GV eller GV XL
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
GV eller GV XL
Hej på er suzuki kännare.
Det var många år sedan jag hade en suzuki med hjul så jag känner att jag behöver lite hjälp/vägledning.
Jag är på jakt efter en DD och båtdragare och har kollat lite på Suzuki men blir inte klok på vilken modell man skall ha.. GV med 2,5 l eller GV XL med 2,7 l motor. Vilka årsmodeller och motorer är det som inte har kamkedjeproblem. Är det acc i GV eller är det bara XL som har det, några andra skillnader som är bra att veta bättre drivlina, växellåda ed.på olika modeller. Många funderingar är det.. eller finns det bättre alternativ max pris ca 30kkr kanske något mer för något riktigt bra.
Tack så länge // Tommy
Det var många år sedan jag hade en suzuki med hjul så jag känner att jag behöver lite hjälp/vägledning.
Jag är på jakt efter en DD och båtdragare och har kollat lite på Suzuki men blir inte klok på vilken modell man skall ha.. GV med 2,5 l eller GV XL med 2,7 l motor. Vilka årsmodeller och motorer är det som inte har kamkedjeproblem. Är det acc i GV eller är det bara XL som har det, några andra skillnader som är bra att veta bättre drivlina, växellåda ed.på olika modeller. Många funderingar är det.. eller finns det bättre alternativ max pris ca 30kkr kanske något mer för något riktigt bra.
Tack så länge // Tommy
Re: GV eller GV XL
Jag har en GV 1998 2.5 V6 manuell låda och är helnöjd. Jag valde vanlig GV för den får dra mer på B-kort... 1550 om jag inte mins fel, XL-7 ligger på runt 1200 kg. Jag har AC på min men gasen är slut.
Det där med rassel i kamkedjan märks rätt tydligt, vad jag läst/hört så kommer detta om man slarvar med oljebyten, så det är bara att lyssna sig fram vid testkörning.
Jag är helnöjd med GV som DD... satt på 255/70-16 BFG MT/KM2 däck så de tar i skärmarna lite men jag har köpt en 1" bodylift från Jimnybits så det ska nog ordna sig.
Det där med rassel i kamkedjan märks rätt tydligt, vad jag läst/hört så kommer detta om man slarvar med oljebyten, så det är bara att lyssna sig fram vid testkörning.
Jag är helnöjd med GV som DD... satt på 255/70-16 BFG MT/KM2 däck så de tar i skärmarna lite men jag har köpt en 1" bodylift från Jimnybits så det ska nog ordna sig.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: GV eller GV XL
Tack för input
Re: GV eller GV XL
Här är en bild på min lilla skönhet, dock utan de "nya" däcken utan bara med 235/70-16 BFG AT. Ska nog beställa 2" flexkit från Jimnybits till min bil... kostar "bara" £414 vilket är rätt ok
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: GV eller GV XL
Har hört om 2 GV med 4-cyl motor där kamaxel skurit i lagringen.
Andra som vet/har erfarenhet av detta?
Andra som vet/har erfarenhet av detta?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: GV eller GV XL
... då borde det väl vara dieslar? Vet inte om GV fanns med 4 cyl motor, om det inte är de med 2.0 liters motorer (som jag trodde var den gamla 6:an som satt i tidiga Vitara 5 dörrars fram till 1997).
Rätta mig om jag är ute och cyklar Wältmeister
Rätta mig om jag är ute och cyklar Wältmeister
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: GV eller GV XL
Nej, inte dieslar.
2 st 4-cyl bensinare.
Den ena stod i Strängnäs över ett år hos en firma.
Den andra stod hos en bilverkstad i Åker närmare ett år.
Jag kollade båda bilarna eftersom jag alltid varit och fortfarande är Sukkafreak.
Påstods i båda fallen att kamaxlarna skurit i toppana p g a a de var lagrade direkt i topparna utan lager.
Sant eller osant?
Uppgifter jag fått av dem som försökt sälja bilarna.
Söker fortfarande Jimny.(lågmilare ej skogskörd till vettigt pris)
2 st 4-cyl bensinare.
Den ena stod i Strängnäs över ett år hos en firma.
Den andra stod hos en bilverkstad i Åker närmare ett år.
Jag kollade båda bilarna eftersom jag alltid varit och fortfarande är Sukkafreak.
Påstods i båda fallen att kamaxlarna skurit i toppana p g a a de var lagrade direkt i topparna utan lager.
Sant eller osant?
Uppgifter jag fått av dem som försökt sälja bilarna.
Söker fortfarande Jimny.(lågmilare ej skogskörd till vettigt pris)
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: GV eller GV XL
Mina jobbekompisar har tipsat mig om en orange Jimny som står i Skälderviken/Vejbystrand i en trädgård med lapp i rutan.... Ska jag kolla upp den åt dig Wältis?Wältmeister skrev: Söker fortfarande Jimny.(lågmilare ej skogskörd till vettigt pris)
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: GV eller GV XL
Jag kollar samt ber om ursäkt till tlt för den tillfälliga trådkapningen.... Det var ju GV eller GV XL-7 som gällde
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.