Sida 1 av 2

Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: fre okt 21, 2016 3:30
av Par Hansson
Ny här och ny som soft-roader. Gammal chassidynamik-nörd inom banracing.

Har precis skaffat mig en Grand Vitara -08 som bruksbil och är intresserad av att utveckla chassit litegrann.

Fram har jag sett att det är fjäderbensspacers, dvs att man flyttar ner befintliga fjäderben så att man höjer bilen över framaxeln, som oftast erbjuds. Man ökar då inte fjädringsvägen.

Kan man köra åtminstone halvhårt på skogsvägar utan att originaldämparna bottnar ur med denna setup?

Bak erbjuds både fjädrar och dämpare som sats på t ex jimnybits. Är det nödvändigt att byta från originaldämpare (ganska nya i mitt fall, utan vändkanter) om man höjer typ 50 mm med bara fjädrar?

Om originaldämparen har för litet returslag och därmed lyfter sitt hjul alltför ofta blir det ju tråkigt att åka.

Fram har jag sett att styrstaget och A-armen är parallella och att styrgeometrin eller toe inte borde påverkas nämnvärt. Har dessutom utrustning till att mäta detta samt kunskapen att justera.

Men bakvagnen? Finns det möjlighet att justera toe i den? Om jag inte är fel ute så ökar både toe-in och negativ camber samtidigt om man höjer. Detta är inte att föredra för landsvägsegenskaper eller däcksslitage.

Finns det justeringsmöjlighet någonstans eller måste man t ex byta främre bussningar i "trailing arms"?

Tacksam för kommentarer och tips! :rock:

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: fre okt 21, 2016 4:46
av Par Hansson
Höjningsfjädrar fram kontra spacers?

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: fre okt 21, 2016 5:01
av Par Hansson
Är detta värdelöst?

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-Grand-Vi ... Es&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: fre okt 21, 2016 5:24
av Par Hansson
Som ovanstående verkar det som man måste vrida fjäderbenen ett halvt varv. Hur funkar det? Är fjäderbenen symmetriska?

Camber-skruvarna som ingår, är det för att kompensera för att man fuckar upp geometrin, eller är det för att kunna vässa geometrin?

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-Grand-Vi ... ij&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: lör okt 22, 2016 13:50
av StyrmanKarlsson
Jag har inga svar att ge men jag är glad att du gräver i ämnet och är spänd på vad du kommer fram till.

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: lör okt 22, 2016 18:40
av Par Hansson
StyrmanKarlsson skrev:Jag har inga svar att ge men jag är glad att du gräver i ämnet och är spänd på vad du kommer fram till.
Jag vet inte om JAG är förmögen att komma fram till så mycket, men tack för intresset!

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: lör okt 22, 2016 23:18
av Par Hansson
Ursäkta om min ordvägg gav intrycket att jag kan något överhuvudtaget om offroad-chassin. Det gör jag inte.

Grundläggande chassidynamik och -geometri har jag hyfsad koll på, inte mer.

Så jag hoppas att jag inte skrämde bort en del kunniga... :rodnar:

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: sön okt 23, 2016 2:14
av Par Hansson
Detta beställt: http://www.jimnybits.co.uk/shop/grand-v ... _1457.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi får väl se om det tillför något annat än frigång...

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: tis okt 25, 2016 0:39
av Micke valp
Halloj Pär.

Innan vi går djupare in på chassisynamik ...
Du nämner justering av toe-in på bakvagnen i din Grand Vitara ... Sitter det inte en stel axel där ...?
Hade för mig att IFS-bakvagnen kom lite senare. Men jag kan ha fel.

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: tis okt 25, 2016 0:51
av Par Hansson
Micke valp skrev:Halloj Pär.

Innan vi går djupare in på chassisynamik ...
Du nämner justering av toe-in på bakvagnen i din Grand Vitara ... Sitter det inte en stel axel där ...?
Nej det är delad axel och multilänk.

Det ser dock inte ut som om det finns någon enkel justering för någon vinkel alls. Å andra sidan bör det väl inte hända något dramatiskt med +50 mm, men jag har aldrig höjt någon bil förut.

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: tis okt 25, 2016 0:57
av Micke valp
OK.
Men om du höjer. Då "drar" ju stagen ihop sig. Går det inte att justera/kompensera med distanser? Alltså distanser mellan stagen och infästningarna? (Camber- och toe-staget.) Det lär inte behövas mycket, utan bara några vettiga shims ...

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: tis okt 25, 2016 1:14
av Micke valp
Ja, och är det gummibussningar i vardera ände - blir det ju förstås pyssligare ... Då får du mäta in neutralläget och sedan jämföra med måttet med höjning. Därefter förlänga respektive stag ...
Nä, det lät krångligt. Går det inte att ersätta dem med något istället? Typ sömlösa rör, invändig gänga och kontramuttrar .... Då får du fri justeringsmån ... Som på en racebil.

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: tis okt 25, 2016 14:56
av Par Hansson
Jodå, det går att pyssla till det med bussningar om det behövs. Så här har jag gjort tidigare, även om det inte är önskvärt med hårda POM-bussningar på den här bilen:

Bild
Bild

...d v s den vänstra bussningen följer originalmåtten medan den högra både längsförskjuter infästningen samt att hålet är excentriskt.

Men... detta är ingen bra lösning för lång fjädringsväg, mjuk fjädring, samt om man vill ha vettig ljudnivå på landsväg. Tänket går det säkert att överföra med lösningar som ni nämner. Det kan också gå att hitta gummibussningar för generellt bruk som passar.

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: ons okt 26, 2016 22:48
av Par Hansson
Fan! Fanfanfanfanfan! 1.0:

Jag har Xenonljus på bilen Har bara krupit runt med ficklampa under den hittills. Sitter det nån nivåreglering i bak som gör att jag inte kan installera höjningssats?

Har surfat järnet och hittar inget bevis för att det skulle vara så och har inte sett tecken på luftkuddar eller aktiva dämpare.

Har för mig att det finns krav på automatisk halvljusreglering om man har Xenon.

Borde jag skaffa impulskontroll?

Fan! Fanfanfanfanfan! 1.1:

Om satsen ovan funkar överhuvudtaget, borde jag definitivt kollat om man kan uppgradera till ES2000 gasdämpare i bak. Prisskillnaden är minimal.

Fördelen med oljedämpare är att jag kan skruva med dem själv. Men orka?

Fan! Fanfanfanfanfan! 2.0:

Såna där camberskruvar behövs ju även om man har fjäderbensspacers i fram. Borde ha läst på bättre. Beställde inte såna. Någonting man INTE behöver är positiv camber. Lätt ordnat iofs.

------------------------------

Det viktigaste var: Sitter det nivåreglering på min Xenon-utrustade bil som gör att jag inte kan bete mig normalt?

Re: Ny Suka-entusiast med Grand Vitara -08 - chassi?

Postat: ons okt 26, 2016 22:59
av Par Hansson
En bonus-information...

Har 255/70-16 på originalfälgar med originalfjädring just nu. Det verkar inte ta i på allvar någonstans. Kanske främre innerskärmar skulle kunna bli lite skavda med max infjädring och "fel" styrutslag. Bak verkar det vara tvärlugnt.