Byta delad framaxel mot stel framaxel Grand Vitara XL7

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4x4Newb
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jan 16, 2015 14:09
Ort: Luleå

Byta delad framaxel mot stel framaxel Grand Vitara XL7

Inlägg av 4x4Newb » tor sep 08, 2016 16:11

Tjenare,
Som titeln lyder funderar jag på att köpa en stel framaxel till min Suzuki GV XL7.
Finns det någon Vitara modell av de äldre som skulle passa bäst till detta?
Som jag förstår det är XL7an bara längre än de andra GV modellerna, annars lika i drivlina?
Jovisst drevning och den delen är säkert olika men tänker på mer axlar, bromsar os.v...

Tacksam för svar då mitt nya garage står klart om 2 veckor! :) :)

/ Henke
Suzuki Grand Vitara XL7, 2.7L V6, 2003
- 64mm bredare spårvidd, fram/bak
- 2 tum höjning fjädrar
- 2 tum karosshöjning
- Titanium RENEGADE 13500lbs vinsch
- 31tums Fedima Extreme på 16tums Black spoke
- Hi-Lift Jack 60''
- Takbox med lysen överallt

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Byta delad framaxel mot stel framaxel Grand Vitara XL7

Inlägg av Mathias T » tor sep 08, 2016 17:02

Faller lite på att ingen vitara hade stel axel fram från fabrik,fundera på toyota lj70 axel i så fall
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Byta delad framaxel mot stel framaxel Grand Vitara XL7

Inlägg av Ghosthack » fre sep 09, 2016 12:15

Rekomendation att använda axlar fårn en Suzuki Samurai 88 eller nyare... Det är lätta och starka och troligtvis väldigt nära spårvidd :tumbup:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Byta delad framaxel mot stel framaxel Grand Vitara XL7

Inlägg av MrHawk » fre sep 09, 2016 21:24

Samuraiens axel är ca 10cm smalare än vitaran. Är nog i underkant i styrka för en så tung bil som xl7 an med.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
I aim to misbehave

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Byta delad framaxel mot stel framaxel Grand Vitara XL7

Inlägg av Wältmeister » fre sep 09, 2016 22:27

XL7:ans spårvidd fram 150 cm.
Samurai har 130 cm.
Jimny 136 cm.
TJ/XJ 147 cm.
Deffe 149 cm.

Samurai går bort på grund av spårvidd och olämplig hjulupphängning.
TJ/XJ går bort på grund av olämplig hjulupphängning.
Jimnyn går med tvekan bort på grund av spårvidd men lämplig hjulupphängning
Återstår Deffen med rätt hjulupphängning och spårvidd.

Men sedan återstår klumpen på rätt sida.

Fritt spånat efter bästa förstånd.

Intressanta tankar. Hade själv funderingar på att bygga om Nivan till stel framaxel.
Men det blev bättre med en Jimny, som enligt min mening är en av de tekniskt mest och bäst konstruerade mindre 4x4-bilarna med sina smidda "skiftnycklar" fram och bak.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Byta delad framaxel mot stel framaxel Grand Vitara XL7

Inlägg av Fisketorp » lör sep 10, 2016 21:12

Vänster dropp på en sådan?

Patrolaxlarna jag hade låg strax under 150 i bredd har jag för mig.
Inte y60 axlar utan de mindre.

Men grova samt att man ganska lätt kan hitta en lsd diff från en Nissan bil att slänga in fram.
Högerdropp och bladfjädrar var det på dem. kanske skiljer på nyare?

Skriv svar