Intressant och plausibelt fenomen.Lars 9k skrev:Långsökt kanske, men ingen ev tidigare ägare som kan ha bytt någon av axlarna till en axel med annan utväxling?
Smäller/knäpper det lika mycket på torr sträv asfalt som på till exempel vått slirigt gräs?
Om det smäller/knäpper mindre eller inte alls på slirigt underlag håller jag med Lars 9k.
För att kolla om det är samma utväxling fram och bak:
Palla bilen.
Räkna antal kardanvarv under t ex 10 hjulvarv fram och bak.
Dividera antalet kardanvarv med antalet hjulvarv och du har utväxlingen i resp axel.
Något som kan vara bra att veta om du eventuellt måste byta någon av axlarna.
Om det skiljer och du beslutar att byta axel, tänk på att SJ och Samurai har olika axlar = olika bredd och att nyare Samuraier har parkeringsbroms i hjulen, varav det finns 2 typer/system.
En resp två vajrar.
Men har du kardanbroms, vilket du förmodligen har, så inverkar det inte om du monterar en bakaxel med hjulbromsar och pluggar hålen i bromssköldarna.
Men se upp med att köpa en spansktillverkad Santana-axel, för då kan du få problem med reservdelar, om du inte vänder dig till "Dansken" och handlar där, som jag gjorde till min Santana Samurai "Lille Skutt". Santana har bland annat Lucas-bromsar.
B t w så kan det vid vissa tillfällen vara bättre med hjulbromsar än med kardanbroms.
Om du t ex pallar bilen och drar åt handbromsen så kan inte en bil med hjulbromsar rulla, vilket en kardanbromsbil typ Land Rover Defender kan - även om man spärrar mittdiffen. Nog så riskabelt om man hissar ena sidan med en Hi-Lift och inte har blockerat den andra sidans hjul.
Mycket snack, hoppas du får någon nytta av "tugget".