Kokhet turbo och felkod df004

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tobiasen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån sep 28, 2015 21:17

Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Tobiasen » ons maj 04, 2016 16:25

Har en tid haft en varningslampa för insprutning lysande på min grand vitara 1,9 ddis -07. Efter ytterligare en tid så vart bilen orkeslös, motorn kändes OK men det var som om turbon inte fanns.
Så idag var jag på verkstan och läste av felkoder. Det som hittades var:

Motor
* DF004 -krets turbotrycksgivare
-signal ej samstämmig
-permanent

* DF004 -krets turbotrycksgivare
-kortsluten till jord eller avbrott
-permanent

Startspärr
*B1705 -transponderproblem

Försökte radera alla felkoder men
"* DF004 -krets turbotrycksgivare
-kortsluten till jord eller avbrott
-permanent" blev kvar, gick inte att få bort.

Så nu tänkte jag kolla om någon vet var denna givare kan tänkas sitta.
Samt varför turbon (eller nånting kring turbon iallafall) vart så väldigt het.

Tack på förhand
Tobias

Tobiasen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån sep 28, 2015 21:17

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Tobiasen » ons maj 04, 2016 17:21

Eller det var förresten en till felkod.. Partikelfilter. Men det var intermittent. Och har aldrig sett partikelfilterlampan lysa.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Mathias T » ons maj 04, 2016 17:50

Tryckgivaren bör sitta mellan turbo och insug
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Tobiasen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån sep 28, 2015 21:17

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Tobiasen » ons maj 04, 2016 17:55

Okej på slangen alltså?

Tobiasen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån sep 28, 2015 21:17

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Tobiasen » tor maj 05, 2016 17:27

Hittade en givare på röret mellan intercooler och egr-ventil, som det stod 0281002709 på, och när jag googlar på det numret så kommer detta upp http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... price_view" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan det vara den? Och finns det något sätt att testa/mäta en givare på?

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av sleeper_86 » fre maj 06, 2016 5:52

Bör vara den ja. man stoppar in datorn och läser av realtidsvärdena när man kör. Annars vet jag inte, är svårt att mäta hela spannet om man inte kör.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Tobiasen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån sep 28, 2015 21:17

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Tobiasen » fre maj 06, 2016 7:42

Jag var rädd för det. Hade viljat konstatera givarfel så jag inte beställer en ny för 1300:- och så är det kabeln :?

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Wr-JoL » lör maj 07, 2016 7:57

Helt rätt att rätta till det som felkoden verkar ha sin orsak i. Det är inte felkoder som är onda, det är felen.. Kolla lite så du inte har några kablage skador.


Vad har du för uppfattning om hur själva Turbon mår då ? Såg inte att det nämnts något om det.
Har den skurit ihop helt eller förfaller den kunna fungera som tänkt.

Tobiasen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån sep 28, 2015 21:17

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Tobiasen » lör maj 07, 2016 8:11

Kabeln försvinner ner mellan motor och torpedvägg så kommer inte åt att se.
Jag vet dessvärre inte heller skicket på turbon, eftersom givaren är trasig så är väl wastegaten öppen och därav inget ladd. Om jag har förstått det rätt?
Finns det något sätt att testa en turbosnurra på?

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Wr-JoL » mån maj 09, 2016 19:37

Tobiasen skrev:Kabeln försvinner ner mellan motor och torpedvägg så kommer inte åt att se.
Jag vet dessvärre inte heller skicket på turbon, eftersom givaren är trasig så är väl wastegaten öppen och därav inget ladd. Om jag har förstått det rätt?
Finns det något sätt att testa en turbosnurra på?
Det jag tänke främst var så grundläggande som går det snurra impeller. Är lagring så passa att impeller snurrar kontrollerat utan att wobla runt och kan slå i huset och fastna.

Har lite svårt förstå varför du skulle få en så varm turbo om motorn pga givarfelet skulle gå i någon form av skyddsläge.

Tobiasen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån sep 28, 2015 21:17

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Tobiasen » mån maj 09, 2016 21:36

Tror inte jag kommer åt impellrarna utan att ta loss turboaggregatet. Så det får bli nästa steg. Du (wr-JoL) hade inget tips på hur man kan utesluta antingen givare eller kablage? Går det att ohm-mäta sig fram mån tro?

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Wr-JoL » mån maj 09, 2016 21:59

Tobiasen skrev:Tror inte jag kommer åt impellrarna utan att ta loss turboaggregatet. Så det får bli nästa steg. Du (wr-JoL) hade inget tips på hur man kan utesluta antingen givare eller kablage? Går det att ohm-mäta sig fram mån tro?
Okej. Tänkte något på insugsdelen kunde gått fått lös.

Svårt vet utan till så då får man söka lite... ;)

http://airauto.fr/Shop/product.php?id_product=1099

Bild

Börja mäta och se att du har en stabil och snygg mellan "+" och "-". Inget mäta med jord i chassit. Bäge kablar till multimetern ska sitta på kabel till givaren. Har inte kollat vad det ska vara för mating men är mest troligt 5v DC.

Sedan är det väl bara att mäta "O" till "-" och se om du får någon spänning i förhållande till det tryck sensorn ser. Notera att du mest troligt aldrig ska ha minder än 0.42vDC eller mer än 4.7v DC. Att lämna dessa marginaler upp och neråt gör det möjligt detektera kortslutningar mot sensorns jord och matning för felkoder.

Tobiasen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån sep 28, 2015 21:17

Re: Kokhet turbo och felkod df004

Inlägg av Tobiasen » tis maj 10, 2016 22:33

Nu kan då ingen säga att jag inte försökt.
Fyllde en gammal brandsläckare med 2 bar luft och tillverkade en slang mellan brandsläckare/ack.tank och givare. Kopplade in 5v via spänningsaggregat till givaren samtidigt som jag hade en multimeter inkopplad. Släppte på fullt tryck och multimetern visade endast 0,2 mV, kunde stiga till 10 mV om jag knackade lite lätt på givaren. Så nu är en ny beställd :D
Hoppas det hjälper.

Månne om nollning av felkod via dator krävs eller räcker det med att lossa batterikabel några timmar?

Skriv svar