spoa vs fjäder höjning?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Samuraien » tis maj 24, 2016 23:27

vill ha en lite allround stuk på min 413 att leka med.
Har begränsad höjd i garaget (15cm frigång) så har inte så mycket höjd att leka med tyvärr..

Om man höjer via bladfjädrarna samt chacklar typ 3" måste man då ha kardan spacers och merca arm och sånt då med? eller klarar man sig "bolt-on"?

skulle vilja ha runt 27-32" däck på den`, går det utan spoa och endast fjäderhöjning?
Inte ute efter något vansinnes monster än, då jag kör mycket på väg med den.
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av klirre » ons maj 25, 2016 8:03

Om du ska höja 3" på shacklar så måste du förlänga schacklara med ca 15cm. Dock behövs inte mersa-armar då bladen fortfarande ligger under axeln. Kör du på väg tror jag castervinkeln måste kompenseras om du höjer så mycke på schacklarna...

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Samuraien » ons maj 25, 2016 10:04

Tänkte mig ca 2" på fjädrarna samt 1" på shacklarna.. dessutom höjer väl större hjul lite med antar jag.

Men räcker detta för att få på runt 30" hjul?
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av klirre » ons maj 25, 2016 11:02

Höja på fjädrarna antar jag att du menar höjninigsfjädrar? Ska du köpa sådana så är det ju bättre att ta till 3" på dem direkt? Då slipper ju längre schacklar som i regel är tämligen fult. 30 bör gå på utqn större problem. Mvh
If in doubt, Flat out!

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Samuraien » ons maj 25, 2016 11:13

Jo, jag menade höjfjädrar.. va lite otydlig kanske.. mina orginal bladfjädrar har böjts till nästan negativ. Dessutom så har 2 stötdämpare gått sönder direkt efter att ha tagit den i bruk efter några år.

Så funderar lite på ett kit med höjfjädrar samt stötdämpare på en gång.
- Tack för input
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Bullen » ons maj 25, 2016 12:35

Du har denna firma från UK som har bra priser
http://www.jimnybits.co.uk/shop/sj-/-sa ... t_181.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller om du vill stödja svensk firma så har du denna firma som säljer Calmini prylar
http://www.advancedmechanics.se/markesb ... uki/sj-413" onclick="window.open(this.href);return false;

Själv har jag Calminis 5" höjningskit funkar skitbra i skogen
http://www.calmini.com/detail.php?b=2&m=40&t=1&p=652&n=" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Wältmeister » ons maj 25, 2016 13:27

Beroende på budget och hur mycket din bil är värd att kosta på så har jag erfarenhet av följande 4" höjning.
Calminis "Shackle Reverse Conversen Kit" höjer 2" fram.
Komplettera med 2" högre framfjädrar.
I ovanstående Calminisats ingår "Boomerangshackle" som höjer 1" bak.
Komplettera med 3" högre bakfjädrar.
Calmini "Dropt Pitman" sänker styrväxelarmen 3"(om jag minns rätt).
Längre stötdämpare(jag fick hjälp att välja passande Opeldämpare).
Industripartner (i Eskilstuna) tillverkade längre stålomspunna bromsslangar medan jag väntade.
3/4" kardanaxeldistanser (spacers för den som inte kan svenska) fram och bak.
Massera främre hjulhusen i bakkant(banka in plåtskarven och lite till).
1" hjuldistanser bakom framfälgarna.
Axelluftningarna kan med fördel kompletteras slangar som dras upp till "badsäker" nivå.

Härigenom ryms 32/9½-15" Irok Super Swamper TSL(som är lika höga som BFG´s och Cooper STT`s 33":are.

Naturligtvis bör du även växla ner fördelningslådan med (Calmini) 1:6,5 samt förstärka fördelningslådans infästning i ramen.

En Lock Right eller Torsen i bakaxeln fulländar till stor del framkomligheten i terrängen.

En ARB luftspärr i framaxeln toppar det hela som grädden på moset.

Naturligtvis skydd på axlar och under fördelningslåda (samt under kalalysator om du har det) och under tanken samt rock- eller tree-sliders(tröskelskydd).

Ett "hockeymål" och en sport-/racingstol förbättrar säkerheten (om du skulle råka rulla några varv - tro mig) samt ett lastförskjutningsskydd (så att du slipper motorsåg etc i nacken).

Jag hade dessutom byggt lite kraftigare stötfångare fram och bak samt givit andra belysningsarmaturer en mer skyddad placering.

Winsch är för dem utan ratt och omdöme.

Vad du prioriterar är upp till dig men min rekommendation är att satsa på nedväxling i fördelningslådan, en axelspärr bak, skydd under, 30/9-15" MT-däck(som går dit om du fimpar framstötfångarens yttre hörn) samt ett hockeymål, till att börja med.

Tycker jag. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Samuraien » ons maj 25, 2016 18:50

Hehe, som sagt: Bilen är besiktigad samt helt original och används lite kors å tvärs överallt.

Så någon anabola offroad-racer passar inte så bra i dagsläget. svårt med besiktningen då också kanske :lol:

Calmini´s 3" fjäderhöjning ser lovande ut dock. Det lutar åt dessa i dagsläget.
Vill ha en sjysst "lagom" höjning med dito "grövre" däck för en lite maffigare look mest.

Antar att mycket vill ha mer och man slutar med allt du skrev iaf sedan :woot:
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Sdkfz251 » mån maj 30, 2016 17:46

Jag har en "Bone Stock" SJ 413 kort, den är höjd med shacklar 2" från Warrior Products som jag köpte på Dalhems för runt 1800:-. Det har gjort att bilen höjdes så jag fick in 30" och det finns plats för flex. När jag kört på träff så har den inte tagit i underredet en enda gång fast det var rätt tuff körning då och då. Ska du höja lite så rekommenderar jag 2" Warrior och 30", bra att börja med till en otroligt billig penning. Bild på min kärra med 2" Warrior höjning och 255/70-16 BFG MT KM2
Bild
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Samuraien » tis maj 31, 2016 19:13

Det låter bra, då borde 3" göra tillräckligt för att få lite roligare däck.

Har original 195/15 nu som dessutom är från -92 enligt märkning, så måste passa på å köpa riktiga däck på en gång.
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

willys740
Rutinerad
Inlägg: 272
Blev medlem: mån mar 15, 2010 20:40
Ort: vingåker

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av willys740 » tis maj 31, 2016 21:06

jag har höjt min med calmin 3tums bladfjädrar och 2 tums kaross höjning gick på ungefär 8500kr hjulen är 33 tummare

Bild
Bild
medlem i tylöskog offroad tok klubb
www.tyloskogoffroad.be
mina bilar suzuki vitara samurai willys cj3a willys fc150 med 740 karros

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Marcus » tis maj 31, 2016 22:31

Jag har nog provat de flesta höjningsfjädrar och min slutsats är TrailMasters.

Calmini är för hårda och även för klena.
OME är mjuka och goa, men håller inte
SBVABs indiska är för klena (plus att de inte höjer så mycket)
TrailMaster är hållbara, mjuka nog och höjer lagom.

3" på fjädrarna är för mycket enligt mig, köp 1-1,5" som de flesta är och höj inte mer. Kapa i stället bort lite i hjulhusen, flytta fram framaxeln 2 cm (bara borra om hålet som styr var axeln hamnar på fjädern) och var nöjd där.
Låg bil som lätt tar 30, 31 tum, vill du ha större får du kapa mer.

Att axelvända en Suzuki tar bara livet av väghållning, den blir ostabil och fjädrarna håller inte för det i längden.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Micke valp » ons jun 01, 2016 21:00

Hej.
Du nämner SPOA vs fjäderhöjning.
Så, SPOA ger en bil som är mjuk i fjädringen då fjädrarna så att säga jobbar lite tvärt om när de komprimeras. - de hamnar ju ovanför axeln istället för under.

Kolla inläggen av sdkfz och marcus. Där finns en hel del att hämta vad gäller information.

Jag har själv kört 31-tumsdäck och enkel SPOA och det blev en helt annan bil. Därefter monterades bakfjädrar även fram, vilket kallas för RUF. Då fick jag plats med 33-tumsdäck. Kanon, men det var på vad gränsen för vad en övrigt original Suzuki klararade av (beroende på terrängen). Maskinen är rätt svag och det bästa är att samtidigt kompensera med lägre utväxling i fördelningslådan.

Lillebror kör med Trail Master-fjädrar och något förlängda schaklar fram. En 2-tumshöjning, har jag för mig. Tillsammans med en karosshöjning får det plats 31-tumsdäck utan att det tar i någonstans. I kombination med 4,16:1 fördelningslådan samt en spärr i bakaxeln, är det en riktigt kompetent bil. Och den funkar även på landsväg.

Tänk på att originaldäcken på en Suzuki ligger på omkring 27 tum i diameter ... Att bara gå upp till 30 tum kan innebära mer än att bara slänga dit en höjningssats ... Typ knacka falskanten innanför hjulhusen, vilka fälgar du tänker använda (offset) och lite annat.

Men, inget är omöjligt och här på forumet finns en hel del kunskap i ämnet.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Samuraien » ons jun 01, 2016 22:24

Verkligen många möjligheter och val på denna lilla styggelse till jeep.
min är i relativt bra skick sånär som på ytrost här och där. Samt i stort sett helt orginal..

Så jag drar mej in i det längsta för att skulpturera om den med kap och slägga i dagsläget.
Måste kringgå det om möjligt..

Tack för all info! :tumbup:

Ps. Om man har höjfjädrar- blir det knas om man SPOAr efteråt? Typ rakethög och välter eller så? Eller måste man ha orginal vid SPOA? Ds.
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Brummel
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: sön nov 27, 2011 19:54

Re: spoa vs fjäder höjning?

Inlägg av Brummel » ons jun 01, 2016 22:38

Jag har höjt ungefär enligt Wältmeisters recept. Alltså Calmini shackle reverse kit, höjningsblad till fram och bakfjäderpaketen. Längre Calmini stötdämpare. I tillägg till det har jag dropped pitman arm ( att få loss den gamla var ett helvete, det slutade med vinkelslipen). Jag har även lagt i spacerplattor fram och bak på kardanen. Knackat lite med kulhammare i de främre hjulhusen och kör nu med 31" . Det kan skrapa lite vid fullt rattutslag, men inget att bry sig om.

Jag citerar Sven Falck som tidigare var agent för Calmini i Sverige: "Skall du bara kosta på bilen en höjning, så är det shackle reverse du skall ha". :D

Skriv svar