Aktuellt datum och tid: ons dec 13, 2017 9:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide till SPOA 41X/Samurai
InläggPostat: tis apr 03, 2012 11:30 
Offline
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 10, 2005 21:49
Inlägg: 8383
Ort: Mölndal
Axelfästen.
Bild
Bild
Görs i 4-5mm 50mm bred balk. Fästen apå bilden är gjorda ur en 50x100 fyrkantsbalk med enbart en vinkelkap. Fyll alltid igen fram och bakkant på balken med en bit kraftig plåt annars kommer fästet att vika sig. Gör inte heller fästet kortare än orginal. Eller så köper man färdiga. på tex Lowrange. http://www.lowrangeoffroad.com/index.ph ... -pads.html
Se till att svetsa på dom nya fästena parallellt med dom gamla så att inte styrgeometri eller kardanvinklarna ändras för mycket. Gör inte dina nya fästen för höga, försök att hålla dig till så låga fästen du bara kan.

Är dina U-bultar fräsha är det bara att återanvända, så länge du inte gjort dina nya bladfjäderfästen för höga.

Styrning.
Bild
Styrarm från en mercedes är det bra budgetalternativet. Modellkod W126 och du behöver vänster styrarm från mercan. Antingen köper du nya P-ändar och rör och gör ett nytt styrstag, eller så kan du korta ner ett parallellstag från SJ/samurai.
Finns flera fina bolt-on alternativ från staterna med. tänk dock på att parallellstag och styrstag är olika breda mellan 413 och samurai, och att tex i usa har alla årsmodeller dom breda axlarna.

Kardaner.
Bild
Spacer till kardanerna krävs, ca 20-25mm brukar vara lagom med standardfjädrar.

Bromsslangar.
Från biltema Fram: Mazda 323 (banjo-hona) ersätter den gamla slangen. Bak: Saab 9000 (hona-hane) monteras i serie med orginal slang så blir dom riktigt långa.

Stötdämpare/fästen.

Bak är det bara att byta u-bultsplattorna mellan höger och vänster så bultar orginal stötdämpare rakt på igen.Fram är dock u-bultsplattorna olika, så där får man kapa av bulten till dämparen och vända på den och svetsa fast igen.
Bild
Skall du ha längre dämpare än orginal så kommer du antagligen behöva flytta ner dämparfästena lite hela vägen runt.

Genomslagsgummin.
När du har höjt bilen så kommer genomslagsgummina inte längre nå ner mot axeln, det som nu begränsar infjädringen är dämparen vilket inte är bra. En bit rör med en tjock bricka med gängat hål att skruva i ett unversalgummi från biltema funkar fint och är enkelt att göra.
OBS! se till att spetsen på gummit hamnar mot en flat del på U-bultsplattan och inte träffar nån av bultarna.
FRAM:
Bild

BAK:
Bild

Krängningshämmare:
Utan denna kränger ju helt klart mer på gatan, men det beror väldigt mycket på hur mjuka fjädrar/dämpare du har med. Kör du mycket gata och har standard bladfjädrar och dämpare så kan den vara kvar. Med längre dämpare och mer flex så måste den bort, den klarar inte mer vridning än vad orginal fjädrar/dämpare kan ge.

_________________
I aim to misbehave


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Guide till SPOA
InläggPostat: tis apr 03, 2012 11:31 
Offline
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 10, 2005 21:49
Inlägg: 8383
Ort: Mölndal
Började lite smått, fyll gärna i nedan med bra tips så fyller jag i första tillägget efterhand. Skall skriva lite mer själv ikväll.

_________________
I aim to misbehave


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor apr 05, 2012 20:44 
Offline
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 10, 2005 21:49
Inlägg: 8383
Ort: Mölndal
Uppdaterat.

Kom gärna med förslag om det är nåt mer som skall avhandlas.

