Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Brummel
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: sön nov 27, 2011 19:54

Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av Brummel » fre maj 20, 2016 12:11

:D Idag var jag och besiktigade min spanskbyggda Suzuki Samurai Pickup med 1,9 Renaultdiesel 2001.
Som alltid är jag lite orolig om den skall klara besiktningen. Ojämn bromsverkan och avgasvärden som nätt och jämnt klarades var det förra året. Hur skulle det gå i år.

Bromsprovet hoppade besiktningsmannen över helt och hållet och skrev Alternativ kontrollmetod på väg.
Avgasprovet hoppade han över också, men skrev K-värde 0,40. Det regnade ute och han kanske inte hade lust att stå ute i regnet? Det var Fredag och han kanske såg fram mot kvällens festligheter?
Bilen blev alltså godkänd med blankt papper.
Är det någon som vet om det blivit enklare regler?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av Danne » fre maj 20, 2016 14:10

Brukar få okulär besiktning av avgaserna (diesel), förmodligen för att det slutar nästan mitt under flaket och bökigt att komma åt :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av no1_martin » fre maj 20, 2016 14:35

Vissa dieslar är av sin konstruktion känsliga för fånigt fulgasvarbande. De motorerna brukar de undvika att varva. Men det har nog varierat genom tid det med.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av Danne » fre maj 20, 2016 14:39

Det var inget dom tog hänsyn till innan jag flyttade röret, då körde dom upp den till varvstoppet typ, gärna flera gånger om värdet blev dåligt, då kan man snacka om att man kved :aargh:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av ernie » fre maj 20, 2016 16:22

Vilket företag va du hos ?
Jag va hos Dekra i Borås med Patrolen igår och dom fick inte prova 4x4 bilar på rullarna som jag förstod det. Han sa att det hade gått sönder drivknutar mm, så därför fick dom inte trots urkopplingsbar 4x4. Dom gjorde heller inget fullgasvarvade när dom kolla avgaserna.

Det är bara Bilprovningen som körde i rullarna numera för dom har inga problem att betala om det går sönder sa han :lol:
Vet inte hur det är med det för på Opus så kör dom ju 4x4 bilar i rullarna om 4x4 går att koppla ur.

Brummel
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: sön nov 27, 2011 19:54

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av Brummel » fre maj 20, 2016 18:09

:D Jag var och besiktigade hos Opus. Som sagt varken bromsprov eller avgasprov. Hurra!

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av klirre » fre maj 20, 2016 20:28

Avgaserna förstår jag till viss del att det är skönt att slippa, men bromsprov? Det är ju liksom en del av säkerheten och borde ju prioriteras högt av alla fordondägare? Framförallt om de brukas på väg.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av Lars 9k » fre maj 20, 2016 22:44

klirre skrev:Avgaserna förstår jag till viss del att det är skönt att slippa, men bromsprov? Det är ju liksom en del av säkerheten och borde ju prioriteras högt av alla fordondägare? Framförallt om de brukas på väg.

Mvh//Klirre
Instämmer :tumbup:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av JohnE » lör maj 21, 2016 5:58

Besiktade min i förrgår på Carspect, sa att jag lagt ur fyrhjulsdriften så han fick gärna köra den i rullarna. :tumbup:
Varvstopp fick jag också, men bilen var ordentligt varmkörd så det ser jag inte direkt ett problem med. Den kommer få smaka på en hel del från mig också :woot: :lol:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av Danne » sön maj 22, 2016 14:30

Jag brukar åka till "besikta" då dom är närmast och dom kör i rullarna, dock så frågar dom alltid om 4x4 är urkopplad först.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Ändrade regler vid kontrollbesiktning?

Inlägg av niva_mats » sön maj 22, 2016 22:23

Gällande avgaserna på dieslarna så säger dom på min station att dom brukar varva till när dom kör ut för körtestet och ryker det inte till så är det som regel bara bortkastad tid.
Samma med bromstestet tar bromsarna som dom skall vid testet så är det inga problem.
Sedan får man som ägare av ett entusiastfordon faktiskt själv ta ett eget ansvar, bromsarna är väldigt utsatta på en terrängbil så dom bör vara välservade.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar