Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren #LÖST

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pereriksson
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor nov 26, 2015 18:09

Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren #LÖST

Inlägg av pereriksson » sön jan 10, 2016 19:34

Tjo har en suzuki sj410 årsmodell 86 (med 997cc :). För ca 2 månader sen så började den gå dåligt, den gick bra när man startade, rullade ca 200 m sedan host host, tvärdöd. Byte tändstift och tändspole först, gick lite lite bättre, men symptomen kvarstod. Tvättade förgasaren med bensinbad och tryckluft, visst den var fylld med smuts och gick lite renare när den väl gick, dvs den fortsatte att tvärdö efter några meter. Körde in bilen och sedan dess har den inte startat. Kollade över säkringar och kablar till tändspolen samt jordkontakter, bytte tändkablarna, rotorn, fördelarlocket och kondensatorn samt bytte batteripolerna. Vid det har stadiet så fick den inte längre någon gnista :?: , bytte då brytarspets och ställde in på 0.7 mm enligt Haynes, fin och klar blå gnista, men startade fortfarande inte. Kollade kamremen och visst den hade kuggat :lol: nollade och testade (ställde om brytarspetsen såklart), startade inte. I och med att jag hade bytt en del tänddelar så tänkte jag ställa tändningen, satte förtändningen på ca 10-12 grader och vred fördelaren så att rotorn pekade mot märket, här kommer min fundering. Enligt mitt huvud så borde rotorn peka "uppåt" mot cyl 1 när motorn är TDC, men enligt min fördelare (om man utgår från märket på insidan) så ska rotorn peka "ner" mot cyl 4?? ska det vara så eller är det jag som kollade på fel märke? Kan ju även nämna att bilen inte startade nu heller... Hoppas verkligen att någon kan bidra med en klok tanke här. Om nu tändning är helt rätt, ska jag fortsätta min felsökning med att kolla kompet? Sen tänd ordningen är väl 1 3 4 2 och cylindrarnas nummer är 1234 från fläkten så att säga.

Mitt första inlägg här annars (tror jag) Brukar kunna söka mig till mina svar och funderingar, men inte denna gången :( Kanon forum annars! :mrgreen:

#Edit har även kollat så att det kommer soppa, samt bytt till ny färsk bensin... startar fortfarande inte
Senast redigerad av pereriksson den tor jan 21, 2016 18:21, redigerad totalt 1 gånger.

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av Stenström » lör jan 16, 2016 9:37

Du har inte nått bensinfilter på vägen som börjar bli tätt? Eller skit i tanken kanske?
Testa att suga bensin ur ledningen innan pumpen för att se att du har ett bra flöde.
Den borde gå. Du har ju redan bytt allt. :D
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

pereriksson
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor nov 26, 2015 18:09

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av pereriksson » lör jan 16, 2016 15:12

Har kollat upp min fundering om fördelaren, den är rätt inställd.
kollat bensinflödet och det är bra :tumbup: . Om ett bensinfilter skulle vara fyllt med "osynlig" smuts, men bensinen kommer igenom, borde den inte tända i såna fall? att tillägga så är bensinfilterna inte så gamla.
Prövat med startgas nu också.
Den tänder till och snurrar ett eller max 2 varv, men det låter som att det enbart är startgasen som tänds :cry: dvs så fort startgasen är slut så vägrar den att tända... Tror att man kan utesluta fel på tändningen (med startgas så hör man att allt tänds i ordning så att säga), det kommer fram bensin (stiften blir blöta, men jag kan ju testa att byta filter i alla fall) och när jag rengjorde förgasaren så såg jag inget fel där heller, bilen startade även därefter några gånger som jag skrev i förra inlägget.
har även prövat att rulla igång den, inget prutt och inget brum :cry:
Börjar verkligen misstänka kompet, men har inga mätverktyg för det.
Något annat som kan bidra till det här problemet? (som man förhoppningsvis inte har tänkt på :mrgreen: )

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av skogis » lör jan 16, 2016 23:18

tror på brytare eller kondensator

pereriksson
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor nov 26, 2015 18:09

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av pereriksson » mån jan 18, 2016 13:17

skogis skrev:tror på brytare eller kondensator
Bytt båda, testat att ställa brytaren på 0.7 mm (enligt Haynes) och 0.4 som jag läste att någon här på forumet föredrog. Ingen skillnad stendöd :?
Senast redigerad av pereriksson den mån jan 18, 2016 15:10, redigerad totalt 1 gånger.