_________________
I aim to misbehave


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 11, 2012 18:08 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Inlägg: 432
Ort: Vinslöv!
Ser skitbra ut, bra guide änsålänge :) spacern, hur löser man den på enklast sett? för mig tycker ja de borde gå att smälla dit 4 höga muttrar med mutterknackare, sen sätta dit kardanen o med muttrar på baksidan som vanligt, borde ju fungera? lär ju inte komma någonstans om man använder mutterknackare tycker ja

_________________
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor apr 12, 2012 10:00 
Offline
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 10, 2005 21:49
Inlägg: 8383
Ort: Mölndal
Wildhearted skrev:
Ser skitbra ut, bra guide änsålänge :) spacern, hur löser man den på enklast sett? för mig tycker ja de borde gå att smälla dit 4 höga muttrar med mutterknackare, sen sätta dit kardanen o med muttrar på baksidan som vanligt, borde ju fungera? lär ju inte komma någonstans om man använder mutterknackare tycker ja


För lättare offroading på framaxeln håller det nog. (körde med en liknande "fulspacer" fram några träffar medans jag väntade på min spacer) Skulle absolut inte köra med det bak, eller nån längre tid. Speciellt med en kryplåda då det blir grymma krafter på kardanen då.

En spacer kostar inte så mycket. Betalat ca 400:- med frakt från Bits4Vits innan. Eller köp från Lowrange.

Eller förläng befintliga kardaner med en bit rör. Är man noga när man kapar o svetsar behövs det inte balanceras, mina jag gjort har funkat utan vibbar upp till 100km/h iaf (våga inte snabbare med 35:or :lol: )

_________________
I aim to misbehave


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör apr 14, 2012 21:34 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Inlägg: 731
Ort: alingsås
har ni krängningshämmaren kvar?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör apr 14, 2012 22:07 
Offline
Veteran

Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Inlägg: 1998
Ort: Lidköping
ska ni ha den till skogskörning, ta bort den. den kommer ändå gå sönder , ska ni åka på asfalt kan ni lugnt ha den kvar

_________________
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön apr 15, 2012 13:07 
Offline
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 10, 2005 21:49
Inlägg: 8383
Ort: Mölndal
Har uppdaterat med lite om krängningshämmaren.

_________________
I aim to misbehave


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre apr 20, 2012 20:10 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Inlägg: 731
Ort: alingsås
har precis monterat styrarm från mercedes och kan medela att efter lite modifikation funkar det att montera med skruvarna som krängningshämmaren satt med fick fila ner den några m.m för skruven var lite kort.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 25, 2012 17:04 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Inlägg: 432
Ort: Vinslöv!
när man spoar, räckker det med längre dämpare för att få bättre flex eller krävs mer ingrepp? kan du rekomendera några budget stötdämpare?


http://www.calmini.se/Stotdampare.asp

som calminis dämpare, en spoa ger väll 4,5" höjning va? om man vill få ut mest av bilen, e de 3" dämpare eller 5" man vill ha?

_________________
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre apr 27, 2012 7:24 
Offline
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 10, 2005 21:49
Inlägg: 8383
Ort: Mölndal
Calminis dämpare är oftast väldigt kort slag i dom är bara längre för att passa en fjäderhöjd bil.

När det gäller flex och bladfjädrar så är det grovt så att: längre fjädrar = mer flex
Det finns mao en gräns vad orginal fjädrar klarar och det är inte jättemycket mer än orginal. Dock går det att klämma ut mer genom att ha längre schacklar som är placerade på rätt sätt (ej orginalfästen)

Jag har pajero bakdämpare (den bladfjädrade modellen) bak, ger ca 5cm mer slag mot orginal, är ungefär max vad bakbladen klarar att flexa i standardkonfiguration. Fram har jag inget bra tips för orginalfjädrar då jag har kört bakfjädrar fram sen långt innan jag SPOAde.

