Biltemas lambda kass??

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

September
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jul 10, 2016 22:36

Biltemas lambda kass??

Inlägg av September » mån aug 29, 2016 19:29

Vitaran (1989:a) vägrar fortfarande samarbeta.
Suz-verkstaden i Visby säger: Biltemas lambdasond funkar ICKE, måste vara original.

Stämmer / stämmer ej?

...och jag som köpt BT:s och dumpat originalet som kanske, kanske var felfri :cry:
Robert G
Gotland
Gothem

...................
Suzuki Vitara Sunny Top 1989
Hymer integrerad 2005
Skoda Yeti 2016

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Biltemas lambda kass??

Inlägg av Ghosthack » tis aug 30, 2016 12:57

September skrev:Vitaran (1989:a) vägrar fortfarande samarbeta.
Suz-verkstaden i Visby säger: Biltemas lambdasond funkar ICKE, måste vara original.

Stämmer / stämmer ej?

...och jag som köpt BT:s och dumpat originalet som kanske, kanske var felfri :cry:
I sak behöver du inte köpa orginal, men den du köper måste ha samma funktionalitet... Biltemas borde funka minst lika bra som orginal! Sedan finns det varianter på uppvärmd eller inte och om den jorgar i grenröret eller i databoxen...

Lamda sond går att mäta om den funkar eller inte efter som den skapar upp till 1v späning vid arbetstemperatur.

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Biltemas lambda kass??

Inlägg av Bullen » tis aug 30, 2016 13:26

Har märkt att det är olika för olika bilar. Funka skitbra till min Renault Twingo, funkade inte på min Volvo V40 -00 men funkade för polaren på hans v70-98. Har hört ungefär lika resultat för andra kompisar som testat
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

September
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jul 10, 2016 22:36

Re: Biltemas lambda kass??

Inlägg av September » tor sep 01, 2016 11:44

Jahapp. Då får vi se. Om två timmar ska den besiktas, första gången på 5 år ;-)

Vore ju skönt med bara några smågrejer så den blir körbar i alla fall. Tre månader sedan köpet och bara körförbud = lätt att tappa sugen.
Ny kamrem på i alla fall och nya drivremmar. Men bromsarna känns oroande svaga även om dom drar jämnt.
Robert G
Gotland
Gothem

...................
Suzuki Vitara Sunny Top 1989
Hymer integrerad 2005
Skoda Yeti 2016

September
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jul 10, 2016 22:36

Re: Biltemas lambda kass??

Inlägg av September » tor sep 01, 2016 16:08

Första gången i mitt drygt 65-åriga liv som jag inte besiktat u.a.

Vitaran behöver två nya däck
+ att hål på ljuddämparen och fel på bränsle/luftblandningen gjorde att man inte kunde kolla avgasvärdena. Ombesiktningen alltså.

Man får vara glad ändå att en 27 år gammal bil klarar bromsprov, att alla leder är OK och att det inte finns rost som behöver åtgärdas. Men så har den rullat alla år på Gotland på saltfria vägar och hittills bara avverkat 9 600 mil!
Robert G
Gotland
Gothem

...................
Suzuki Vitara Sunny Top 1989
Hymer integrerad 2005
Skoda Yeti 2016

September
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jul 10, 2016 22:36

Re: Biltemas lambda kass??

Inlägg av September » fre sep 16, 2016 10:50

Lambda från BT inte alls kass. Märkesverkstaden i Visby mätte och fann att den fungerade bra!

Däremot klarade man inte av att åtgärda svartrök, fet bränsle/luftblandning som nästan kväver motorn innan den blivit varm. Illa att Suzukiverkstaden ger upp!

Lämnade in den på en Mekonomenverkstad där man bytte en tempgivare - ingen förbättring.

På måndag ska ytterligare en verkstad försöka få ordning på motorn. Måste ombesikta snart - med nuvarande motorproblem lär den inte gå igenom. Körförbud?
Robert G
Gotland
Gothem

...................
Suzuki Vitara Sunny Top 1989
Hymer integrerad 2005
Skoda Yeti 2016

Skriv svar