Kokhet turbo och felkod df004
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Kokhet turbo och felkod df004
Har en tid haft en varningslampa för insprutning lysande på min grand vitara 1,9 ddis -07. Efter ytterligare en tid så vart bilen orkeslös, motorn kändes OK men det var som om turbon inte fanns.
Så idag var jag på verkstan och läste av felkoder. Det som hittades var:
Motor
* DF004 -krets turbotrycksgivare
-signal ej samstämmig
-permanent
* DF004 -krets turbotrycksgivare
-kortsluten till jord eller avbrott
-permanent
Startspärr
*B1705 -transponderproblem
Försökte radera alla felkoder men
"* DF004 -krets turbotrycksgivare
-kortsluten till jord eller avbrott
-permanent" blev kvar, gick inte att få bort.
Så nu tänkte jag kolla om någon vet var denna givare kan tänkas sitta.
Samt varför turbon (eller nånting kring turbon iallafall) vart så väldigt het.
Tack på förhand
Tobias
Så idag var jag på verkstan och läste av felkoder. Det som hittades var:
Motor
* DF004 -krets turbotrycksgivare
-signal ej samstämmig
-permanent
* DF004 -krets turbotrycksgivare
-kortsluten till jord eller avbrott
-permanent
Startspärr
*B1705 -transponderproblem
Försökte radera alla felkoder men
"* DF004 -krets turbotrycksgivare
-kortsluten till jord eller avbrott
-permanent" blev kvar, gick inte att få bort.
Så nu tänkte jag kolla om någon vet var denna givare kan tänkas sitta.
Samt varför turbon (eller nånting kring turbon iallafall) vart så väldigt het.
Tack på förhand
Tobias
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Eller det var förresten en till felkod.. Partikelfilter. Men det var intermittent. Och har aldrig sett partikelfilterlampan lysa.
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Tryckgivaren bör sitta mellan turbo och insug
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Okej på slangen alltså?
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Hittade en givare på röret mellan intercooler och egr-ventil, som det stod 0281002709 på, och när jag googlar på det numret så kommer detta upp http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... price_view" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan det vara den? Och finns det något sätt att testa/mäta en givare på?
Kan det vara den? Och finns det något sätt att testa/mäta en givare på?
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Bör vara den ja. man stoppar in datorn och läser av realtidsvärdena när man kör. Annars vet jag inte, är svårt att mäta hela spannet om man inte kör.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Jag var rädd för det. Hade viljat konstatera givarfel så jag inte beställer en ny för 1300:- och så är det kabeln
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Helt rätt att rätta till det som felkoden verkar ha sin orsak i. Det är inte felkoder som är onda, det är felen.. Kolla lite så du inte har några kablage skador.
Vad har du för uppfattning om hur själva Turbon mår då ? Såg inte att det nämnts något om det.
Har den skurit ihop helt eller förfaller den kunna fungera som tänkt.
Vad har du för uppfattning om hur själva Turbon mår då ? Såg inte att det nämnts något om det.
Har den skurit ihop helt eller förfaller den kunna fungera som tänkt.
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Kabeln försvinner ner mellan motor och torpedvägg så kommer inte åt att se.
Jag vet dessvärre inte heller skicket på turbon, eftersom givaren är trasig så är väl wastegaten öppen och därav inget ladd. Om jag har förstått det rätt?
Finns det något sätt att testa en turbosnurra på?
Jag vet dessvärre inte heller skicket på turbon, eftersom givaren är trasig så är väl wastegaten öppen och därav inget ladd. Om jag har förstått det rätt?
Finns det något sätt att testa en turbosnurra på?
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Det jag tänke främst var så grundläggande som går det snurra impeller. Är lagring så passa att impeller snurrar kontrollerat utan att wobla runt och kan slå i huset och fastna.Tobiasen skrev:Kabeln försvinner ner mellan motor och torpedvägg så kommer inte åt att se.
Jag vet dessvärre inte heller skicket på turbon, eftersom givaren är trasig så är väl wastegaten öppen och därav inget ladd. Om jag har förstått det rätt?
Finns det något sätt att testa en turbosnurra på?
Har lite svårt förstå varför du skulle få en så varm turbo om motorn pga givarfelet skulle gå i någon form av skyddsläge.
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Tror inte jag kommer åt impellrarna utan att ta loss turboaggregatet. Så det får bli nästa steg. Du (wr-JoL) hade inget tips på hur man kan utesluta antingen givare eller kablage? Går det att ohm-mäta sig fram mån tro?
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Okej. Tänkte något på insugsdelen kunde gått fått lös.Tobiasen skrev:Tror inte jag kommer åt impellrarna utan att ta loss turboaggregatet. Så det får bli nästa steg. Du (wr-JoL) hade inget tips på hur man kan utesluta antingen givare eller kablage? Går det att ohm-mäta sig fram mån tro?
Svårt vet utan till så då får man söka lite...
http://airauto.fr/Shop/product.php?id_product=1099
Börja mäta och se att du har en stabil och snygg mellan "+" och "-". Inget mäta med jord i chassit. Bäge kablar till multimetern ska sitta på kabel till givaren. Har inte kollat vad det ska vara för mating men är mest troligt 5v DC.
Sedan är det väl bara att mäta "O" till "-" och se om du får någon spänning i förhållande till det tryck sensorn ser. Notera att du mest troligt aldrig ska ha minder än 0.42vDC eller mer än 4.7v DC. Att lämna dessa marginaler upp och neråt gör det möjligt detektera kortslutningar mot sensorns jord och matning för felkoder.
Re: Kokhet turbo och felkod df004
Nu kan då ingen säga att jag inte försökt.
Fyllde en gammal brandsläckare med 2 bar luft och tillverkade en slang mellan brandsläckare/ack.tank och givare. Kopplade in 5v via spänningsaggregat till givaren samtidigt som jag hade en multimeter inkopplad. Släppte på fullt tryck och multimetern visade endast 0,2 mV, kunde stiga till 10 mV om jag knackade lite lätt på givaren. Så nu är en ny beställd
Hoppas det hjälper.
Månne om nollning av felkod via dator krävs eller räcker det med att lossa batterikabel några timmar?
Fyllde en gammal brandsläckare med 2 bar luft och tillverkade en slang mellan brandsläckare/ack.tank och givare. Kopplade in 5v via spänningsaggregat till givaren samtidigt som jag hade en multimeter inkopplad. Släppte på fullt tryck och multimetern visade endast 0,2 mV, kunde stiga till 10 mV om jag knackade lite lätt på givaren. Så nu är en ny beställd
Hoppas det hjälper.
Månne om nollning av felkod via dator krävs eller räcker det med att lossa batterikabel några timmar?