Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. regbes!

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hegge
Hemmastadd
Inlägg: 187
Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
Ort: Alingsås
Kontakt:

Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. regbes!

Inlägg av Hegge » tis maj 01, 2012 17:33

Tja.

Besiktade min helt uppsvetsade, renoverade och seriöst axelvända SJ413 i fredags.

Resultat var mycket beröm och en intresserad besiktningsman som frågade hur jag hade löst diverse saker och verkade mycket glad.

När besiktningen var klar fick han för sig att han skulle skriva in axelvändningen i papprena, dock visste han inte hur man gjorde så han frågade stationschefen. Detta skulle han inte gjort för denne tyckte inte att det var en bra ide att skriva in sådana saker om man inte gjorde en registreringsbesiktning.

Sekunden senare hade man ett besiktningsprotokoll med en enda anmärkning: "Ändring, Axel, reg.besiktning alt. återställande ska utföras av bes.företag"

Därefter önskade han mig en trevlig helg och skickade iväg mig hem.

Han nämnde också något om något intyg man kunde få från SFRO på att axelvändningen var bra som behövdes vid regbesiktningen. Är det något som finns, var får man tag på det? Går det överhuvudtaget att regbesiktiga en SPOA?

Misstänker att det är återställa som gäller. Är juh inte så svart egentligen men jag behöver nya omodifierade "plattor", dom som man skruvar u-bultarna i, dessa är nämligen modifierade med nedflyttat stötdämparfäste. Har ingen lust att skära bort dom och svetsa tillbaka dem eftersom jag vänder tillbaka efter ombesiktning i så fall.

Så, vad tror ni om läget?

/Hegge

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av MrHawk » tis maj 01, 2012 20:24

Ser inte varför du skulle regbes för en spoa. Jag hade bara åkt till en annan hall och sagt att jag bytt tillbaka till orginalaxlar från nåt annat.
I aim to misbehave

micke 4x4
Rutinerad
Inlägg: 430
Blev medlem: lör jul 29, 2006 23:46
Ort: Trollhättan

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av micke 4x4 » tis maj 01, 2012 21:09

hej.
fick samma besked när jag besiktade patrolen första gången. (som är spoad)
åkte till en station i närheten som ja vet har hand om reggbes och där det jobbar
en kille som har koll på sånt..
han bara skaka på huvudet och gav mig blankt papper direkt..
han förstod inte vad det va som va problemet..
ska inte behövas nån reggbes vid spoa...... du har ju bara byggt om orginal grejor.
hoppas det löser sig....
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch

Hegge
Hemmastadd
Inlägg: 187
Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av Hegge » mån maj 07, 2012 19:52

Hej igen.

Ber om ursäkt för att jag inte svarat i min egen tråd på en mindre evighet, vart mycket annat på tapeten.

Verkar som att ni tycker man ska åka in på en annan station och försöka ombesikta utan att ha gjort något. Hade givetvis vart sjukt trevligt om det funkar, men också otroligt pinsamt om det inte gör det.

Micke 4x4 - Vilken station åkte du till när din bil blev godkänd och vilken station var det som inte godkände?

Undra vad som händer om man ringer till stationen och pratar med dom?

Usch, hade inte räknat med detta måste jag säga!

/Hegge

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av oxyjohan » mån maj 07, 2012 21:13

Det verkar vara en riktig tomte som besiktigade din bil. De ska inte "skriva in" något vid en kontrollbesiktning :) Jag håller med Mr Hawk, säg att du fick underkänt för att du körde in med portaler eller något sånt. I Göteborgsområdet har jag haft min Samurai på SBP Mölndal, Backa och Kinna, samt Carspect i Sisjön. Har aldrig fått någon fråga eller kommentar om SPOA.
TEAM HORRED CUSTOMS

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av Spiken » tis maj 08, 2012 10:04

En kompis fick också på att han hade axelvänt... på sin K20!!!
Smarta gossar som jobbar där.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

valp

Inlägg av Micke valp » ons maj 09, 2012 10:40

Hejsan, blandar mig lite i diskussionen.

Vad man får göra utan att behöva regbesiktiga är att höja – eller sänka – sin bil inom den ursprungliga fjädringsvägen. Det betyder att om bilen kan fjädra ut exempelvis fem centimeter, kan man höja lika mycket. Men då finns ingen utfjädring kvar, den ursprungliga utfjädringen är maximalt utnyttjad.

Tar man då exempelvis en Suzuki och axelvänder den. Vi har först axelrörets diameter, sedan plattorna som höjer. Vad landar man på? Omkring 12-14 centimeter om man lägger sig tight?
Det är långt utöver original utfjädring. Och de flesta flyttar ju om stötdämparfästena också för att få tillbaka utfjädringen.
Sedan behöver styrstaget byggas om för att inte ta i bladfjäderpaketet, eller bygga om med andra styrarmar.

Klart att en besiktningsman kan få kalla fötter när han ser detta, det har faktiskt gjorts rejäla ingrepp i fordonets hjulupphängning jämfört med original. Och tittar man på en del lösningar, är några helt klart undermåliga med små plattor, felaktiga caster-vinklar, märkliga skarvningar/böjar av styrstag osv.

