kardan för hög vinkel samurai

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

eriko
Hemmastadd
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Ort: Torsåker

kardan för hög vinkel samurai

Inlägg av eriko » fre jun 10, 2016 0:54

Måste använda min samurai som extrabil framöver och det kan ju vara skönt att kunna köra med 4wd i till vintern :jump: som det är nu börjar hela bilen ruska vid 20km/h pga vinkeln vid fördelningslådan.
tillverkade i min nyfikenhet en egen dubbelknutskardan av ihopplock som naturligtvis inte alls fungerade utan bara hängde i knuten.
Bild
screenshot software

Mailade lowrange ang deras 28 degree dubbelknutskardan som dom kunde tillverka även till LWB men det blir dyrt 5-6000 med frakt..

Så, finns det något annat alternativ som att ta från nån annan bil med cv knutar och bygga om? någon som har erfarenhet?

känns tråkigt om jag måste återställa axelvändningen bara för att kunna köra 4wd vibrationsfritt
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: kardan för hög vinkel samurai

Inlägg av klirre » fre jun 10, 2016 6:34

Toyota brukar kunna klara mer vinkel. Finns mee samma bultdelning som samurai.

Mvh
If in doubt, Flat out!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: kardan för hög vinkel samurai

Inlägg av Grottulf » fre jun 10, 2016 7:41

Måste det vara dubbelknut?
Efter höjningen gissar jag att pinjongen inte pekar mot f-lådan ändå längre...
En enkelknut klarar mer vinkel.
Det brukar dock gå att slipa ur en dubbelknut så den klarar lite mer vinkel, ifall du måste ha en sådan.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

eriko
Hemmastadd
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Ort: Torsåker

Re: kardan för hög vinkel samurai

Inlägg av eriko » fre jun 10, 2016 8:46

Kardanen som sitter där är inte bottnad i knuten vid f-lådan men troligen nära, men antar att vibrationerna blir pga man inte ska ha så mycket vinkel på ett knutors därav funderingen om dubbelknut löser problemet
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: kardan för hög vinkel samurai

Inlägg av sos » fre jun 10, 2016 9:20

Det är väl en CV-knut som skall till? en sådan där som sitter vid hjulet på en framhjulsdriven bil. Kanske går att plocka från en sådan och svetsa på en medbringare.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

eriko
Hemmastadd
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Ort: Torsåker

Re: kardan för hög vinkel samurai

Inlägg av eriko » fre jun 10, 2016 10:22

sos skrev:Det är väl en CV-knut som skall till? en sådan där som sitter vid hjulet på en framhjulsdriven bil. Kanske går att plocka från en sådan och svetsa på en medbringare.
Ja de är väl de, lurar på att prova en jeep kardan med cv knutar, borde gå att svarva adaptrar så det passar
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: kardan för hög vinkel samurai

Inlägg av Grottulf » fre jun 10, 2016 18:47

En riktig dubbelknut är en form av CV-knut.
Så jag tror inte det märks någon större skillnad mot det.
Eftersom du har flyttat ner axeln så kommer inte pinjongen peka mot växellådan ändå, så det kan till och med hända att en enkelknut är mer "rätt" efter höjningen.
En riktig dubbelknut ska förresten ha en kul-led i mitten mellan knutkorsen (som du nog märkte med din hemmabyggda knut [emoji6] ).
Har du kollat så den var Ok på gamla kardanen?
Då blir själva knuten lite glapp i sidled.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: kardan för hög vinkel samurai

Inlägg av Wältmeister » mån aug 01, 2016 9:21

Lite sent, men.............
För några decennier sedan modifierade jag ett par drivaxlar som från början hade enkla knutkors i varje ände.
Blev bara värre med dubbelknut i ena änden.
Beror på att med rätt monterade knutkors tar de olika vinkelhastigheterna ut varandra.
Nästan oberoende av hur stor vinkeln är - bara den är samma i båda ändar.
Men om man ersätter den ena enkelknuten med en dubbelknut(annanasknut kallad på ett annat forum) så förstärks nackdelen med den ensamma enkelknuten.
För att prata lite skit i Sukka-tråden så införde Niva kardanaxlar med konstant vinkelhastighet i och med Niva M(dock inte på min eftersom den är en Army Edition som ej heller har ABS-bromsar).
Härigenom lyckades Niva höja driftosäkerheten ytterligare ett snäpp(trodde inte det var möjligt).
Den nya "knutarna" håller inte p g a mycket dålig kvalitet på bl a gummidamaskerna som ska förhindra att smuts kommer in.
I stället har det blivit inkörsporten för smuts att i förtid slita ner "knutarna".
Har läst om att livslängden han vara under 1000 mil utan terrängkörning.
Flera har bytt ut de nya kardanaxlarna mot gamla typen.
Finns ett par kardanaxlar av nya typen till salu på Lada-Niva-forumet.

Sammanfattningsvis finns bara ett sätt att eliminera/minska de kardanaxelrelaterade vibrationerna.
Samma vinkel i båda ändar av kardanaxlarna.
På en av mina Sukkor experimenterade jag med kilar under axlarna för att "vinkla upp" pinjongerna.
Gjorde ingen större nytta, till min stora besvikelse, så de åkte av, då det visade sig att axlarna inte blev tillräckligt fast förankrade på bladfjädrarna.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: kardan för hög vinkel samurai

Inlägg av Robe » mån aug 01, 2016 14:27

Skillnad mellan en kardan med dubbelknut i ena änden jämfört med en kardan med singelknut i vardera ände.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ndex2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En beskrivande video vad som händer när du ändrar vinklarna.


Singelknutar.
Bild

Dubbelknut i ena änden.
Bild

Du skulle kunna köra med high-angle knutkors, det är risk för vibrationer med de också men de ger mer vinkel innan de bottnar och minskar risken för vibrationer. Ca 10 grader mer än vanliga kors. Slipar du lite på yokarna så får du ut 45 graders vinkel. Vanliga kors ger ca 30 grader innan de bottnar.
Bild

Om du mäter storleken på knutarna så kan jag kolla pris på dessa kors åt dig.

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar