Stenkryparlåda , men på en wagon -92

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hillbilly-67
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons sep 28, 2016 18:05

Stenkryparlåda , men på en wagon -92

Inlägg av Hillbilly-67 » tor sep 29, 2016 22:29

Hej alla !.
Ny medlem och ny inom 4x4.
"råkade" handla en Suzuki vitara 4x4 wagon -92 förra året.
Första hobbybilen på många år efter en rad taktänkta volvo och andra trevliga projekt.
Är kort sagt ingen fegis med verktyg, garage finns och utmaningar är kul !!.

SÅ !!.
Efter ett knappa år med suzukin, så blev det en ombyggnad !.
Karossen var rätt "mjuk" .. och grannen hade en havererad Renault clio...
Behöver inte säga så mycket mer om mitt sjuka sinne gissar jag !??...
Har dock kontaktat SFRO , och deras utlåtande blir regbes som "ändrat fordon" :-) .

MEN !!, under tiden jag körde upptäckte jag att !, stora däck är kul på vägen och ses som häftigt och kul .
Men i motsvarande grad blev bilen mindre kul i skogen , då man antingen måste köra "kamikaze" , eller slira koppling ...


SÅ !, hur fan bygger jag den berömda "lådan" ?.
Hade jag haft en äldre suzuki vore det hyfsat enkelt !, men..

Iom att jag har den nyare "wagon" , är den detsamma som motsvarande samurai ?.

Vad behöver jag för att bygga stenkryparlådan !?.

På gården står en vitara -92 (med ny kaross) och en vitara -96.

Vad behöver jag köpa ?, och finns det någon med infon jag desperat behöver ?. (monterar just nu ny koppling/tryckplatta...)

Med vänlig hälsning
Hillbilly

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Stenkryparlåda , men på en wagon -92

Inlägg av ernie » sön okt 02, 2016 18:58

Om du inte vill köpa en drevsats till Vitara fördelningslådan så går det att bygga om o köra med 413/Samurai fördelningslåda. Är det en automat du har så fanns det iaf förut en adapter att köpa på lowrangeoffroad som gör att man kan köra 413/Samurai mitten kardan rätt i. Om det är manuell så passar 413/Samurai mitten kardan rätt på splinsen på lådan men då behövs det nog ett lager i gavlen för att det ska hålla för väg åka.

Såg nu att du slira koppling, då kan du bortse från det jag skrev om automataren :)
Detta gäller på dom vanliga 8v lådorna.

Hillbilly-67
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons sep 28, 2016 18:05

Re: Stenkryparlåda , men på en wagon -92

Inlägg av Hillbilly-67 » fre okt 07, 2016 18:42

Fattade jag rätt ?, går det att bygga om min fördelningslåda med prylar från 413 ?.
Vad blir isf utväxlingarna på hög/låg ?.
Maskin-arbete har jag hyfsade kontakter på !.

Eller menade du att jag ska fixa en 410/413 låda och bulta dit ?.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Stenkryparlåda , men på en wagon -92

Inlägg av ernie » fre okt 07, 2016 20:10

Hillbilly-67 skrev:Fattade jag rätt ?, går det att bygga om min fördelningslåda med prylar från 413 ?.
Vad blir isf utväxlingarna på hög/låg ?.
Maskin-arbete har jag hyfsade kontakter på !.

Eller menade du att jag ska fixa en 410/413 låda och bulta dit ?.
Nej det går inte att bygga om Vitara fördelningslådan med 413 delar. Det går att byta ut hela fördelningslådan till 413/Samurai men då får du byta kardaner o fästen mm.

Jag kör 413 fördelningslåda på min Vitara men jag har automat o det ser inte lika ut i bakkant på växellådan som på manuella. På den manuella låda så bör man nog ta gaveln från Vitara fördelningslåda o göra ett stödlager i för att det ska hålla bra för väg åka. Utgående axel i växellådan sticker ut ganska långt så det lär bli ganska stora påfrestningar på den om man inte kör något lager. Funkar säkert utan stödlager för skogsbruk.
Lite svårt att beskriva utan bilder. Kan inte ta några bilder nu heller för jag gav bort mina Vitara växellådor nyligen.

Såg att du skrev att Vitarans drevsats bara kosta runt 5000:- nu. Jag körde drevsats i Vitarans fördelningslåda för ca 10 år sen men det va betydligt dyrare, nästan dubbla det priset :(

Hillbilly-67
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons sep 28, 2016 18:05

Re: Stenkryparlåda , men på en wagon -92

Inlägg av Hillbilly-67 » fre okt 07, 2016 20:39

Kanske värt att handla drev ändå !?, låter om att insatsen av arbete inte är värt motkostnaden i tid av om-konstuktion ...

Skriv svar