Även om det är rätt och riktigt gjort, lär besiktningsmannen kräva en registreringsbesiktning – om inte annat för sin egen säkerhets skull. Då blir det naturligt att bolla vidare – för Bilprovningen – och rekommendera SFRO som kan göra en bedömning om det hela är rätt gjort och kommer att fungera. Med det papperet i handen, kan man åka in och "besa" sin bil, få ändringarna inskrivna och glatt kunna använda sin bil. Den lär ju också bli mer värdefull den dagen den ska säljas.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av MrHawk » ons maj 09, 2012 13:22

*tråd rensad* Gnälla kan ni göra nån annan stanns, hjälp grabben istället.
I aim to misbehave

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av AndersW » ons maj 09, 2012 13:52

Hegge skrev:Hej igen.

Ber om ursäkt för att jag inte svarat i min egen tråd på en mindre evighet, vart mycket annat på tapeten.

Verkar som att ni tycker man ska åka in på en annan station och försöka ombesikta utan att ha gjort något. Hade givetvis vart sjukt trevligt om det funkar, men också otroligt pinsamt om det inte gör det.

Micke 4x4 - Vilken station åkte du till när din bil blev godkänd och vilken station var det som inte godkände?

Undra vad som händer om man ringer till stationen och pratar med dom?

Usch, hade inte räknat med detta måste jag säga!

/Hegge
Ser att du bor i Alingsås, då är det inte vansinnigt långt till Kungsbacka, där har jag och vänner till mig besiktat SPOADE suzukisar. Vet även om sådana som lyckats i Kinna.

Hegge
Hemmastadd
Inlägg: 187
Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av Hegge » ons maj 09, 2012 19:15

Känns inte vettigt att åka in utan att göra något, är en sådan som inte brukar få anmärkningar på bilprovningen och tycker därmed att det är lite pinsamt att åka in utan att ha åtgärdat problemet.

Finns det någon mer än "micke 4x4" som lyckats med ombesiktning utan åtgärd?

Ingen som vet något om hur det går till att regbesiktiga en SPOA, om det nu går utan att tömma plånboken?

Men som sagt, lutar åt att vända tillbaka.

Är det någon som har plattorna som stötdämparfästena och u-bultarna sitter i liggande som kan sälja dom för en vettig peng?

/Hegge

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av niva_mats » ons maj 09, 2012 23:48

jag skulle ha åkt tillbaka med orörd bil.
om du inte får rätt så be dom titta i boken om vad som gäller eller tillkalla en chef som får avgöra.
För en spoa bör inte vara anledning till regbesiktning, lika lite som en korrekt utförd sänkning.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Voltaren
Hemmastadd
Inlägg: 245
Blev medlem: tor jul 14, 2011 22:53

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av Voltaren » tor maj 10, 2012 7:44

Spoa ska ge reg besiktning så det är det du ska göra.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av Micke valp » tor maj 10, 2012 15:08

Hegge,

Kolla med din närmaste SFRO-representant. Min bedömning är att detta borde klara sig under Ändrat fordon, alltså varken Ombyggt, eller Amatörbyggt.
I så fall borde det inte innebära någon plånbokstömning. Lyssna med dem vad intyg om Ändrat skulle innebära i pengar, och om det är möjligt.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Hegge
Hemmastadd
Inlägg: 187
Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av Hegge » tor maj 10, 2012 19:49

Micke valp skrev:Hegge,

Kolla med din närmaste SFRO-representant. Min bedömning är att detta borde klara sig under Ändrat fordon, alltså varken Ombyggt, eller Amatörbyggt.
I så fall borde det inte innebära någon plånbokstömning. Lyssna med dem vad intyg om Ändrat skulle innebära i pengar, och om det är möjligt.
Låter vettigt det du säger.
Har ni skickat ett mail till representanten i alingsås enligt följande:
Hej.

Gjorde för några veckor sedan en kontrollbesiktning av min Suzuki SJ413 -87.

Allt gick bra förutom att jag fick ett föreläggande om registreringsbesiktning pga att bilen var axelvänd (SPOA).

Enligt besiktningsmannen skulle jag kolla med någon från SFRO angående ett intyg som sedan skulle visas upp vid registreringsbesiktningen.

Är det över huvud taget möjligt att registreringsbesikta axelvändningen på en Suzuki SJ 413?

Om det är möjligt, hur får jag tag på ett intyg? Är det detta som kallas "Ändrat fordon" och kostar 2250:-?

MVH H***e S*****g
Nu blir det spännande att se vad han svarar på detta.

Är det det priset som gäller plus bilprovningens kostnad för registreringsbesiktningen så är det bara att lägga sig på golvet och vända tillbaka axlarna.

/Hegge

Voltaren
Hemmastadd
Inlägg: 245
Blev medlem: tor jul 14, 2011 22:53

Re: Besiktning av axelvänd 413=Krav på återställning el. reg

Inlägg av Voltaren » tor maj 10, 2012 21:21

Pratade med bilprovningens chefs ingenjör i dag då han var på firman å kollade upp ett släp vi bygger.
Frågade om det här med spoa osv som micke skriver över original utfjädring så ska det krävas reg bes.
Dessutom sa han att det skulle bli hårdare med saker som denna då det är så mkt företag som besar nu mera så reglerna skulle stramas åt å saker som spoa kommer inte att släppas i genom om det inte är med i papperna.

Skriv svar