Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 18:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre okt 21, 2016 3:30 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
Ny här och ny som soft-roader. Gammal chassidynamik-nörd inom banracing.

Har precis skaffat mig en Grand Vitara -08 som bruksbil och är intresserad av att utveckla chassit litegrann.

Fram har jag sett att det är fjäderbensspacers, dvs att man flyttar ner befintliga fjäderben så att man höjer bilen över framaxeln, som oftast erbjuds. Man ökar då inte fjädringsvägen.

Kan man köra åtminstone halvhårt på skogsvägar utan att originaldämparna bottnar ur med denna setup?

Bak erbjuds både fjädrar och dämpare som sats på t ex jimnybits. Är det nödvändigt att byta från originaldämpare (ganska nya i mitt fall, utan vändkanter) om man höjer typ 50 mm med bara fjädrar?

Om originaldämparen har för litet returslag och därmed lyfter sitt hjul alltför ofta blir det ju tråkigt att åka.

Fram har jag sett att styrstaget och A-armen är parallella och att styrgeometrin eller toe inte borde påverkas nämnvärt. Har dessutom utrustning till att mäta detta samt kunskapen att justera.

Men bakvagnen? Finns det möjlighet att justera toe i den? Om jag inte är fel ute så ökar både toe-in och negativ camber samtidigt om man höjer. Detta är inte att föredra för landsvägsegenskaper eller däcksslitage.

Finns det justeringsmöjlighet någonstans eller måste man t ex byta främre bussningar i "trailing arms"?

Tacksam för kommentarer och tips! :rock:

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre okt 21, 2016 4:46 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
Höjningsfjädrar fram kontra spacers?

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre okt 21, 2016 5:01 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
Är detta värdelöst?

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-Grand-Vi ... Es&vxp=mtr

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre okt 21, 2016 5:24 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
Som ovanstående verkar det som man måste vrida fjäderbenen ett halvt varv. Hur funkar det? Är fjäderbenen symmetriska?

Camber-skruvarna som ingår, är det för att kompensera för att man fuckar upp geometrin, eller är det för att kunna vässa geometrin?

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-Grand-Vi ... ij&vxp=mtr

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör okt 22, 2016 13:50 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tor nov 25, 2010 10:32
Inlägg: 111
Ort: Göteborg
Jag har inga svar att ge men jag är glad att du gräver i ämnet och är spänd på vad du kommer fram till.

_________________
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör okt 22, 2016 18:40 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
StyrmanKarlsson skrev:
Jag har inga svar att ge men jag är glad att du gräver i ämnet och är spänd på vad du kommer fram till.
Jag vet inte om JAG är förmögen att komma fram till så mycket, men tack för intresset!

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör okt 22, 2016 23:18 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
Ursäkta om min ordvägg gav intrycket att jag kan något överhuvudtaget om offroad-chassin. Det gör jag inte.

Grundläggande chassidynamik och -geometri har jag hyfsad koll på, inte mer.

Så jag hoppas att jag inte skrämde bort en del kunniga... :rodnar:

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön okt 23, 2016 2:14 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
Detta beställt: http://www.jimnybits.co.uk/shop/grand-v ... _1457.html

Vi får väl se om det tillför något annat än frigång...

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 25, 2016 0:39 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 23, 2006 8:59
Inlägg: 1032
Ort: Stockholm
Halloj Pär.

Innan vi går djupare in på chassisynamik ...
Du nämner justering av toe-in på bakvagnen i din Grand Vitara ... Sitter det inte en stel axel där ...?
Hade för mig att IFS-bakvagnen kom lite senare. Men jag kan ha fel.

_________________
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 25, 2016 0:51 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
Micke valp skrev:
Halloj Pär.

Innan vi går djupare in på chassisynamik ...
Du nämner justering av toe-in på bakvagnen i din Grand Vitara ... Sitter det inte en stel axel där ...?
Nej det är delad axel och multilänk.

Det ser dock inte ut som om det finns någon enkel justering för någon vinkel alls. Å andra sidan bör det väl inte hända något dramatiskt med +50 mm, men jag har aldrig höjt någon bil förut.

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 25, 2016 0:57 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 23, 2006 8:59
Inlägg: 1032
Ort: Stockholm
OK.
Men om du höjer. Då "drar" ju stagen ihop sig. Går det inte att justera/kompensera med distanser? Alltså distanser mellan stagen och infästningarna? (Camber- och toe-staget.) Det lär inte behövas mycket, utan bara några vettiga shims ...

_________________
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 25, 2016 1:14 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 23, 2006 8:59
Inlägg: 1032
Ort: Stockholm
Ja, och är det gummibussningar i vardera ände - blir det ju förstås pyssligare ... Då får du mäta in neutralläget och sedan jämföra med måttet med höjning. Därefter förlänga respektive stag ...
Nä, det lät krångligt. Går det inte att ersätta dem med något istället? Typ sömlösa rör, invändig gänga och kontramuttrar .... Då får du fri justeringsmån ... Som på en racebil.

_________________
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis okt 25, 2016 14:56 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
Jodå, det går att pyssla till det med bussningar om det behövs. Så här har jag gjort tidigare, även om det inte är önskvärt med hårda POM-bussningar på den här bilen:

Bild
Bild

...d v s den vänstra bussningen följer originalmåtten medan den högra både längsförskjuter infästningen samt att hålet är excentriskt.

Men... detta är ingen bra lösning för lång fjädringsväg, mjuk fjädring, samt om man vill ha vettig ljudnivå på landsväg. Tänket går det säkert att överföra med lösningar som ni nämner. Det kan också gå att hitta gummibussningar för generellt bruk som passar.

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons okt 26, 2016 22:48 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
Fan! Fanfanfanfanfan! 1.0:

Jag har Xenonljus på bilen Har bara krupit runt med ficklampa under den hittills. Sitter det nån nivåreglering i bak som gör att jag inte kan installera höjningssats?

Har surfat järnet och hittar inget bevis för att det skulle vara så och har inte sett tecken på luftkuddar eller aktiva dämpare.

Har för mig att det finns krav på automatisk halvljusreglering om man har Xenon.

Borde jag skaffa impulskontroll?

Fan! Fanfanfanfanfan! 1.1:

Om satsen ovan funkar överhuvudtaget, borde jag definitivt kollat om man kan uppgradera till ES2000 gasdämpare i bak. Prisskillnaden är minimal.

Fördelen med oljedämpare är att jag kan skruva med dem själv. Men orka?

Fan! Fanfanfanfanfan! 2.0:

Såna där camberskruvar behövs ju även om man har fjäderbensspacers i fram. Borde ha läst på bättre. Beställde inte såna. Någonting man INTE behöver är positiv camber. Lätt ordnat iofs.

------------------------------

Det viktigaste var: Sitter det nivåreglering på min Xenon-utrustade bil som gör att jag inte kan bete mig normalt?

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons okt 26, 2016 22:59 
Offline
Användare

Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Inlägg: 20
En bonus-information...

Har 255/70-16 på originalfälgar med originalfjädring just nu. Det verkar inte ta i på allvar någonstans. Kanske främre innerskärmar skulle kunna bli lite skavda med max infjädring och "fel" styrutslag. Bak verkar det vara tvärlugnt.

_________________
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011