Dödsvobbling
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Dödsvobbling
Efter att byggt om från spoat till 3" höjningsfjädrar har jag fått stora problem med vobbling i ca 30-40km/h å då är det bara att stanna och börja om. Tycker inte det har ändrat läge på axeln mycket, erfarenheter???
Skickat från min SM-G870F via Tapatalk
Skickat från min SM-G870F via Tapatalk
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Dödsvobbling
Du har alltså gått tillbaka från att ha axeln under fjädern till att ha axeln ovanför fjädern?
Hur ser castervinkeln ut? Kan den ha ändrats så att pinjongen står högre upp, dvs axeln är vinklad framåt?
Hur är skicket på kingpinlagrena?
Hur ser castervinkeln ut? Kan den ha ändrats så att pinjongen står högre upp, dvs axeln är vinklad framåt?
Hur är skicket på kingpinlagrena?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Dödsvobbling
Japp stämmer, var trött på att byta blad så ofta. Har ju inte mätt upp skillnaden med ser ut som att medbringaren har ungefär samma vinkel nu som innan. Renoverade framaxeln för ett år sen och har inga glapp när jag lyfter under hjulet med bräckjärn. Googlat lite och även läst att det kan komma från bussningarna...
Skickat från min SM-G870F via Tapatalk
Skickat från min SM-G870F via Tapatalk
Re: Dödsvobbling
På en bil med bärarmar kan du få detta fenomen med slitna bussningar.
Men i ditt fall röstar jag på att du fått fel castervinkel ihop med för dålig förspänning på kingpinlager.
Du bör har ett motstånd vid vridning på hela knuckeln på runt 40-45N (för mycket sliter ut lagren, för lite ökar dit problem.
Men i ditt fall röstar jag på att du fått fel castervinkel ihop med för dålig förspänning på kingpinlager.
Du bör har ett motstånd vid vridning på hela knuckeln på runt 40-45N (för mycket sliter ut lagren, för lite ökar dit problem.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Dödsvobbling
Jag hade problem med "dödswobbling" på en TJ -06 som endast rullat 4.000 mil efter det att jag bytt till nya AT-däck 235/85-16".
Absolut inga mekaniska fel eller slitage.
Bilen var "damkörd" till- och från stranden, dagis etc.
Frågade många, fick många tips.
Till slut läste jag på ett utländskt forum att däcktrycket kunde inverka.
Min TJ gick utan problem upp till runt 75 - 85 km/t.
Då började en mycket kraftig wobbling som försvann om man körde fortare.
Upp till 140/150 km/t gick bra utan wobbling eller rattfrossa.
Däcken var som jag skrev helt nya av ett känt fabrikat.
Om jag minns rätt försvann obehagen vid 2,15 i däcken.
Håller med om att det låter mystiskt, men så var det.
Absolut inga mekaniska fel eller slitage.
Bilen var "damkörd" till- och från stranden, dagis etc.
Frågade många, fick många tips.
Till slut läste jag på ett utländskt forum att däcktrycket kunde inverka.
Min TJ gick utan problem upp till runt 75 - 85 km/t.
Då började en mycket kraftig wobbling som försvann om man körde fortare.
Upp till 140/150 km/t gick bra utan wobbling eller rattfrossa.
Däcken var som jag skrev helt nya av ett känt fabrikat.
Om jag minns rätt försvann obehagen vid 2,15 i däcken.
Håller med om att det låter mystiskt, men så var det.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Dödsvobbling
Eller att spindellagren/kingpin är slitna, brukar kunna bli gropar i lagerbanorna där rullarna stått i rakt-fram-läge. Svårt att avgöra skicket utan att plocka ner.
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!