Problem!!!!

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Problem!!!!

Inlägg av Wältmeister » ons jul 06, 2016 9:42

Lars 9k skrev:Långsökt kanske, men ingen ev tidigare ägare som kan ha bytt någon av axlarna till en axel med annan utväxling?
Intressant och plausibelt fenomen.
Smäller/knäpper det lika mycket på torr sträv asfalt som på till exempel vått slirigt gräs?
Om det smäller/knäpper mindre eller inte alls på slirigt underlag håller jag med Lars 9k.

För att kolla om det är samma utväxling fram och bak:
Palla bilen.
Räkna antal kardanvarv under t ex 10 hjulvarv fram och bak.
Dividera antalet kardanvarv med antalet hjulvarv och du har utväxlingen i resp axel.
Något som kan vara bra att veta om du eventuellt måste byta någon av axlarna.
Om det skiljer och du beslutar att byta axel, tänk på att SJ och Samurai har olika axlar = olika bredd och att nyare Samuraier har parkeringsbroms i hjulen, varav det finns 2 typer/system.
En resp två vajrar.
Men har du kardanbroms, vilket du förmodligen har, så inverkar det inte om du monterar en bakaxel med hjulbromsar och pluggar hålen i bromssköldarna.
Men se upp med att köpa en spansktillverkad Santana-axel, för då kan du få problem med reservdelar, om du inte vänder dig till "Dansken" och handlar där, som jag gjorde till min Santana Samurai "Lille Skutt". Santana har bland annat Lucas-bromsar.

B t w så kan det vid vissa tillfällen vara bättre med hjulbromsar än med kardanbroms.
Om du t ex pallar bilen och drar åt handbromsen så kan inte en bil med hjulbromsar rulla, vilket en kardanbromsbil typ Land Rover Defender kan - även om man spärrar mittdiffen. Nog så riskabelt om man hissar ena sidan med en Hi-Lift och inte har blockerat den andra sidans hjul. :rodnar:

Mycket snack, hoppas du får någon nytta av "tugget".

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Larsson9101
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jul 03, 2016 17:00
Ort: Stöde

Re: Problem!!!!

Inlägg av Larsson9101 » tor jul 07, 2016 0:26

Bilen är inte höjd å problem kom efter ca en dags körning
Volvo tgb13
suzuki sj413
willys cj3
jeep wj 1999

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Problem!!!!

Inlägg av Bullen » tor jul 07, 2016 13:48

Kom på nu att jag hade något liknande ljud på min och när jag tog ner kardan så hade ett knutkors nypit stumt, därav ljudet. Värt att prova att ta ner kardan, tar ju bara några minuter
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Problem!!!!

Inlägg av niva_mats » tor jul 07, 2016 19:29

Jag hade en framaxel som lät som en stenkross.
Då vart en kugg borta på det stora hjulet i diffen.
Även testat att rensa solhjulen med ett rejält rassel som följd.

Sånt kan hända när man gör framhjulslyft med bra grundgas.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Larsson9101
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jul 03, 2016 17:00
Ort: Stöde

Re: Problem!!!!

Inlägg av Larsson9101 » sön sep 25, 2016 23:56

Det är fram problemet är. Å inga utväxlingar är byta då problemet uppkommit på senare tid. Fick tipps om att axeln kunde ha vridit sig fram men låter svårt då axel platorna verkar vara svetsad orginal. Nu upp kommer ljudet även om man kör på väg med 4x4 i. Å man ser att fram axeln "rycker till" då ljudet smällen kommer.
Volvo tgb13
suzuki sj413
willys cj3
jeep wj 1999

Skriv svar