_________________
I aim to misbehave


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre apr 27, 2012 18:21 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Inlägg: 432
Ort: Vinslöv!
jaha, va jag förstått så är det mer dämparnas slaglängd som avgör flexet, men då e de bladen? måste väll nästan vara en kombination av dom? tog för givet att en spoa med längre slaglängd på dämpare skulle göra underverk för när jag kollat på http://www.rocky-road.com/bolton-samurai-spoa.html så ger ju deras spoa kit ett jävla flex, för som min bil e nu så flexar den extremt lite och jag är väldigt motiverad att göra något åt det..diagonalspinn konstant e inte kul

Edit1*

har kollat massor efter styrarmen på biltema men verkar inte existera, kan du möjligtvis länka till den?

Edit 2*

istället för att köpa den styrarmen, kan man inte köpa en drop pitman arm eller det är inte samma sak? det är väl för att flytta styrarmen lite mer i vågrätt läge?

_________________
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör apr 28, 2012 18:30 
Offline
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 10, 2005 21:49
Inlägg: 8383
Ort: Mölndal
Wildhearted skrev:
jaha, va jag förstått så är det mer dämparnas slaglängd som avgör flexet, men då e de bladen? måste väll nästan vara en kombination av dom? tog för givet att en spoa med längre slaglängd på dämpare skulle göra underverk för när jag kollat på http://www.rocky-road.com/bolton-samurai-spoa.html så ger ju deras spoa kit ett jävla flex, för som min bil e nu så flexar den extremt lite och jag är väldigt motiverad att göra något åt det..diagonalspinn konstant e inte kul

Självklart är det längden på dämparna som begränsar flexet, men däremot klarar inte bladen hur mycket som helst. Rockyroads kit på bilderna pressar fjädrarna negativt vid flex o då håller inte bladen särskillt länge.

Men en Spoa med orginal dämpare kommer flexa mer än innan för orginal har du slag kvar i dämparen vid max infjädring.

Citat:
Edit1*

har kollat massor efter styrarmen på biltema men verkar inte existera, kan du möjligtvis länka till den?

Styrarmen får du beställa via mercedes (5-700:-)eller hitta på en skrot. Finns bara som orginaldel.

Citat:
Edit 2*

istället för att köpa den styrarmen, kan man inte köpa en drop pitman arm eller det är inte samma sak? det är väl för att flytta styrarmen lite mer i vågrätt läge?


Ja det kan funka med en ny pitmanarm, men dom är inte gjorda för axelvända bilar (max 3" höjning), så det är inte säkert att styrstaget går fritt från bladfjädern ändå.

_________________
I aim to misbehave


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör maj 05, 2012 16:08 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Inlägg: 432
Ort: Vinslöv!
till alla som ska påbörja spoa med ott styrning a'la merca arm, skaffa 55 och 65mm långa m12 gängstigning 1,25..har spoat min o letat överallt efter bultar, fingängat skit som är riktigt såvrt o få tag på tydligen, fick sätta min styrarm där den normalt sitter, får fritt överallt, ratten står fel ett kvarts varv men de funkar sålänge, bilen blev hög iaf

_________________
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön maj 06, 2012 11:39 
Offline
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 10, 2005 21:49
Inlägg: 8383
Ort: Mölndal
Wildhearted skrev:
till alla som ska påbörja spoa med ott styrning a'la merca arm, skaffa 55 och 65mm långa m12 gängstigning 1,25..har spoat min o letat överallt efter bultar, fingängat skit som är riktigt såvrt o få tag på tydligen, fick sätta min styrarm där den normalt sitter, får fritt överallt, ratten står fel ett kvarts varv men de funkar sålänge, bilen blev hög iaf


Det funkar om man skall flytta runt bilen o så, men dels får du inte fullt styrutslag o dels så kommer styrstaget ta emot fjädern vid fjäderrörselser.

Vet inte om dom skickar via post, men här i göteborg har dessa grymt bra sortiment. http://www.hitta.se/g%C3%B6teborgs+skru ... er+ab&var=

Det man kan göra med är att smyga runt på skrotar o rota, många japanska bilar har M12 1,25 för att bulta ihop block o växellåda. (Suzuki vitara är den jag vet hundra har det)

_________________
I aim to misbehave


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gregerr och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011