Hallå.
Har en vitara från 95 med 16v.
Bilen går lite oroligt på tomgång och när man gasar på så vill den nästan dö och hackar och spottar men på höga varv går den som vanligt..
Kopplade ur lmm för att se om det blev någon skillnad men blev ingen skillnad, så funderar på om det kan vara den. Eller har ni någon annan ide?
Undrar också om motorn som sitter i min kanske sitter i någon annan Suzuki. Då kan man utöka sökandet efter reservdelar.
Mvh Niklas
Vitara går dåligt
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Vitara går dåligt
Ingen expert, men jag har tittat en del på uppbggnaden av motorstyrdon.
Principen är att Luftmassemätaren och Lambdasonden/sonderna samarbetar för att minimera skadliga partiklar i avgaserna.
Konstruktionen på Luftmassemätare och Lambdasonderna skiljer sig åt på olika bilfabrikat.
Luftmassemätaren är ytterst känslig, den skall man vara ytterst försiktig med och helst inte pilla i alls.
För att motorn skall veta att den lever sitter en rotationssensor på vevaxeln någonstan, (svänghjulet t.ex.
Sedan har man utrustat motorn med en hel del andra sensorer för att optimera prestanda och bränsleförbrukning.
På många motorer sitter Knacksensor, Kamaxelsensor, olika reglagesensorer. samt solenoider som kan ställa om t.ex. kamvinklar på motorn.
Nu till ditt problem. Min lekmannagissning!
Första steget, det är avbrott eller läckage på en luftslang runt motorns insugssystem.
Steg 2. Kontrollera kamaxelgivaren genom att testa med en annan fungerande.
Steg 3. Kontrollera bränslefilter och bränslepump.
I något av dessa element borde det finnas ett fel, är Någon signal in till motorstyrdonet felaktig borde styrdonet ställa motorn i nödläge, vilket ger en konstant svag och klen motor.
Hoppas mina Lekmannaidéer leder dig framåt.
Principen är att Luftmassemätaren och Lambdasonden/sonderna samarbetar för att minimera skadliga partiklar i avgaserna.
Konstruktionen på Luftmassemätare och Lambdasonderna skiljer sig åt på olika bilfabrikat.
Luftmassemätaren är ytterst känslig, den skall man vara ytterst försiktig med och helst inte pilla i alls.
För att motorn skall veta att den lever sitter en rotationssensor på vevaxeln någonstan, (svänghjulet t.ex.
Sedan har man utrustat motorn med en hel del andra sensorer för att optimera prestanda och bränsleförbrukning.
På många motorer sitter Knacksensor, Kamaxelsensor, olika reglagesensorer. samt solenoider som kan ställa om t.ex. kamvinklar på motorn.
Nu till ditt problem. Min lekmannagissning!
Första steget, det är avbrott eller läckage på en luftslang runt motorns insugssystem.
Steg 2. Kontrollera kamaxelgivaren genom att testa med en annan fungerande.
Steg 3. Kontrollera bränslefilter och bränslepump.
I något av dessa element borde det finnas ett fel, är Någon signal in till motorstyrdonet felaktig borde styrdonet ställa motorn i nödläge, vilket ger en konstant svag och klen motor.
Hoppas mina Lekmannaidéer leder dig framåt.
/Beaver3
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld