. Hände även att hjulen låste sig när jag kom till kvarteret och bilen kanade i snön (ja, jag bor ovan polcirkeln) för att sedan släppa och jag kunde fara hem och ställa bilen.
Provade igår att hissa upp hjul för hjul och snurra för hand. Båda bakhjulen snurrade lätt och ljudlöst, men när jag hissar upp framhjulen,ett i taget alltså, och snurrar så är det precis som om man vrider runt en motor, kompression alltså, främst bakåt. Det går relativt lätt ett kvarts varv eller så för att sedan hugga till och gå trögare, och så håller det på.
Bilen är ju då en Grand vitara 1,9ddis -07
Så nu tänkte jag prova ett långskott och kolla om någon sitter på en teori
Tacksam för svar
Tobias
Men så när jag var och brummade i förrgår och skulle acca iväg från en rondell så liksom small det till en gång, sen skrapade det mest konstant och bilen gick extremt trögt resten av vägen hem. Hände även att hjulen låste sig när jag kom till kvarteret och bilen kanade i snön (ja, jag bor ovan polcirkeln) för att sedan släppa och jag kunde fara hem och ställa bilen.
Provade igår att hissa upp hjul för hjul och snurra för hand. Båda bakhjulen snurrade lätt och ljudlöst, men när jag hissar upp framhjulen,ett i taget alltså, och snurrar så är det precis som om man vrider runt en motor, kompression alltså, främst bakåt. Det går relativt lätt ett kvarts varv eller så för att sedan hugga till och gå trögare, och så håller det på.
Bilen är ju då en Grand vitara 1,9ddis -07
Så nu tänkte jag prova ett långskott och kolla om någon sitter på en teori
Tacksam för svar
Tobias
Re: Eventuellt växellådsproblem
En drivknut som gett upp?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Eventuellt växellådsproblem
Skulle det kunna betyda det? Även fast hjulen går trögt?
Re: Eventuellt växellådsproblem
Kolla kardanens knutar först,är det vanliga kors kan det låta som du sa när dom ger sig
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Eventuellt växellådsproblem
Så det skulle kunna låsa hjulen i värsta fall?
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Eventuellt växellådsproblem
Palla bilen fram.
Demontera främre kardanaxeln från diffens medbringare.
Går kardanaxeln lätt att vrida?
I så fall går fördelningslådan fri från misstankar.
Går medbringaren på pinjongen att rotera?
Om så är fallet är slutväxeln(kronhjul & pinjong) ok.
Om du roterar endera hjulet, roterar det andra i motsatt riktning?
I så fall korset med satellitdreven ok.
Eller roterar båda framhjulen åt samma håll?
I detta fall kan misstänkas att du fått "ESAB-diff", d v s att satellitdreven skurit på korset.
Om du vrider vardera framhjulen ytterst lite fram och tillbaka, känns det då som ett litet spel(förutom glappet i splinesen i drivaxlarna) eller är det stumt?
Ja så skulle jag förfara(som bl a fått ofrivillig "ESAB-diff" på några bilar).
Demontera främre kardanaxeln från diffens medbringare.
Går kardanaxeln lätt att vrida?
I så fall går fördelningslådan fri från misstankar.
Går medbringaren på pinjongen att rotera?
Om så är fallet är slutväxeln(kronhjul & pinjong) ok.
Om du roterar endera hjulet, roterar det andra i motsatt riktning?
I så fall korset med satellitdreven ok.
Eller roterar båda framhjulen åt samma håll?
I detta fall kan misstänkas att du fått "ESAB-diff", d v s att satellitdreven skurit på korset.
Om du vrider vardera framhjulen ytterst lite fram och tillbaka, känns det då som ett litet spel(förutom glappet i splinesen i drivaxlarna) eller är det stumt?
Ja så skulle jag förfara(som bl a fått ofrivillig "ESAB-diff" på några bilar).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Eventuellt växellådsproblem
Oj, här fick man dukat bord. Uppskattas! Ska testa så fort jag hittar något lämpligt ställe att hålla till på.
Re: Eventuellt växellådsproblem
Är lite inne på att det är framdiffen som farit. När jag kollar på bildelsbasen efter en bättre begagnad så kommer det en massa när jag söker på mitt reg.nr, men det är bara till bensinare, inte en enda 1,9 ddis. Så jag tänkte kolla om någon har koll på om det är samma eller om det skiljer sig på bensin och diesel?
Ska ju givetvis konstatera att det är det först, men jag vill vara förberedd
Ska ju givetvis konstatera att det är det först, men jag vill vara förberedd
Re: Eventuellt växellådsproblem
Har försökt få ner framkardan och lossat mellanaxeln från diffmedbringaren och vänster drivaxel från röret som går ut från diffhuset.
Men jag får inte lös höger drivaxel, det verkar inte vara med medbringare som på vänster sida, met som att den är instucken.
Sen ser det lite ut som att dom två främre skruvarna (i bilens riktning) på höger drivaxel sitter med ett överfall. Är det någon som har bättre koll än mig på detta?
Men jag får inte lös höger drivaxel, det verkar inte vara med medbringare som på vänster sida, met som att den är instucken.
Sen ser det lite ut som att dom två främre skruvarna (i bilens riktning) på höger drivaxel sitter med ett överfall. Är det någon som har bättre koll än mig på detta?
Re: Eventuellt växellådsproblem
Höger drivaxel sitter itryckt med en expanderande låsring,man fårbryta loss den med två brytjärn
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"