Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
Jag har precis bytt koppling på min Samurai... Att få ur lådan var lite trixigt men helt plötsligt låg den bara där så saken var biff. Centrerade och fixade fast lamell/tryckplatta och bytade urtrampningslager, men när jag skulle montera tillbax lådan så stötte jag på patrull.
Bilen är SOA så jag har gott om plats att röra mig under... Vilken ände lyfte ni in först, bak eller fram. Packboxen i "axel ut mot fördelningslåda" pissar ut olja om jag lyfter in framände först så därför har jag försökt få i lådan med röven först... det var så jag fick ur eländet så jag tänkte att ta det samma väg in.
Dock är det bakre fästet för växellåda i vägen för att kunna flytta lådan tillräckligt långt bak för att den ska gå fri från den nymonterade kopplingen. Jag funderar på att "trimma" fästet en aning men det ska ta mig fan inte behövas... Jag har tiltat motorn åt alla håll och kanter. Som info så är katten och en bit av avgassystemet borta (det var ändå ruttet), framkardan är också demonterad för lite mer spelrum...
HJÄLP, HILFE, HELP!!!
Bilen är SOA så jag har gott om plats att röra mig under... Vilken ände lyfte ni in först, bak eller fram. Packboxen i "axel ut mot fördelningslåda" pissar ut olja om jag lyfter in framände först så därför har jag försökt få i lådan med röven först... det var så jag fick ur eländet så jag tänkte att ta det samma väg in.
Dock är det bakre fästet för växellåda i vägen för att kunna flytta lådan tillräckligt långt bak för att den ska gå fri från den nymonterade kopplingen. Jag funderar på att "trimma" fästet en aning men det ska ta mig fan inte behövas... Jag har tiltat motorn åt alla håll och kanter. Som info så är katten och en bit av avgassystemet borta (det var ändå ruttet), framkardan är också demonterad för lite mer spelrum...
HJÄLP, HILFE, HELP!!!
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
påminner när vi monterade im motorn i fel "hack" i ramen på min cb750
inga problem att få in den men för att få ut den för att stoppa den i rätt hack så gick det åt en domkraft
konstigt att nått kan sätta sig så tokhårt utan att man stoppar in den med våld
inga problem att få in den men för att få ut den för att stoppa den i rätt hack så gick det åt en domkraft
konstigt att nått kan sätta sig så tokhårt utan att man stoppar in den med våld
Re: Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
Jag fick lov att ta bort fördelaren för att luta motorn så långt bak som möjligt + att jag sågade bort en bit av växellådsfästet. Det är trångt som Sören men det går
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
Ok! Jag vill ogärna ta bort fördelaren för jag har inte tillräcklig kompetens om motorn (vilket den kommer att göra) skulle snurra några varv på vevaxel... Ska börja med att kapa lite (så mycket jag vågar) på växellådsfäste... Jag tror nog att kan tänka mig lossa motorfäste samt lyfta motor en aning och flytta den framåt en aning, det gör sig möjligt då jag ändå kapat avgassystem.
I bakkant på lådan, under växellådsfästet på lådan, finns en "fläns" som tar i lite, ska testa att trimma ner denna också för den känns lite överflödig.
Kan även tänka mig att såga loss växellådstunnel mot låda, den går alltid att svetsa fast igen... då blir det lite mer Lebensraum för växellådan då jag kan lyfta den högre i bakändan... ska ta en titt på detta också.
Men jag tar gärna emot fler tips & trix
I bakkant på lådan, under växellådsfästet på lådan, finns en "fläns" som tar i lite, ska testa att trimma ner denna också för den känns lite överflödig.
Kan även tänka mig att såga loss växellådstunnel mot låda, den går alltid att svetsa fast igen... då blir det lite mer Lebensraum för växellådan då jag kan lyfta den högre i bakändan... ska ta en titt på detta också.
Men jag tar gärna emot fler tips & trix
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
Gjorde som Bullen + att jag masserade torpedväggen lite då jag bytte koppling på Lille Skutt. Men trångt ere - dj¤%&t trångt.
B t w så monterade jag en saxlyft med "korg" på garagedomkraften.
Om jag minns rätt så behövde jag inte "säkra" motorn i bakkant - den satt fastkilad mot torpedväggen!
B t w så monterade jag en saxlyft med "korg" på garagedomkraften.
Om jag minns rätt så behövde jag inte "säkra" motorn i bakkant - den satt fastkilad mot torpedväggen!
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Re: Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
Hej.
Jag fick tipset här inne på att sätta spännband i motorfästerna och dra motorn framåt så mycket det gick med dom...
Sen in som du säger med bakänden först och sen lyfta upp framkanten av vxllådan in över svänghjulet...
Lycka till !
/R
Jag fick tipset här inne på att sätta spännband i motorfästerna och dra motorn framåt så mycket det gick med dom...
Sen in som du säger med bakänden först och sen lyfta upp framkanten av vxllådan in över svänghjulet...
Lycka till !
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Re: Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
Hej,
Jag tröttade ut mig en hel helg med detta förra året.
Motorn är liten och lätt, gör såhär:
- Lägg en bräda från torpedväggen och fram mot kylaren.
- Lossa vänster motorfäste.
- Lyft upp motorn något från fästet med ett spännband och flytta fram den ca 50 mm
(håll koll på kylaren). Du måste nog ta bort fläkt / elfläkt också.
- Stoppa in växellådan. Det går nu hur lätt som helst.
- Sätt tillbaks motorn.
- Klart !
Hälsningar Bo W.
Jag tröttade ut mig en hel helg med detta förra året.
Motorn är liten och lätt, gör såhär:
- Lägg en bräda från torpedväggen och fram mot kylaren.
- Lossa vänster motorfäste.
- Lyft upp motorn något från fästet med ett spännband och flytta fram den ca 50 mm
(håll koll på kylaren). Du måste nog ta bort fläkt / elfläkt också.
- Stoppa in växellådan. Det går nu hur lätt som helst.
- Sätt tillbaks motorn.
- Klart !
Hälsningar Bo W.
Re: Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
Ja det kan funka rätt bra, ska kolla det också... Jag har lite tur/otur för jag har kyl från en Volvo Amazon så elfläkt sitter på utsida och det är bra spel i mellan kyl och motor + att kylet sitter lite ludermässigt fast så det är rätt latt att haka av om så skulle behövas...
Det har blivit mest Willys i veckan så nu är det nog dags för att vålda i lådan
Det har blivit mest Willys i veckan så nu är det nog dags för att vålda i lådan
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Hjälp! Jag är snart 50 år och får inte upp den!!!
... så då var skiten uppe. Visade sig att det lättaste sättet var att skära upp växellådstunnel, det gav tillräckligt med utrymme för att lyfta lådan på plats. Sedan är det bara att punkta tillbaka tunnel
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.