Sida 2 av 3

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: sön maj 06, 2012 12:06
av Wildhearted
aha okej, kommer enbart köra på väg nu tills jag fått rätt på de, men så du säger att rätt längd o storlek kan hittar på vitaran? som håller ihop låda o block? kanon, får ja leta efter en vitara nu :)

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: sön maj 06, 2012 12:28
av MrHawk
Inte provat vitarans bultar. Men köpte 2 olika långa bultar när jag monterade vitaramotor i min SJ. (råka slänga orginabultarna) Köpte två av varje och dom som blev över råkade vara perfekta för mercaarmen. Så har man ingen bulthandlare i stan så är det väl värt ett försök.

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: mån maj 07, 2012 16:03
av Wildhearted
vi hade tydligen en bult o skruv grossist i byn med 52000 olika bult, hittade 60 långa, 10kr styck, så om folk behöver så bara hojta till så kan ja fixa ett par o skicka i kuvert

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: tis maj 08, 2012 23:17
av Kungsis
Lite fundersam på det här med att montera styrarm från mercedes. Om man gör det, behöver man alltså inte "bocka om" styrstaget utan kan ha ett rakt eller har jag fattat fel?

M.v.h
Kungsis

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: ons maj 09, 2012 7:58
av MrHawk
Kungsis skrev:Lite fundersam på det här med att montera styrarm från mercedes. Om man gör det, behöver man alltså inte "bocka om" styrstaget utan kan ha ett rakt eller har jag fattat fel?

M.v.h
Kungsis
Stämmer. Du måste visserligen bygga ett nytt styrstag ändå, men du slipper att få så mycket bumpsteer.

Nu har jag lite mer höjning än bara SPOA så mitt är ändå inte helt rakt, men du ser hur det blir.
Bild

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: fre jun 01, 2012 14:18
av Turbo_Finnen
MrHawk skrev:
Kungsis skrev:Lite fundersam på det här med att montera styrarm från mercedes. Om man gör det, behöver man alltså inte "bocka om" styrstaget utan kan ha ett rakt eller har jag fattat fel?

M.v.h
Kungsis
Stämmer. Du måste visserligen bygga ett nytt styrstag ändå, men du slipper att få så mycket bumpsteer
Blir orginal för kort då eller?

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: sön jun 03, 2012 9:30
av MrHawk
Turbo_Finnen skrev:
MrHawk skrev:
Kungsis skrev:Lite fundersam på det här med att montera styrarm från mercedes. Om man gör det, behöver man alltså inte "bocka om" styrstaget utan kan ha ett rakt eller har jag fattat fel?

M.v.h
Kungsis
Stämmer. Du måste visserligen bygga ett nytt styrstag ändå, men du slipper att få så mycket bumpsteer
Blir orginal för kort då eller?
Dels det och orginal har bara P-ände i ena änden och ögla i andra så det funkar inte.

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: lör jun 23, 2012 22:41
av skogis
kan man andvända kardaner från sj 410 för dom verkar vara längre ca 2cm
och man kan nog byta ändarna på dom till samurai?
någon som vet

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: sön jul 01, 2012 21:01
av Brummel
Wildhearted skrev:, ratten står fel ett kvarts varv men de funkar sålänge, bilen blev hög iaf
Även min ratt står fel 90 grader p.g.a. höjning. Vad tror ni? Hjälper det att montera en dropped pitmanarm 2½" för att få den att stå rätt igen ?

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: mån jul 02, 2012 7:00
av skogis
eller så tar du loss ratten och sätter fast den rakt :mrgreen:

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: tor jul 26, 2012 10:10
av Mixter73
kanon fin guide!
Forstätt bygg på den! :D
Hur gjorde du hålen på fjäder fästet? har du diameter på hålen nedskrivet eller i huvudet?
Hur stort är hålet uppe på fästet?

Tänkte förbereda innan jag demonterar men har inte bilen hemma.. :rodnar:

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: mån aug 13, 2012 20:23
av skogis
någon som har lyckats att spoa utan att få vibrationer vid 4x4
Har en längre kardan med nya knutkors men när jag kör på fyrhjulsdrivf så vibrerar det kraftigt.
trodde det berodde på att jag hade kardanspacer men felet kvarstår även med längre kardaner.
det skall ju vara samma vinkel på alla kors på kardanen men förgrenings lådan sitter vinklad lite uppåt så den vinkelen blir kraftigare än den på framaxelen. någon som har provar att vinkla ner förgrenings lådan i framkant?
vinken på framaxen är samma som orginal. kollat på min rosthögs reserv dels bil
där är främmre kardanen nära rak vid axeln och lite böjd vid förgreningslådan

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: tis okt 30, 2012 16:29
av johansj410
Är det någon som har måttet på kardan distansen har en kompis som kanske hade tid o svarva 2 stycken :)

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: tis okt 30, 2012 16:56
av oxyjohan
johansj410 skrev:Är det någon som har måttet på kardan distansen har en kompis som kanske hade tid o svarva 2 stycken :)
Runt 1" d.v.s. 25 mm brukar vara ett bra riktmärke.

Re: Guide till SPOA 41X/Samurai

Postat: mån nov 05, 2012 15:04
av johansj410
Ji ha bu fick jag spoa båtarna till axlarna. Nu d det bara Kardanrörs grejorna kvar ingen som har o sälja?