4-cyl Bensinare, tändspole på varje stift samt insprut.
symptom... den kan helt plötsligt börja gå ryckigt en stund, dvs man håller jämn gas och helt plötsligt börjar motorn rycka/gå dåligt och sedan försvinner det ??? det kan upphöra snabbare om man gasar till lite... kan nämna att den började även gå dåligt ca en vecka efter köp, misstände och åter till firman/verkstan som sade att det bara var vatten i ett av tändstifts "hålen" efter motortvätt de gjort... tja den gick bra efter det besöket i alla fall.
Inga motorlampor lyser... nytt bränslefilter.
Den har fått en ny lambda sond då motorlampan tändes och den fick felkod på det men den gick ändå bra då (verkstaden monterade först i någon pirat variant som lade av nästan direkt, kablar lossnade och åter till verkstaden som sedan påstod att de monterat i en original...)
Symptomen började en tid efter byte av lambda sonden ej i anslutning till det så det känns inte som problemet och som sagt ingen motorlampa som lyser.
Då man kör med 4wd inkopplat så går den hur bra som helst... mystiskt??? känner den av ökad belastning och "fetar" upp då?
GV -05 rycker/tvekar vid gaspådrag
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
GV -05 rycker/tvekar vid gaspådrag
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: GV -05 rycker/tvekar vid gaspådrag
Provkört själv nu och symptomen är att den rycker/tvekar/vill inte vid gaspådrag... men den svarar efter ett tag och då kan det vara plötsligt typ "turbo knuff"
Tror inte det har med tändsystemet att göra då det annars borde uppträda vid alla varvtal och hur som helst och ofta...
kan det vara luft-massa-mätaren?
Tror inte det har med tändsystemet att göra då det annars borde uppträda vid alla varvtal och hur som helst och ofta...
kan det vara luft-massa-mätaren?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: GV -05 rycker/tvekar vid gaspådrag
LLM kan du väl dra sladden på och provköra bilen. är det som på volvo så ska bilen gå på ett förprogramerat ej optimalt värde men iallafall bättre än en trasig LLM.
Sitter det elektroniskt gasspjäll på en sådan?
Var ju ett vanligt fel på volvos efter millenium att dem felade och inte svarade på gasen.
En rengöring där kunde göra under samt uppdatering av programvaran.
Sitter det elektroniskt gasspjäll på en sådan?
Var ju ett vanligt fel på volvos efter millenium att dem felade och inte svarade på gasen.
En rengöring där kunde göra under samt uppdatering av programvaran.
Re: GV -05 rycker/tvekar vid gaspådrag
gasspjälls-givare verkar den ha... efter en längre körsträcka 15mil i duktig hastighet så gick den bättre och bättre för att sedan gå riktigt bra, t.o.m felfritt. Men sedan den stått över natten så kom beteendet det tillbaka.
2st lambda sensorer (före och efter katalysatorn, såg en till då jag var under bilen)
1 st gasspjälls läges givare
1st Givare för tryck på insugsröret/plenum kammaren
1st tempgivare på insugsluft
1st Hall givare på kamaxeln (där fördelaren annars skulle suttit, bakkant topplock mot torpedvägg)
1st LMM
sitter säkert en givare för motortemp också någonstans
Noterar att tomgången växlar mellan två varvtal, inte så att det går upp och ned hela tiden utan den ligger en längre tid på de två olika varvtalen (AC-pump påslag?)
Skall prova rycka sladden till LMM.
2st lambda sensorer (före och efter katalysatorn, såg en till då jag var under bilen)
1 st gasspjälls läges givare
1st Givare för tryck på insugsröret/plenum kammaren
1st tempgivare på insugsluft
1st Hall givare på kamaxeln (där fördelaren annars skulle suttit, bakkant topplock mot torpedvägg)
1st LMM
sitter säkert en givare för motortemp också någonstans
Noterar att tomgången växlar mellan två varvtal, inte så att det går upp och ned hela tiden utan den ligger en längre tid på de två olika varvtalen (AC-pump påslag?)
Skall prova rycka sladden till LMM.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar