Bygga egen "Shackle reverse"

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Bygga egen "Shackle reverse"

Inlägg av Ninetoes » lör sep 03, 2016 19:18

Tjipp på er!

Jag har tröttnat på knäckta blad på Skottkärran och tänkte ge mig på att vända bladen år rätt håll, dvs så att schacklen sitter bakåt på framaxeln.

Är det någon som gjort denna operation UTAN att köpa en färdig bolt on-sats från Calmini eller liknande och skulle vilja visa lite bilder på hur ni gjort så vore det hyggligt. Tar gärna emot tips och goda råd också.

Jag kör idag med Lesjöfors bakblad fram. Det bakre fästet i ramen är något tillbakaflyttat men tanken är att jag nu förutom att ha schacklet bak även ska flytta fram framaxeln några centimeter istället.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Bygga egen "Shackle reverse"

Inlägg av klirre » lör sep 03, 2016 19:30

Kolla i Robes byggtråd, han gjorde det på Wranglern innan bygget spåra ur totalt. Passa på att sätta dit bak-blad eller varför inte dra dit skruvar direkt?

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Bygga egen "Shackle reverse"

Inlägg av Ninetoes » lör sep 03, 2016 22:21

klirre skrev:Kolla i Robes byggtråd, han gjorde det på Wranglern innan bygget spåra ur totalt. Passa på att sätta dit bak-blad eller varför inte dra dit skruvar direkt?

Mvh//Klirre
Ah, ska kolla in Robes tråd! :) Bakblad kör jag redan med, och Range Rover-nycklarna ligger och väntar men eftersom jag tänkte köra nästa helg så behöver jag smälla ihop den lite snabbt bara... 8)
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Bygga egen "Shackle reverse"

Inlägg av Robe » lör sep 03, 2016 22:53

Som Klirre skriver så finns det långt bak i min byggtråd. Byggde om av samma anledning som dig- bladen knäcks. Tänk på att du får väldigt lång rörelse på kardan. Min kardan med 7" splines hoppade ur för mig. Lycka till :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Bygga egen "Shackle reverse"

Inlägg av Ninetoes » sön sep 04, 2016 11:06

Robe skrev:Som Klirre skriver så finns det långt bak i min byggtråd. Byggde om av samma anledning som dig- bladen knäcks. Tänk på att du får väldigt lång rörelse på kardan. Min kardan med 7" splines hoppade ur för mig. Lycka till :tumbup:

Jepp, jag hittade det! Fan vad lång din byggttåd är förresten...

Kanske får jag tänka om, det kanske inte är nåt man smäller ihop på ett par kvällan när man våldgästar polarens garage. Iaf inte om jag måste fixa ny kardan och sånt.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Bygga egen "Shackle reverse"

Inlägg av Robe » sön sep 04, 2016 12:07

Du kan ju sätta ett utfjädringsstopp på diffklumpen som begränsar utflex "mitt" på axeln men du vehåller fortfarande flex ute på hjulen :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar