Frågor Grand Vitara

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

nyborjare
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön feb 09, 2014 21:48

Frågor Grand Vitara

Inlägg av nyborjare » sön feb 09, 2014 21:54

Hej,

Har sökt en hel del info om denna bil och det var så jag hittade till forumet. Tänkte att det säkert finns en hel del kunskap här, hoppas inte liknande frågor varit uppe innan.

Jag funderar på att köpa en begagnad Suzuki Grand vitara, 2,0 bensinare. Antagligen blir det modell omkring 05-07. Jag har aldrig ägt en 4x4 bil innan och har en del funderingar och frågor.
Jag kommer inte att använda bilen till daglig pendling utan till utflykter och semester, men det primära användningsområdet är till jakt (och till skjutbanan). Jag vill ha en bil som klarar lite tuffare tag, kommer inte att köra i ren terräng, men ofta på mycket dåliga skogsvägar/grusvägar med gropar, mycket lera och ibland rejält med snö. Det kommer även att bli en del körning på åkrar med mera.

Tror ni att GV klarar denna uppgift på ett tillfredställande vis? Det jag lyckats läsa mig till är att GV är en av de bättre SUV:arna vad avser terrängegenskaper, och fungerar samtidigt tillfredställande på vanliga gator.

Nu till lite allmänna frågor.
Har förstått att de är lite rostkänsliga: ngt speciellt att hålla utkik efter på den punkten?
Problem med 4x4 och diffspärr? Vad skall man titta efter/vara uppmärksam på?
Problem med hög- lågväxel? Ngt speciellt att kika efter?
Några andra vanliga problem med den här bilen?
Dyr i drift/vanliga reparationer/slitage?