Ojämn bromsverkan bak sj413-86

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Ojämn bromsverkan bak sj413-86

Inlägg av Samuraien » ons apr 20, 2016 14:59

som rubrik, har över 40% skillnad på höger å vänster bak?!

dragit nya längsgående rör, slangar samt rören till bromscylindrarna. Även bromscylindrarna är nya.
Backarna ser riktigt bra ut och allt är torrt och fint. luftat skiten ur systemet flera gånger..
(Fram är det perfekt bromsverkan)

Det lustiga är att jag hade först för bra bromsverkan vänster bak, efter allt bytt så blev det höger bak istället.. byter jag plats på rören så byter bromsproblemet plats med, så felet måste vara innan längsgående rör.

Alltså ett av bakhjulen bromsar BETYDLIGT mer än vad det bör.. det låser sig så bilen sladdar vid lite hårdare inbromsning.


MEN... är den kopplingen på höger ramsida fram som rören är kopplade till- någon form av ventil?
kan den ha muppat sig? eller vad kan annars göra sådan enorm skillnad i bromsverkan?
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Ojämn bromsverkan bak sj413-86

Inlägg av Wältmeister » ons apr 20, 2016 19:04

Vet inte om det är tillämpligt i ditt fall.
Men är banden på backarna lika långa(och tjocka)?
Ser vinkeln på bandet mot backen lika ut på båda sidor?
Om inte fila till det.
Speciellt viktigt på backen framåt.
Alltså på bandänden framåt från cylindern räknat.

Mitt tips.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: Ojämn bromsverkan bak sj413-86

Inlägg av Samuraien » ons apr 20, 2016 19:52

Jo dom ser bra ut, inget att anmärka på.. problemet är att det verkar som att ena kretsen inte har någon reducering kvar, har bytt plats på kretsarna och då följer felet med till andra hjulet som tidigare var bra.

så jag kan nästan utesluta att det är något fel där bak, snarare om det finns någon reducering längre fram på något vis som spökar. hade vänster 2.4 höger 1.3
sedan bytte jag rörens plats och fick vänster 1.3 höger 2.3

låter som en räserbil när man bromsar mot rödljus, högt tjut å 2-3 meter svart spår på ena bakhjulet med en liten sladd som följd. tur det är torrt iaf än..
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Ojämn bromsverkan bak sj413-86

Inlägg av Mathias T » tor apr 21, 2016 20:59

Finns nog tre varianter på bromssystem på sj modellen,du har inte råkat blanda??
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: Ojämn bromsverkan bak sj413-86

Inlägg av Samuraien » fre apr 22, 2016 19:13

Nope, den är helt orginal.. Men idag har jag löst problemet och fått igenom den på Besiktningen för 2år framåt :jump: :woot:

Det var grunkan på höger ramsida fram som hade inbyggda reduceringsventiler i botten, efter en rejäl tvätt och blåsning med tryckluft så bromsar bilen perfekt igen.
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Skriv svar