Guide till SPOA 41X/Samurai
Postat: tis apr 03, 2012 11:30
Axelfästen.
Görs i 4-5mm 50mm bred balk. Fästen apå bilden är gjorda ur en 50x100 fyrkantsbalk med enbart en vinkelkap. Fyll alltid igen fram och bakkant på balken med en bit kraftig plåt annars kommer fästet att vika sig. Gör inte heller fästet kortare än orginal. Eller så köper man färdiga. på tex Lowrange. http://www.lowrangeoffroad.com/index.ph ... -pads.html
Se till att svetsa på dom nya fästena parallellt med dom gamla så att inte styrgeometri eller kardanvinklarna ändras för mycket. Gör inte dina nya fästen för höga, försök att hålla dig till så låga fästen du bara kan.
Är dina U-bultar fräsha är det bara att återanvända, så länge du inte gjort dina nya bladfjäderfästen för höga.
Styrning.
Styrarm från en mercedes är det bra budgetalternativet. Modellkod W126 och du behöver vänster styrarm från mercan. Antingen köper du nya P-ändar och rör och gör ett nytt styrstag, eller så kan du korta ner ett parallellstag från SJ/samurai.
Finns flera fina bolt-on alternativ från staterna med. tänk dock på att parallellstag och styrstag är olika breda mellan 413 och samurai, och att tex i usa har alla årsmodeller dom breda axlarna.
Kardaner.
Spacer till kardanerna krävs, ca 20-25mm brukar vara lagom med standardfjädrar.
Bromsslangar.
Från biltema Fram: Mazda 323 (banjo-hona) ersätter den gamla slangen. Bak: Saab 9000 (hona-hane) monteras i serie med orginal slang så blir dom riktigt långa.
Stötdämpare/fästen.
Bak är det bara att byta u-bultsplattorna mellan höger och vänster så bultar orginal stötdämpare rakt på igen.Fram är dock u-bultsplattorna olika, så där får man kapa av bulten till dämparen och vända på den och svetsa fast igen.
Skall du ha längre dämpare än orginal så kommer du antagligen behöva flytta ner dämparfästena lite hela vägen runt.
Genomslagsgummin.
När du har höjt bilen så kommer genomslagsgummina inte längre nå ner mot axeln, det som nu begränsar infjädringen är dämparen vilket inte är bra. En bit rör med en tjock bricka med gängat hål att skruva i ett unversalgummi från biltema funkar fint och är enkelt att göra.
OBS! se till att spetsen på gummit hamnar mot en flat del på U-bultsplattan och inte träffar nån av bultarna.
FRAM:
BAK:
Krängningshämmare:
Utan denna kränger ju helt klart mer på gatan, men det beror väldigt mycket på hur mjuka fjädrar/dämpare du har med. Kör du mycket gata och har standard bladfjädrar och dämpare så kan den vara kvar. Med längre dämpare och mer flex så måste den bort, den klarar inte mer vridning än vad orginal fjädrar/dämpare kan ge.
Görs i 4-5mm 50mm bred balk. Fästen apå bilden är gjorda ur en 50x100 fyrkantsbalk med enbart en vinkelkap. Fyll alltid igen fram och bakkant på balken med en bit kraftig plåt annars kommer fästet att vika sig. Gör inte heller fästet kortare än orginal. Eller så köper man färdiga. på tex Lowrange. http://www.lowrangeoffroad.com/index.ph ... -pads.html
Se till att svetsa på dom nya fästena parallellt med dom gamla så att inte styrgeometri eller kardanvinklarna ändras för mycket. Gör inte dina nya fästen för höga, försök att hålla dig till så låga fästen du bara kan.
Är dina U-bultar fräsha är det bara att återanvända, så länge du inte gjort dina nya bladfjäderfästen för höga.
Styrning.
Styrarm från en mercedes är det bra budgetalternativet. Modellkod W126 och du behöver vänster styrarm från mercan. Antingen köper du nya P-ändar och rör och gör ett nytt styrstag, eller så kan du korta ner ett parallellstag från SJ/samurai.
Finns flera fina bolt-on alternativ från staterna med. tänk dock på att parallellstag och styrstag är olika breda mellan 413 och samurai, och att tex i usa har alla årsmodeller dom breda axlarna.
Kardaner.
Spacer till kardanerna krävs, ca 20-25mm brukar vara lagom med standardfjädrar.
Bromsslangar.
Från biltema Fram: Mazda 323 (banjo-hona) ersätter den gamla slangen. Bak: Saab 9000 (hona-hane) monteras i serie med orginal slang så blir dom riktigt långa.
Stötdämpare/fästen.
Bak är det bara att byta u-bultsplattorna mellan höger och vänster så bultar orginal stötdämpare rakt på igen.Fram är dock u-bultsplattorna olika, så där får man kapa av bulten till dämparen och vända på den och svetsa fast igen.
Skall du ha längre dämpare än orginal så kommer du antagligen behöva flytta ner dämparfästena lite hela vägen runt.
Genomslagsgummin.
När du har höjt bilen så kommer genomslagsgummina inte längre nå ner mot axeln, det som nu begränsar infjädringen är dämparen vilket inte är bra. En bit rör med en tjock bricka med gängat hål att skruva i ett unversalgummi från biltema funkar fint och är enkelt att göra.
OBS! se till att spetsen på gummit hamnar mot en flat del på U-bultsplattan och inte träffar nån av bultarna.
FRAM:
BAK:
Krängningshämmare:
Utan denna kränger ju helt klart mer på gatan, men det beror väldigt mycket på hur mjuka fjädrar/dämpare du har med. Kör du mycket gata och har standard bladfjädrar och dämpare så kan den vara kvar. Med längre dämpare och mer flex så måste den bort, den klarar inte mer vridning än vad orginal fjädrar/dämpare kan ge.