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av skogis » mån jan 18, 2016 15:09

tänder den överhuvudtaget
prova med startgas
tänder den med gas bränslefel
tänder den inte så är det tändningen
köpte en gång en gammal golf som inte gick och den hade varit inne på verkstad på felsökning men dom gick bet.
det visade sig senare att det satt beru stift från mekonomen som var dåliga.
prova även med en extra sladd till plusen på tändspolen.

pereriksson
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor nov 26, 2015 18:09

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av pereriksson » mån jan 18, 2016 15:16

skogis skrev:tänder den överhuvudtaget
prova med startgas
tänder den med gas bränslefel
tänder den inte så är det tändningen
köpte en gång en gammal golf som inte gick och den hade varit inne på verkstad på felsökning men dom gick bet.
det visade sig senare att det satt beru stift från mekonomen som var dåliga.
prova även med en extra sladd till plusen på tändspolen.
Den tänder med gas (men startar inte), det kommer fram bensin (kollat i slangen, samt att stiften blir blöta) har även provat att bytta till ny färsk bensin, kan bränslefiltrerna göra så pass stor skillnad om dem är dåliga? Har även testat med olika stift.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av Mathias T » mån jan 18, 2016 17:06

Har du verkligen tändföljden rätt?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av svana » mån jan 18, 2016 17:31

Orkade inte läsa allt..
Du skrev om brytarna..men inget om kondensatorn?
Ofta går motorn bra tills kondensatorn blir varm..då går den sämre och sämre.. tills den ofta misständer så illa att den inte orkar gå alls.
Tycker det låter som den. Det kanske orkar tända startgasen men inte mer än så.

Edit: ser nu att du bytt kondingen. Om kompet är så dåligt hör du det på starten..krävs inget motor öra för det precis..
Inte så enkelt som vatten i bensinen då?

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av Strömmen » mån jan 18, 2016 20:24

Har du provat att vrida fördelaren vid startförsök,jag tror på felställd tändning.
Mvh anders

pereriksson
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor nov 26, 2015 18:09

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av pereriksson » mån jan 18, 2016 20:53

Jag valde att söka råd hos en verkstad dvs ringde. Han trodde, som flera av er nämner att tändningen är felställd :rodnar: . Ska kolla igen hur det står till med tändningen.

För er som har ställt tändning på sj410
Ska rotorn peka "neråt"? :? Min fördelare har sitt märke där, och enligt fördelarlocket så blir det cylinder fyra? Det är väl vanligast att den tänder på cyl 1 först? Jag kan ju alltid testa att flytta runt kablarna så att jag är 100% på att den tänder 1324.

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av Hagberg » mån jan 18, 2016 21:27

1-3-4-2 ska tändföljden vara. Är du säker på att inte fördelaren sitter ett varv fel?
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

pereriksson
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor nov 26, 2015 18:09

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av pereriksson » mån jan 18, 2016 21:30

Lusläste Haynes bok nu. Allt är ju på engelska med svartvita bilder så det kan ju vara svårt att missa detaljer ibland... :poke: Min misstanke om rotorn verkar stämma. Det finns inget märke på fördelaren som visar vart rotorn ska peka, man ska nämligen göra märket själv.
Man ska ha på fördelarlocket och dra ett sträck från cylinder 1 ner på fördelaren så att säga :lol:
sedan ska man ta bort locket och ställa rotorn så att den pekar på märket som man har ritat. (vilket blir "Uppåt")
ska testa imon kväll, tack för alla svar och kommentarer! Återkommer med besked om det löste sig eller ej :tumbup:

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av Strömmen » mån jan 18, 2016 21:39

Har du koll på att motorn står i tdc för ettans cylinder när du gör markeringen.
Annars har du ingen nytta av markeringen.
Mvh anders

pereriksson
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor nov 26, 2015 18:09

Re: Sj410 startar inte, fundering kring fördelaren

Inlägg av pereriksson » tis jan 19, 2016 8:39

Strömmen skrev:Har du koll på att motorn står i tdc för ettans cylinder när du gör markeringen.
Annars har du ingen nytta av markeringen.
Mvh anders
Det har jag koll på :wink: (annars hade det blivit jobbigt :poke: )

Skriv svar